Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Аз съм секс, а вие апил“

БНР Новини
Момент от работата на международния симпозиум на тема: „Цветето от Хавай“ – чуждото, миграция, музикален театър“, провел се в рамките на Лехар-фестивала в Бад Ишъл
Снимка: Юлия Атцмансторфер

„Аз съм секс, а вие апил“. Разбира се, че тук става дума за една метафора. Композиторът с унгарско-австрийски произход Пал Абрахам е имал идеите, силата, енергията и таланта. Само артистите на сцената обаче са могли да превърнат тези негови идеи и качества в реалност. На 27 юли тази година в рамките на Лехар-фестивала в Бад Ишъл, Горна Австрия, бе проведен международен симпозиум на тема: „Цветето от Хавай“ – чуждото, миграция, музикален театър“. В сътрудничество с университета в Залцбург бяха подготвени доклади от музиковеди, театрални специалисти, хора на киноизкуството, драматурзи, хореографи и музиканти от немско-езичния свят, както и от други държави, които споделиха своя опит при изследването, оркестрирането и поставянето на оперетата „Цветето от Хавай“. Кметът на Бад Ишъл Ханес Хайде откри симпозиума с акцент върху „преплитането“ на биографията на Абрахам с „Цветето от Хавай“, разказа за позитивния отзвук в публиката, както и подчерта стремежа на фестивала към повече самоувереност и внимание в обществото.
Щефан Фрей от Мюнхен изнесе първия доклад на тема „Аз съм секс, а вие апил“, в който беше представен първия творчески екип на ревю-оперетата „Цветето от Хавай“ при премиерата в Метропол-театъра през 1931 година. Хенинг Хагедорн обясни особеностите на своята работа с партитурата на Абрахам и разказа за една стара театрална традиция. В специално интервю за Българското национално радио Хагедорн споделя за своя опит с оркестрацията на „Цветето от Хавай“. Агнежка Цагоцдцон говори за ориентацията на произведението към нормите на Бродуей, като направи заключението, че на остров Хавай не е имало нито повече, нито по-малко джаз, отколкото на Бродуей. Юдит Виймерс потърси американски мотиви в оперетите на Абрахам, а Матиас Пасдчиерни показа откъси от нови филми върху оперети на Абрахам, включително и много интересни, за времето си революционни черно-бели подводни филмови откъси. Каролин Щааренберг предложи сравнения между постановки на различни немски театри, а хореографът Сандра Шатердже запозна публиката с перспективи в творбата от гледната точка на една танцьорка.
В последния доклад на Нилс Грош стана въпрос за пространствата, расите и териториите в „Цветето от Хавай“. Художественият ръководител на фестивала Томас Енцингер, Леополд Керн и Щефан Копф обсъдиха в края на симпозиума актуалността на продукцията в тазгодишното издание на Лехар-фестивала в Бад Ишъл, Горна Австрия. Научната среща беше интересен обмен на мнения за всички рефериращи и занимателен, информативен ден за подбраната публика.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Детският хор на БНР

Детският радиохор – сред финалистите на Международния хоров конкурс "Нека пеят народите" 2024

На 6 октомври вечерта от 20.00 часа българско време очакваме с трепет развоя от музикалната надпревара на "Нека пеят народите" – престижният международен хоров конкурс! Отново имаме български финалист и този път това е Детският хор на БНР с главен диригент маестра Венеция Караманова . Конкуренти на нашия състав са Хор на момичетата от Копенхаген..

публикувано на 05.10.24 в 16:50

"Медея" от Шарпантие за първи път в Парижката "Опера гарние"

Три века след нейното създаване, музикалната трагедия на Шарпантие – "Медея", намира своята майсторска интерпретация на сцената на Парижката "Опера гарние". Световноизвестният клавесинист, диригент, музиколог и педагог Уилям Кристи и основаният и ръководен от него ансамбъл Les Arts Florissants представят бароковия шедьовър. Постановката е дело на..

публикувано на 05.10.24 в 08:05

"Медея" от Марк Антоан Шарпантие, трагедия в пет действия и пролог

"Медея" е единствената опера, написана от Шарпантие за Кралската музикална академия. Либрето: Тома Корней. Премиера: Кралския театър в Париж на 4 декември 1693 г. Действащи лица: • Медея, магьосница – мецосопран • Язон, принц на Тесалия – тенор • Аркас, довереник на Язон – тенор • Креон, цар на Коринт – бас • Крьоз, дъщеря на Креон – сопран •..

публикувано на 04.10.24 в 09:40
Проф. Боян Лечев

Миговете вдъхновение на Боян Лечев

В петъчната вечер ще възкресим спомена за проф. Боян Лечев – изумителен цигулар, потомствен музикант и любим педагог за десетки свои ученици, които не могат да го забравят. Боян Лечев бе орисан да прокарва пътеки. Неистово го мамеше непознатото, като сонатата за соло цигулка на Прокофиев. Изпълни я за пръв път у нас преди 50 години. Големият..

публикувано на 04.10.24 в 08:25

Щефан Владар пред БНР: Най-важен в музиката е езикът

Роден във Виена, Щефан Владар е една от най-забележителните музикални личности на Австрия. Кариерата му го отвежда до най-големите музикални зали в света. Свирил под диригентството на Клаудио Абадо, Рикардо Шайи, сър Невил Маринър, Кристиан Тилеман, в изяви с Оркестъра на Академията на St Martin in the Fields, Баварския държавен оркестър, Кралския..

публикувано на 01.10.24 в 12:15