На 18 май се навършват 105 години от рождението на прочутия ни бас Борис Христов. В негова памет ще звучат архивни, студийни и документални записи от негови изпълнения на световната оперна сцена.
В книгата на Карло Курами и Маурицио Модуньо за великия българин четем част от неговото артистично верую: „Днес е почти невъзможно да успееш да запазиш собствените си технически средства независимо от съблазните на кариерата. А още по-невъзможно е да запазиш свежестта си. Аз съм изпълнявал безброй роли в операта, но в крайна сметка запазих петнадесетина от тях.
Мислите, че това ме е направило щастлив? Да пееш не значи да завладяваш, значи повече да се отказваш. Трябва да се каже също, че пеенето не е всичко. Че то трябва задължително (да, задължително!) да премине в нещо друго. Да разучиш нова роля не значи само да запомниш нотите, да сложиш нотите в гърлото си и да си избереш героя. Значи още да познаваш всяка страница, всяка подробност на либретото. И да си проникнал в психологията на всички останали герои.
Да си в състояние да ги изживееш всичките, ако не да ги изпееш. Аз ги вземам със себе си на път, виждам ги как живеят около мен, налагам лицата им около лицата, които срещам всеки ден. И това продължава не месец или два, а с години. Моят „Борис” или моят „Дон Карлос” живеят с мен вече повече от 20 години. Те узряха и остаряха, различни са от това, което бяха вчера, и вероятно от това, което ще бъдат утре. Никога няма да ме чуете да кажа „Стигнах до „Борис” или до „Дон Карлос”, както ги искам”.
Всеки път човек вярва, че е стигнал и всеки път му се изплъзват. Голямата радост, дълбокото удоволствие се изпитват, когато, след като човек си почине от тази мъчителна идентификация, се върне отново към партитурата. Тогава всичко се осветява от нова светлина. И в този момент виждаме собствената си суета на изпълнители през тайната на музикалните шедьоври. Истината е в тях, трябва само да се намери ключът. По-точно ключовете, защото най-завършените опери са именно тези, в които се крият повече възможности за прочит.
По образ и подобие на човека и в тях има хиляди противоречия, които не се унищожават взаимно, а предават трепета си и оставят отражението си в голямото приключение, наречено живот. Питам се дали пеенето не е просто начин на живот!” – думи на Борис Христов.
Ще чуем пълен документален запис от 17 май 1968 година на един от спектаклите от Майските музикални тържества във Флоренция, в който участва Борис Христов – операта „Роберт Дявола” с музика на Джакомо Майербер и либрето на Йожен Скриб и Жермен Делавен.
Изпълнителски състав:
Роберт Дявола – Джорджо Мериги
Бертрам – Борис Христов
Изабела – Рената Ското
Алиса – Стефания Малагу
Рембо – Джанфранко Манганоти
Албер – Джовани Антонини
Хор и оркестър на Майските музикални тържества във Флоренция
Диригент - Нино Сандзоньо
Последната творба на Офенбах оживява отново на сцената на Метрополитън опера. След като придобива известност като оперетен композитор Жак Офенбах се насочва към сериозен сюжет. Основата, са три истории – едновременно дълбоки, зловещи и смешни, от романтичния немски писател Е.Т.А. Хофман, който става главен герой в тях. Всяка от историите разказва..
Повече от три (направо почти четири) години минаха, откакто излезе дебютният албум на живеещия между Амстердам и София перуански перкусионист и композитор Пиеро Епифания Осамбела Miles, los amigos , така че можем логично да наречем новото издание Psicodelia Afroperuana дългоочаквано. То е ЕР (тоест, кратък албум) от четири пиеси – първа част..
Концерта "Вишеградски традиции" ще представи Симфоничният оркестър на Българското национално радио. Двама словашки музиканти ще гостуват на Радиооркестъра. На диригентския пулт ще застане Растислав Щур, а сред солистите на вечерта ще бъде младата изпълнителка на блокфлейта Айна Марош. Началото ще даде българско произведение. С изпълнението на..
1 март Свири Симфоничният оркестър на Полското национално радио в Катовице с диригент Нестор Байона. 3.00 часа – Фредерик Шопен (1810-1849), Концерт за пиано № 1 в ми минор, оп. 11. Солист: Шимон Неринг (пиано). 3.42 часа – Ференц Лист (1811-1886), Сватбен марш из "Сън в лятна нощ" от Менделсон. 3.47 часа – Клод Дебюси (1862-1918), Делфийските танцьорки..
Операта е по едноименната пиеса на Жул Барбие и Мишел Каре, базирана върху приказки на Е. Т. А. Хофман Либрето: Жул Барбие Световна премиера (без действието "Жулиета"): 10 февруари 1881, "Опера Комик", Париж Първо изпълнение в България: 9 март 1922, София Място и време на действие - Нюрнберг, Германия; Венеция, Италия - началото на ХІХ век..
Изборите в Германия приключиха и те имат своите добри и лоши страни. Със сигурност от тук нататък това, което ще се случва в Германия, от която се очаква..
След определението на Конституционния съд за преизчисление в национален мащаб на резултатите от произведените на 27 октомври 2024 г. избори за народни..
Двудневна културна програма, посветена на народните обичаи – Кукеров ден и Сирни заговезни, организират в Поморие в първите дни на март. "От..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg