Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Радиодрама от северните ширини в 3 неделни нощи

БНР Новини

Програмата на Радиотеатъра след полунощ през тази и следващите две недели ще ви представи една пиеса, чиято радиоверсия е направена във формата на сериал от 3 епизода през 1997 г., като преводът от английски и адаптацията е на режисьора Илия Атанасов, а постановката – на режисьора Юри Статков. „Ние, убийците“ на Гудмундур Камбан е една от много малкото на брой аудиопродукции във фонда на Радиотеатъра, идващи от толкова северни ширини. От Исландия.

Гудмундур Камбан, чието цяло име е Gudmundur Jonsson Hallgrimsson Kamban е един от най-знаменитите исландски драматурзи и писатели за 20 век. Роден е през 1888 г. и на 22-годишна възраст отива в Дания, където прекарва по-голямата част от живота си. Учи философия и литература в университета в Копенхаген, но напуска скоро тези свои занимания, за да се обърне към драмата, която била и щяла да бъде най-големият му артистичен интерес. Написва първата си пиеса Hadda Padda през 1912 г., но чак две години по-късно тя е публикувана. Известният датски литературен критик Георг Брандес похвалил Hadda Padda, която е била добре приета в цяла Скандинавия. Хада Падда е прякорът на едно младо момиче, страстно влюбено в момче на име Инголфур. Инголфур обаче се влюбва в по-малката сестра на Хада Падда. За да отмъсти на Инголфур, Хада Падда се самоубива пред очите ѝ. В пиесата „Ние, убийците“, създадена през 1920 г. Камбан комбинира историята за една страстна любов с острото си чувство за социална критика, но успява да постигне и грижливо изследване на психологическите състояния на главната си героиня в духа на Стриндберг и Ибсен.

С помощта на актьорските гласове на Петя Силянова, Илия Добрев, Чавдар Монов, Катя Зехирева, Мая Бабурска, Малин Кръстев и Майя Динева, ще ви представим едно аудио доказателство за ценността и дълбочината на характерната за северните територии радиодрама и радиофонична култура.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Антиутопията "Восъчко" в ефира на "Христо Ботев"

Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..

публикувано на 01.11.24 в 16:15

Мир, обратното на война

Йохан Волфганг Гьоте – писател, драматург, учен, философ и политик, е роден през 1749 г. И преди, и след неговия живот, човечеството не спира да воюва. Неизвестно защо. Но битките са междуличностни, междудържавни, световни, сякаш неизлечими. С "Ифигения в Таврида" хуманистът Гьоте предлага различно решение. Не случайно мястото на действието е в храма на..

публикувано на 12.09.24 в 11:56
Първото издание на „Под игото“ на български език

Величието на "Под игото": препотвърждаване

На 8 юли в рубриката "Радиоколекция" на Радиотеатъра, започваща в 0.15 часа, тръгва феноменален проект: "Под игото" на Иван Вазов под адаптацията на актьора Руси Чанев. Големият наш артист се заема с начинанието след като преподавателите в българските училища в чужбина му разказали колко е трудно за техните питомци да вникнат в текста на Патриарха..

публикувано на 06.07.24 в 16:15

Седмица на животните в Радиотеатъра за деца

На своите най-малки слушатели Радиотеатърът предлага от 13 до 19 май "Седмица на животните". Животните са герои на много народни приказки, а често и писатели ги вземат за свои персонажи, за да изкажат вълненията и тревогите, които изливат с перото си. Оскар Уайлд например, който със "Славеят и розата" ни разказва за любов, преданост и..

публикувано на 12.05.24 в 09:35

Смислен разговор

"Не те виждам" е саркастична история, която Палми Ранчев разказва лирично. Сарказмът идва от болката по загубата на човешкото, а лириката - от обичта му към човека. Ще ви разсмее и ще ви натъжи. Без никаква автоцензура, авторът говори директно и нарича черното – черно, а бялото – трудно постижимо. Макар да е ситуирана сред безпътицата на..

публикувано на 10.05.24 в 18:02