В минутите, отредени за радиотеатър, тази неделя (27.10.2019) от 16 часа предстои да чуете радиопиесата „Паякът“ от Димитър Касабов и Йордан Славейков, които са и режисьори на радиоадаптацията. В ролите на Марта и Мартин са Надя Керанова и Мак Маринов. Музикалното и звуково оформление е на Валя Бояджиева, а записът бе осъществен от тонрежисьора Гергана Драмалиева и звукоинженера Михаил Михайлов.
Пиесата е позната на българската публика – в момента започва деветият ѝ сезон на сцената на Театрална работилница „Сфумато“. Превеждана е на английски, руски, немски, френски и италиански, участвала е на десетки международни фестивали и неведнъж е била отличавана. Не на последно място, тази наистина успешна съвременна българска пиеса е в основата на сценария на австрийския пълнометражен филмов проект със заглавие „Егомания“.
„Паякът“ е безспорно провокативна радиопиеса, защото такава е темата ѝ – изключително сложните отношения между сиамски близнаци. Художествената условност в постановката на Касабов и Славейков прави така, че двамата герои са от различен пол, а това привнася палитра от напрегнати въпроси. „Паякът“ е пиеса, която ни изпраща на границата между аза и другия, между обичта и любовта, моралното и неморалното, между саможертвата и егоизма. Проблематизира най-интимните човешки желания, но и изгражда внушението, че екстремните житейски ситуации изискват екстремни решения. „Паякът“ е и произведение за порива към индивидуална свобода, която почти винаги има различни проявления, но и за нуждата да си сам и ужаса от това да останеш сам. Не на последно място „Паякът“ е разказ за това какво може да ти струва да си различен.
Юджийн О'Нийл пише "Дългият път на деня към нощта" през 1940 година, само четири години преди това, през 1936-та, той става Нобелов лауреат като драматург. В "Дългият път на деня към нощта" О'Нийл разказва историята на своето семейство. Всички конфликти и ситуации, съответстват на мъчителните, изстрадани мигове, изживяни през годините в неговия дом...
Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо Ботев". За късмет на Радиотеатъра, тя прекара дълги години като музикален оформител на радиопиесите. Остави толкова много след себе си, че ще трябва продължително да ѝ благодарим. Фин човек. Прекрасен..
Словото се умори и капна. Капна до такава степен, че ми е съвестно да прибягвам до услугите му. То е като кон, коленичил кон. Камшик, камшик трябва! Единственият камшик – това е смехът! Смейте се, гадове, на мъките на падналото слово. Виктор Ерофеев, "Три срещи" "Орфей" на Кокто е модернистична и ексцентрична интерпретация на една класическа..
Историята на "Монетата" започва през 2020 г., когато е отличена като победител в конкурса за нова пиеса на Нов български университет. На 20 януари 2021 г. се състоя премиерата ѝ на сцената на Младежки театър "Николай Бинев". В началото на 2025 г. пък слушателите на програма "Христо Ботев" ще могат да чуят премиера на аудио "Монетата" – от 16 часа на..
Камила Грудова (Camilla Grudova) е канадска писателка, която дълго време не може да си позволи свой мобилен телефон, а баба ѝ се е препитавала като шивачка в Париж. Първата машина, която Камила е имала в дома си била шевна, компютър получава едва като тийнейджърка и вероятно с негова помощ завърша История на изкуството в университета в Торонто. За..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
Режисьорът и създател на една от най-успешните театрални формации "Кредо" Нина Димитрова е навъртяла стотици хиляди километри с турнета и фестивали по..
"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg