Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

В съботната вечер – уникален запис на първата постановка на „Играчът“ от Сергей Прокофиев във Виенската държавна опера

Събота, 17 март, 21.30 часа

БНР Новини
Миша Дидик в ролята на Алексей в спектакъла на Виенската опера

В съботната вечер, посветена на оперното изкуство, ви предлагаме запис от Виенската държавна опера от 7 октомври 2017 година. Операта „Играчът“ е първото представление за сезон 2017/2018 и първият път, в който Щатсопер - Виена прави собствена постановка на заглавието – абсолютна премиера.

Диригент е талантливата Симон Йънг. След дебюта си в Щатсопер през 1993 година с „Бохеми“ тя дирижира в големия оперен театър 30 заглавия, сред които и премиерите на „Съдба“ от Леош Яначек, „Вилиси“ от Джакомо Пучини, „Еврейката“ от Фроментал Халеви. Работи смело и с много въображение както с класически репертоар, така и с модерни, съвременни заглавия.

Всички изпълнители в главните роли правят своя дебют в операта на Прокофиев. 

В ролята на Полина влиза Елена Гусева, която пее за пръв път на сцената на Виенската държавна опера. Тя е родена в Сибир и завършва Московската консерватория. Преди тази изява вече е зарадвала публиката в немалко големи оперни театри. Пяла е в Театър „Станиславски и Немирович Данченко“ в Москва, Хамбургската държавна опера, Берлинската опера, в Саарбрюкен и Тулуза. В репертоара ѝ са Мими от „Бохеми“, Татяна от „Евгений Онегин“, Дона Елвира от „Дон Жуан“, Чо-Чо-Сан от „Мадам Бътерфлай“.

Неин партньор е Миша Дидик, който изпълнява ролята на Алексей. Той е познат на виенската публика от изпълненията на Сергей в „Катерина Измайлова“, Лука Кузмич в „От мъртвия дом“ и Борис в „Катя Кабанова“ от Леош Яначек.

Колоритната роля на Бабуленка е поверена на Линда Уотсън. Един комплексен оперен артист. Превъплъщенията ѝ в сложни вокално и интерпретационно персонажи като Брюнхилда, Електра, Изолда са впечатляващи.

Дмитрий Улянов е в ролята на Генерала. В този спектакъл руският бас, също както Елена Гусева, излиза за пръв път на сцената на Виенската държавна опера. Пял е в Париж, Мадрид, Барселона, Москва, Амстердам, Базел, Лион и Токио. Репертоарът му е респектиращ. Наред с централни партии като Досифей, Крал Филип и Даланд, той пее и баритоновата роля на Ескамилио в „Кармен“. 

В по-малките роли ще имате удоволствието да чуете солисти на Виенската опера, сред които: Томас Ебщайн, Елена Максимова, Мортен Франк Ларсен, Павел Колгатин, Маркус Пелц.

Прокофиев пише операта по време на Първата световна война вдъхновен от полу-автобиографичната новела на Достоевски – „Играчът“, публикувана през 1867 г.. За писателя темата свързана със зависимостта и човешката психика е централна. Той изследва връзките между любовта, парите, страстта от залагането и отчаянието. Героите се мятат от крайност в крайност и са поставени на ръба на човешките възможности, сякаш авторът наблюдава дали душите им могат да оцелеят.

Композиторът е силно впечатлен от сюжета. Пише либретото си сам, но използва цитати от Достоевски. Действието се развива в Рулетенбург – въображаемо място, населено от персонажи-алегории, обобщени образи, изразители на различни социални прослойки.

„Хазартната игра не е само безнравствена сама по себе си, но е и безсмислена, тъй като шансовете в нея не са равни“ пише Жул Верн. Героите на Прокофиев до последно ще таят надежда в късмета си. Надежда, която ги води до тотален крах и разруха. От върха на щастието, силата на вярата отслабва и мечтите на героите се сгромолясват в калта на собствените им пороци.

Не пропускайте да чуете прекрасната музика на руския композитор в спектакъла на музикантите от Виенската държавна опера.

Съдържание на операта „Играчът“ от Сергей Прокофиев

Трейлър на постановката на ''Играчът'' от Сергей Прокофиев на Виенската опера




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Виена Шьонбрун Оркестра" започва световно турне от Пловдив

С празнично декемврийско турне музикантите от "Виена Шьонбрун Оркестра" пристигат в България – в градовете Пловдив (10 декември), Варна (11 декември), Шумен (12 декември), Велико Търново (13 декември), Русе (14 декември)  и София (16 декември – зала "България") .  Поради огромния интерес към концерта в София на 16 декември, организаторите..

публикувано на 26.11.24 в 17:35

Новият албум на Eagle Post

Новият албум на българската алтернативно група Eagle Post се нарича Dystopian Romance. Той е записан и миксиран през 2023 г. от Георги Малчев (екс-Млък!, Quicksand Surfer, Sativa), а мастърингът е дело на легендарния английски продуцент Pete Maher, работил по продукции на Rolling Stones, Jack White и U2. Автор на текстовете и музиката е..

публикувано на 26.11.24 в 14:50
Джакомо Пучини

Три шедьовъра на Пучини на българска сцена

В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..

публикувано на 23.11.24 в 08:00

Пето издание на фестивала ТрансАрт

Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..

публикувано на 22.11.24 в 10:50
Виолончелистът Христо Танев

"Тембри и нюанси" – концерт на Симфоничния оркестър на БНР

Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..

публикувано на 22.11.24 в 07:25