На 19 март на сцената на МДТ „Константин Кисимов“ меломаните от Велико Търново и гостите на старата ни столица ще имат възможността да видят премиерния спектакъл на „Теменужката от Монмартр“ – един от последните шедьоври на Имре Калман, най-романтичната от неговите знаменити оперети, впечатляваща с изумително красиви лирични мелодии, шеметни каскадни номера и бляскави колоратури в партията на главната героиня.
Въпреки безспорните й качества, творбата не се играе често. Първата българска постановка в Кооперативния театър в София датира от 1931 – година след световната премиера във Виена. Почти половин век по-късно „Теменужката“ е поставена отново в София – в Държавния музикален театър, но не в оригинал, а в сценична преработка на Самуил Болотин и Татяна Сикорская.
Тази версия е използвана и в третата българска постановка - осъществена в Русе през 2012 година. Екипът на МДТ „Константин Кисимов“ в състав: Бойко Богданов – режисьор, Игор Богданов – диригент-постановчик, Васил Вълчев – втори диригент, Лидия Къркеланова – художник и Катя Богданова – хореограф, ще представи оригинала на Имре Калман и неговите либретисти Юлиус Брамер и Алфред Грюнвалд. Главната роля на Виолета в спектаклите ще изпълнят Симона Кодева и Валерия Пейчева, партията на Нинон – Теодора Петрова, а като художника Раул зрителите ще гледат Момчил Караиванов и Пламен Долапчиев.
Бойко Богданов – режисьор, композитор и поет, който от известно време живее в Германия, е добре познат не само на българските любители на театъра и киното, а и на меломаните - с постановките на „Бохеми“ в Националната опера в София и на „Лучия ди Ламермур“, „Евгений Онегин“, „Фауст“ и „Отело“ в Русенската опера. Той е автор на театрална музика, песни, шест авторски мюзикъла, един балет и една опера – „Алгара“ по мотиви от пиесата на Георги Райчев „Еленово царство“.
В интервю за предаването „Метроном“ г-н Богданов сподели, че „Теменужката от Монмартр“ е първият му опит в жанра на оперетата, но: „Ако става дума за любовта ми към бохемата, за темата на бохемите, за моя личен живот на бохем – това е откакто съм се родил“. Режисьорът е бил привлечен от заглавието по две причини: „Първо – според световно разпространено мнение в сериозното музикознание, тази зряла оперета на Калман чертае подстъпите към жанра мюзикъл. Тя не е оперета в чистия смисъл на думата. Вероятно и затова няма толкова богат сценичен живот, както „Графиня Марица“ например. Това не е чиста оперета, не е чист мюзикъл, а нещо като предпоставка за мюзикъла, като същевременно съдържа много характерни за немскоезичната музикална и театрална култура чисто кабаретни елементи.
Другото, което ме привлече в тази оперета на Калман, е начинът, по който той третира бохемския живот – коренно различен от този на Пучини с неговата болна от туберкулоза Мими, смърт, печал, трагедия… Тук има само радост, възхвала на младостта, на шампанското. Основният мотив, който е лайтмотив на цялото произведение, поне в моята трактовка, е: „Щом се вино лей, щом сърцето ти пей, какво от туй, че нямаш пукнат петак!“.
За работата с главния диригент на МДТ „Константин Кисимов“ – Игор Богданов, Бойко Богданов казва: „Много близък мой приятел, великолепен диригент. Той ми е приятел, защото прави изкуство, а не обратното. А съвпадението на фамилиите ни е много смешно, но напълно случайно. Игор е роден, израснал и учил в Санкт Петербург, после е специализирал в Москва. От години живее в България, но той е типичен петербургски аристократ…
„Теменужката“ е много трудна пиеса. Бих казал, че за мен в момента (без да правя салонни поклони, аз съм известен с арогантността си) срещата ми с едно момиче тук - Симона се казва, колоратурка, е много радостна изненада и мисля, че в музикален план тя ще си свърши бляскаво работата… Що се отнася до оркестъра, аз не знам как е звучал той преди Игор Богданов да стане главен диригент тук, но гледах две представления – „Вражалец“ и „Българи от старо време“, и много се зарадвах на оркестъра“.
Още подробности около новата постановка на „Теменужката от Монмартр“ във Велико Търново можете да научите от звуковия файл:
Роден във Виена, Щефан Владар е една от най-забележителните музикални личности на Австрия. Кариерата му го отвежда до най-големите музикални зали в света. Свирил под диригентството на Клаудио Абадо, Рикардо Шайи, сър Невил Маринър, Кристиан Тилеман, в изяви с Оркестъра на Академията на St Martin in the Fields, Баварския държавен оркестър, Кралския..
В южния град Катания в китната Сицилия българската оперната певица Леонора Илиева покорява своите лични върхове. Тя се занимава с музика от дете, докато накрая не стига до висшето изкуство операта. Родена в град София, завършва Националната музикална академия "Проф. Панчо Владигеров" със специалност оперно пеене при проф. Мила Дюлгерова. От..
Поредицата "Концерти с история" отбелязва Международния ден на музиката 1 октомври с романтична програма под наслов "Сърцето на Брамс" в къщата-музей "Борис Христов" в София. В концерта създателката на инициативата – пианистката Венета Нейнска, ще си партнира на сцената с младия виолончелист Сион Найман. Талантливият музикант е студент в..
Излезе най-новият компактдиск на консорт "Беншоа" с ръководител Андрю Къркман. Това е премиерният запис на Missa Scaramella от Якоб Обрехт в новореконструираната ѝ версия, създадена от музиколога и композитор Фабрис Фич заедно с Филип Уелър и Пол Колб. Месата на Обрехт върху италианската популярна мелодия Scaramella е достигнала до нас в непълен..
Оперният певец от турски произход Окан Сипахиолу, който живее в Италия, град Катания, се установява в оперния хор на града. Макар да завършва магистратурата си в Турция неговия живот е в Сицилия. Той ни въвежда не само в света на операта и нейния дом Италия, но и в специфичната техника "Александър", с която се занимава. Разказ за това какво..
Поредицата "Концерти с история" отбелязва Международния ден на музиката 1 октомври с романтична програма под наслов "Сърцето на Брамс" в къщата-музей..
Роден във Виена, Щефан Владар е една от най-забележителните музикални личности на Австрия. Кариерата му го отвежда до най-големите музикални зали в света...
Постановъчен костюмен филм, който не сме гледали от години в българското кино – така критиците определиха филма "Сватба" на Магдалена Ралчева. Той получи..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg