Една универсална, една изключително ерудирана и също така с невероятна работоспособност личност – така можем да определим художника Райко Алексиев. В това се уверяваме, когато посетим неговата ретроспективна изложба в Софийска градска художествена галерия – 26 години след представянето на камерната му експозиция. Дали е само име на галерия в София или знаков персонаж от трагичните събития от есента на 1944 година? Малко повече биография, защото публиката не познава неговия сложен и интересен творчески път. В годините на Първата световна война, с крайно острите си карикатури във водещите списания „Българан“ и „Барабан“ Райко Алексиев вече е задминал доайена Александър Божинов.
Той е човекът – издател на седмичника „Щурец“, който списва сам и в изложбата са показани около 30 броя на това издание, станало символ на смели карикатури, поезия и други хумористични текстове. Женитбата с младата актриса Весела Грънчарова, после Алексиева, е вероятният тласък да се впусне с авантюрата да издава този хумористичен вестник, който излиза до края на 1932 година. Това не е пречка за трескавата му обществена дейност – дълго време Райко Алексиев е председател на Съюза на дружествата на художниците. По време на четирите мандата се открива галерията на улица „Раковски“ 125, която сега носи неговото име, организира парични помощи за членове на Съюза, защитава от властите преследвани художници.
И друг интересен факт – през новото време, след ноемврийските събития, може би 1992-1993 година неговата съпруга Весела Алексиева се завръща в България за да види родината си.
Златният фонд на Националното радио притежава уникален неин запис за живота ѝ с Райко Алексиев, за гоненията и арестите, за разграбването на тяхното имущество.
Художествена критика в България се развива още от края на XIX и началото на XX век. Тя е свързана с дейността на първите професионални художници и създаването на художествени дружества. Писатели, философи и изкуствоведи са били активни критици (Иван Мърквичка, Андрей Николов, Кирил Цонев). Художествената критика е силно идеологизирана по времето на..
След вълната от предложения на Министерството на образованието за промени в учебните програми, едно от тях привлече особено внимание – намаляване на специализираните часове по изкуства в училищата с художествен профил. Идеята обаче имаше кратък живот – по време на общественото обсъждане стана ясно, че подобно съкращение няма да се случи...
Български филми под звездите и автентични народни хора на площада – това ще предложи второто издание на инициативата за възраждане на лятното кино във видинското село Ново село . Събитието е дело на младите ентусиасти от Сдружение "КиноГледка" , които преди година решиха да върнат магията на прожекциите на открито. За да сбъднат тази мечта,..
Галерия "Серякова къща" в Троян открива днес първата самостоятелна изложба с авторска керамика и живопис на художничката Марина Димитрова . Тя е трето поколение художник и внучка на карикатуриста Марин Радевски. Какво я е накарало да се върне към изкуството след професията зъботехник, разказва самата тя пред Юлия Владимирова. Марина..
Тази година Сеймът (Сенатът) на Република Полша определи за патрони писателите Стефан Жеромски, Антоний Слонимски, Владислав Реймонт, Мария Павликовска-Ясножевска. Това решение е взето на 16 заседание на Сейма от 24 юли 2024 г. Инициативата се провежда, за да се почетат приносите им към полската литература и култура. Стефан Жеромски е изтъкнат..
Днес един от най-разпознаваемите гласове в историята на рока – Иън Гилън – навършва 80 години. Певецът на Deep Purple остава символ на енергия и вокален..
В рубриката "Разговорът" в ефира на БНР двама от лидерите на студентската окупация от 2013 г. – Ивайло Динев и Лазар Петков – споделиха какво..
Галерия "Серякова къща" в Троян открива днес първата самостоятелна изложба с авторска керамика и живопис на художничката Марина Димитрова . Тя е..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg