Най-големият open air фестивал в Словакия навлезе вчера (5 юли 2018) в своето 22 издание. Създаден е и се провежда в Тренчин, а името му – Pohoda – и от словашки, и от чешки може да се преведе като състоянието, в което човек се чувства щастливо спокоен. В случая – заедно с още 30 хиляди души, но на площ (за разлика от други големи фестивали), която е достатъчна за всички. И с музиката на Sigur Rоs, Chumbawamba, Gogol Bordello, Future Islands, Бьорк, Пи Джей Харви, Ник Кейв, Хосе Гонзалес, Portishead, Goldfrapp, Mogwai, Kraftwerk, Wu Tang Clan (всичко това през годините),… а конкретно тази година/седмица – с Kronos Quartet, GusGus, Ясмин Хамдан, Ifriqiyya Electrique, Little Dragon, Fink, Dälek, Pussy Riot… да изброяваме ли нататък? В създаването, менажирането и философията на този фестивал има няколко много важни опорни точки, които ще набележим с г-н Антон (Тоно) Репка от екипа на организаторите в специално интервю за слушателите на „Аларма“ по програма „Христо Ботев“.
Да започнем от мястото, от Тренчин…
Защо в Тренчин ли? Отговорът е доста прост: понеже Михал Кашчак, създател и директор на фестивала, е роден в Тренчин. Той член на добре познатата в миналото и днес ъндърграунд група Bez ladu a skladu, която група е създаден в Тренчин – и така: момчетата решават да създадат фестивал в родния си град. Специално Михал, доколкото самият той ни е разказвал, винаги малко е завиждал на чешката сцена, където фестивали винаги е имало в изобилие. А Словакия си нямала такъв фестивал. Та едни негов чешки приятел му казал: „Защо не направиш ти фестивал?“. И той го направил. И първото издание било абсолютно бедствие. Само 200 билети били продадени, въпреки че публиката се състояла от над 2000 души. Финансовата загуба била толкова голяма, че той трябвало някак си да помоли баба си (тогава той бил само на 25 години) да покрие хонорара на чуждестранния хедлайнер – руската група „Аукцион“… И Михал бил сигурен, че никога повече няма да организира какъвто и да било фестивал. Но следващата година разни негови приятели започнали да го подпитват „Какво става с фестивала? Ще има ли пак?“… И имало. Той пак го направил. Разбира се, второто издание било по-успешно и лека-полека за няколко години от малко начинание на няколко приятели, Pohoda станал най-големият фестивал в Словакия.
Bez ladu a skladu, между другото, е първата група, за която ще се сетя, ако някой заговори за словашки пост-пънк…
О, Михал много ще се зарадва, че познавате музиката му. Ще му кажа. Въпреки че те не са толкова активни през последните години, все пак от време на време свирят на Pohoda… Но да се върнем на Тренчин: в началото локацията беше друга, но през 2004г. преместихме фестивала на Тренчинското летище, което е най-доброто възможно място, което можете да си представите. Бетонът пред основните сцени позволява при дъждовно време публиката да не се удави, танцувайки в калта, както е по други фестивали. А имате и чудесната природа наоколо, фестивалът се провежда в подножието на Карпатите.
Какъв е капацитетът на Pohoda?
30 000 души годишно. Идеята на Михал още в самото начало беше, че фестивалът не трябва да надхвърля тази бройка посетители. Така че вече не се състезаваме със себе си – правим го единствено в насока постигането на по-висок комфорт за посетителите и качеството на програмата. Но не се стремим да продаваме повече билети всяка следваща година. Можем да го правим, разбира се. Британският журналист Дерек Робъртсън от Drowned In Soundпреди две години дойде на фестивала и възкликна: „Но това място може да побере 70 000 души! То е огромно“… Но аз му отвърнах „Да, но няма да се чувстват достатъчно удобно“. Михал винаги е казвал, че да организираш фестивал, е като да поканиш гости у вас – грижиш се да им осигуриш добра храна, добри напитки, чисти тоалетни. Това е задължителен елемент в организацията на един фестивал. Искаш на хората да им е добре, за да дойдат и следващата година. Такава е драматургията ни…
Няколко думи за жанровото разнообразие, което на Pohoda наистина е голямо.
Що се отнася до музикалната програма – да, тя е разнообразна – от рейв до уърлд мюзик – и качествена. Не задължително и не винаги най-известните световни звезди, но артисти, които предлагат изключителна музика. Сцените са жанрово ориентирани, с изключение на двете основни сцени, където свирят по-големите звезди… въпреки че и това не е съвсем вярно… Преди 4 години Михал постави тотално неизвестна израелска група – Lola Marsh – на Главната сцена и публиката толкова много хареса музиката им, че те се превърнаха в звезди в Словакия почти мигновено. И оттогава досега са свирили 8 изцяло разпродадени концерта из цяла Словакия. То е трептене между нас и публиката и ако почувстваме, че някоя група наистина може да се хареса на нашата публика, която досега не я е слушала, рискуваме и каним тази група.
Т.е. страстта при вас все още е по-голяма и по-важна от бизнеса (без да казваме нищо лошо за бизнеса, разбира се)?
Да, прав си. И ние доста пътуваме по фестивали и виждаме как всичко се превръща в голям супермаркет. Всичко се продава. А на Pohoda плащаш само за билета си. Местата за палатки са безплатни, водата е безплатна, както и трябва да бъде. Пастата за зъби е безплатна дори… Често се шегуваме, че ако спечели малко повече пари, Михал (което днес той вече може да направи много лесно) веднага ще ги инвестира в още повече тоалетни, а имайте предвид, че нашият фестивал вече е фестивалът с най-много тоалетни на глава от населението, който лично аз някога съм виждал.
Накрая – разкажете ни за това как подкрепяте местната сцена – не само словашката, но въобще, целия регион. Доколкото знам , каналът Radio Wave на Чешкото радио също е постоянен партньор, представящ съвсем нови групи на Pohoda…
Да, работим с чешкото радио Radio Wave – по-точно с платформата им „Стартер“, както и основен медиен партньор ни е словашкото обществено Radio FM, което има специален фокус върху алтернативните музикални жанрове и младата публика. Партньорите ни от тези две радиостанции са и много добри съветници на Pohoda при правенето на фестивалната селекция всяка година. Членуваме също в Европейската програма за звуков обмен, а следващата година на най-големия музикален шоукейс в Европа – Eurosonic в Гроьнинген – фокусът ще бъдат Чехия и Словакия, като всяка от страните ще изпрати по 8 нови групи да свирят там. Друг наш партньор, фестивалът Wave във Виена, също има за фокус нашия регион, защото тази есен се навършват точно 100 години от създаването на Чехословакия, страната в която прекарахме дълго време заедно. И това ще бъде един добър повод да се срещнем и музикално.
*А ние, уважаеми слушатели на „Аларма“, за първи път имаме пратеник на Pohoda, така че очаквайте и разкази и интервюта оттам следващата седмица.
Калифорнийският автор Дейвид Беласко вдъхновява два напълно различни женски персонажа в творбите на Пучини. Мадам Бътерфлай съществува само чрез желанието на мъжете и умира с разбито сърце, както са склонни да правят оперните героини, докато Момичето от Златния Запад получава когото иска с огнестрелно оръжие в ръце. "В Лион диригент на Пучини е..
Музика: Джакомо Пучини Либрето: Гуелфо Чивинини и Карло Дзангарини по мелодрамата на Дейвид Беласко "Момичето от Златния Запад" Първо изпълнение: Метрополитън опера, Ню Йорк, 10 декември 1910 Действащи лица: • Мини, собственичка на пивница "Полка" – сопран • Дик Джонсън (Рамирес), бандит – тенор • Джак Ранс, шериф – баритон • Ник, барман в..
Световни артисти и носители на наградата "Грами" гостуваха на десетото издание на Plovdiv Jazz Fest, което се откри в Деня на народните будители и продължи три дни в Дома на културата "Борис Христов" в града под тепетата. За цялостен принос в българската джаз музика тази година награда получи певицата Мими Николова. Артистичният директор на..
Датският музикант БАУН (BAUN) издаде дебютния си албум Beginnings на 25 октомври 2024 г. Съчетавайки джаз, соул, арендби, поп, фънк и бразилска музика, албумът отразява забележителните качества на БАУН като вокалист и автор на песни, а едновременно с това представя комбинация от вдъхновяващи мелодии, танцувални ритми и прочувствени текстове...
1 ноември Свири Оркестърът на Румънското национално радио с диригент Румън Гамба. 3.00 часа – Йон Думитреску (1913-1996), Симфоничен прелюд. 3.11 часа – Пьотр Илич Чайковски (1840-1893), Концерт за цигулка в Ре мажор, оп. 35. Солист: Александру Томеску (цигулка). 3.48 часа – Николо Паганини (1782-1840), Каприз № 24 в ла минор. Изпълнява Александру..
След протестите и скандалите от изминалата вечер постановката "Оръжията и човекът", режисирана от известния актьор и режисьор Джон Малкович, все пак се..
Ново партньорство стартират Българското национално радио и Софийският университет "Св. Климент Охридски". Ректорът на Софийския университет проф. д-р..
Срещата между двете далечни наглед полета на изява се случва на територията на софийското 32 средно училище с изучаване на чужди езици "Св. Климент..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg