Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Съдебно-криминалните афери с пишещи машини според Жан Кокто

БНР Новини
Колаж Даниела Манолова

Радиотеатърът представя Ицко Финци, Катя Зехирева и Венелин Пехливанов в "Пишещата машина" от Жан Кокто в неделния следобед на 8 юли от 16.00.   
"Пишещата машина" е написана за сцена и първото й представление е било на 19 април 1941 г. в театър Hebertot в Париж.  Режисьорът на първата й постановка е Реймон Руло и елементи от нейния театрален афиш можете да видите във фотоколажа. В постановката участва и един особено прочут с таланта си и с изключителната си външност актьор на 50-те и 60-те. Това е  Жан Маре. Странно е, че според запазените подробности за този спектакъл Жан Маре е направил и декорите за пиесата в театър "Еберто". Очевидно целият екип е бил всестранно развит и мултифункционален, като имаме предвид, че авторът, освен емблематична фигура за културния живот на 20-ото столетие в световен мащаб, поет, писател и драматург със световна известност, е бил и художник, литограф, дизайнер на килими, керамик.   
Провокация и вдъхновение за тази пиеса в три акта Кокто намира в една криминална афера, която вдига много шум на времето си. Това е мистериозната афера с анонимните писма в град Тюл. Цял един град се вижда в чудо, абсолютно подлуден от тайнствени клеветнически писма, често и с порнографски детайли, които се стоварват върху почти всяка фамилия. Така съмнителни игрички, мръснички тайни, зловещи подробности от някакви направени грехове изведнъж излизат на бял свят, оголени и  заплашителни към всеки и всички. Публичното равновесие е направо взривено. Няма пощадени. Няма неуязвими. Този тип история а ла Оноре дьо Балзак Жан Кокто превръща в странно психологическо и полицейско разследване, някакъв вид виртуозна игра на интелектуалното начало, на което не му е необходимо нито правдоподобност, нито закономерност, нито последователна мотивация на характерите.

Слушайте "Пишещата машина" на 8 юли от 16.00 часа.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Антиутопията "Восъчко" в ефира на "Христо Ботев"

Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..

публикувано на 01.11.24 в 16:15

Мир, обратното на война

Йохан Волфганг Гьоте – писател, драматург, учен, философ и политик, е роден през 1749 г. И преди, и след неговия живот, човечеството не спира да воюва. Неизвестно защо. Но битките са междуличностни, междудържавни, световни, сякаш неизлечими. С "Ифигения в Таврида" хуманистът Гьоте предлага различно решение. Не случайно мястото на действието е в храма на..

публикувано на 12.09.24 в 11:56
Първото издание на „Под игото“ на български език

Величието на "Под игото": препотвърждаване

На 8 юли в рубриката "Радиоколекция" на Радиотеатъра, започваща в 0.15 часа, тръгва феноменален проект: "Под игото" на Иван Вазов под адаптацията на актьора Руси Чанев. Големият наш артист се заема с начинанието след като преподавателите в българските училища в чужбина му разказали колко е трудно за техните питомци да вникнат в текста на Патриарха..

публикувано на 06.07.24 в 16:15

Седмица на животните в Радиотеатъра за деца

На своите най-малки слушатели Радиотеатърът предлага от 13 до 19 май "Седмица на животните". Животните са герои на много народни приказки, а често и писатели ги вземат за свои персонажи, за да изкажат вълненията и тревогите, които изливат с перото си. Оскар Уайлд например, който със "Славеят и розата" ни разказва за любов, преданост и..

публикувано на 12.05.24 в 09:35

Смислен разговор

"Не те виждам" е саркастична история, която Палми Ранчев разказва лирично. Сарказмът идва от болката по загубата на човешкото, а лириката - от обичта му към човека. Ще ви разсмее и ще ви натъжи. Без никаква автоцензура, авторът говори директно и нарича черното – черно, а бялото – трудно постижимо. Макар да е ситуирана сред безпътицата на..

публикувано на 10.05.24 в 18:02