Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Премиера на русенската опера

БНР Новини
На пресконференция част от творческия екип представи постановката „Селска чест“
Снимка: Държавна опера - Русе

„Днес изкуството е висша алгебра на метафорите и символите. Затова и прочитът на операта „Селска чест“ и на съпътстващия я балетен пърформанс „Метаморфозите на любовта“ по музика на Астор Пиацола в Русенска опера, ще се опита да представи пред вас една друга гледна точка, различна от традиционната.

Проектът е посветен на 20-Декор на постановката „Селска чест“годишнита от смъртта на театралния режисьор-реформатор Йежи Гротовски и на 10-годишнината от смъртта на основоположничката на съвременния танцов театър Пина Бауш, смело заявила: „Не ме интересува как се движи човек, а какво го движи… Повторението не е просто повторение. Едно и също действие ви кара да чувствате нещо напълно различно до края“ – това казва Аделаида Якимова-Фурнаджева, която е режисьор на „Селска чест“.

На 21 май Русенската опера ще представи двете творби. Хореографията е на Зорница Петрова, а музикалното оформление на Светлана Бъчварова. В оперната постановка ще участват Марияна Цветкова – Сантуца, Йоланта Николаева – мама Лучия, Добромир Момеков, Венцеслав Анастасов – Алхио, Борис Луков – Туриду, Теодора Чучурска – Лола. Ще дирижира Сунай Муратов.

„Новата постановка на „Селска чест“ в Русенска опера изключва предполагаемата битова реалност, като конструира субективно конфликтно-образно пространство, без да предлага готови отговори. В спектакъла няма универсални послания и нравствени поучения. Той задава въпроси без да настоява за еднозначен отговор. Целта му е да провокира импулса на всеки отделен човек в театралната зала, за да може действието от сцената да премине като емоционален ток през публиката. Предпочетеният постановъчен стил е веристичен сюрреализъм, при който образите на подсъзнанието носят определено значение – сценична метафора, която ако бъде осъзната, представата ни за динамичната картина на света, може да получи по-ясни очертания. Този стил по чисто театрален начин кореспондира и с аналитичната психология на К. Г. Юнг“ – разкрива вижданията си Аделаида.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Мария Мескле

Дуенде от Гранада

Четвърта поредна година гостуваме на събитията, организирани за чуждестранни програматори и журналисти от испанското Сдружение за авторски права SGAE: Jazz ñ и Flamenco ñ. Привилегията да откриваме интересни нови проекти е споделена с нашите слушатели и сега. Два и половина часа с документални записи от Гранада с Рейес Караско, Мария Мескле (на първата..

публикувано на 06.10.24 в 18:40
Детският хор на БНР

Детският радиохор – сред финалистите на Международния хоров конкурс "Нека пеят народите" 2024

На 6 октомври вечерта от 20.00 часа българско време очакваме с трепет развоя от музикалната надпревара на "Нека пеят народите" – престижният международен хоров конкурс! Отново имаме български финалист и този път това е Детският хор на БНР с главен диригент маестра Венеция Караманова . Конкуренти на нашия състав са Хор на момичетата от Копенхаген..

публикувано на 05.10.24 в 16:50

"Медея" от Шарпантие за първи път в Парижката "Опера гарние"

Три века след нейното създаване, музикалната трагедия на Шарпантие – "Медея", намира своята майсторска интерпретация на сцената на Парижката "Опера гарние". Световноизвестният клавесинист, диригент, музиколог и педагог Уилям Кристи и основаният и ръководен от него ансамбъл Les Arts Florissants представят бароковия шедьовър. Постановката е дело на..

публикувано на 05.10.24 в 08:05

"Медея" от Марк Антоан Шарпантие, трагедия в пет действия и пролог

"Медея" е единствената опера, написана от Шарпантие за Кралската музикална академия. Либрето: Тома Корней. Премиера: Кралския театър в Париж на 4 декември 1693 г. Действащи лица: • Медея, магьосница – мецосопран • Язон, принц на Тесалия – тенор • Аркас, довереник на Язон – тенор • Креон, цар на Коринт – бас • Крьоз, дъщеря на Креон – сопран •..

публикувано на 04.10.24 в 09:40
Проф. Боян Лечев

Миговете вдъхновение на Боян Лечев

В петъчната вечер ще възкресим спомена за проф. Боян Лечев – изумителен цигулар, потомствен музикант и любим педагог за десетки свои ученици, които не могат да го забравят. Боян Лечев бе орисан да прокарва пътеки. Неистово го мамеше непознатото, като сонатата за соло цигулка на Прокофиев. Изпълни я за пръв път у нас преди 50 години. Големият..

публикувано на 04.10.24 в 08:25