Генералната конференция на ЮНЕСКО отбелязва 27 октомври като Световен ден на аудиовизуалното наследство. Датата се отбелязва от 2005 г. В България се чества от 2006 г.
Идеята е да се съхранят аудиовизуалните документи като филми, радио- и телевизионни програми, които съдържат ранни записи от историята на ХХ и ХХІ в. За съжаление, носителите на тази памет са крехки, те могат да бъдат унищожени или изгубени в резултат на пренебрегване, гниене и технологично остаряване.
Чрез инициативи като Световния ден на аудиовизуалното наследство и Програмата за памет на света се насърчава работата на професионалистите в областта на опазването на тези архиви.
Без познанията и отдадеността, които се изискват, за да бъдат съхранени и дигитализирани свидетелствата на времето, големи части от общото ни културно наследство ще бъдат изгубени завинаги.
Радослав Марков, архивен кинотехнолог, сравнява съхраняването на образи, звук и глас от миналото с вълшебство. Той предупреждава, че България трябва да побърза, ако държи да съхрани аудиовизуалната си памет и да не изостава от добрите европейски практики в областта, а също как да бъде съхранено архивното богатство, без да влиза в конфликт с авторското право.
"Аудиовизуалното наследство е отдавнашна мечта на човечеството. То за мен е машина на времето. Аудивизуално наследство са: първо - киното, филмовата лента като цяло, също така телевизионните програми, и разбира се, аудиопрограмите - това включва и музикални произведения, включва и други жанрове като радиопиеси, като публицистични предавания. Например "Войната на световете" на Хърбърт Уелс."
Съвременните концепции за аудиовизуалното наследство са: дигитализация – прехвърляне в цифров вид, реставрация – почистване на следите на времето, и социализация – достъп до всеки човек, разясни Радослав Марков.
"Есенни театрални срещи в Русе" – така се нарича новият фестивал, чието първо издание ще се проведе от 8 до 13 октомври в крайдунавския град. Основен организатор е Катя Костова – българка, живееща от десетилетия в Берлин и председател на сдружение "Кауза Пещера", а партньор и домакин на театралния празник е Драматичният театър " Сава..
Преди шест години на режисьора Бойко Боянов му хрумва идеята да разкаже историята на един клас, който се събира за среща след 30 години. От искреността на всеки един, дошъл на сбирката, започва да прозира предисторията на "Клас 90" – дебютния филм на Боянов, който се срещна за първи път с публиката си на 42-рата на "Златна роза". Заедно със..
Книгата "Грация на смеха. Или за спецификата на комическото белканто в операта "Дон Паскуале" от Гаетано Доницети. Теоретични и режисьорски подходи" от Стефан Донев е възможност да се проследи опита на автора като режисьор "да открие и разясни", по думите на Петър Пламенов, спецификите и "неповторимото очарование" на шедьовъра на Доницети. Стефан..
Задава се циркова революция! От 10 до 13 октомври в "Топлоцентрала" ще се проведе едиснтвеният по рода си фестивал в Бълагрия, посветен на съвременния и социален цирк – "ЦИРКОЛЮЦИЯ". Организаторът от фондация "Мини Арт" Гео Калев и огненият артист от колектив "Агнон" Кристиян Димитров запознават слушателите на "Артефир" с..
Англоезична поезия от XIV в. до XXI в. съдържа новото издание "Потомството на Чосър". Мащабната антология в "Артефир" представя лично нейният преводач и съставител проф. Александър Шурбанов. Това не е канонична, а лична антология, подчертава гостът. Избраните произведения в книгата са такива, оставили през годините следа в..
"Есенни театрални срещи в Русе" – така се нарича новият фестивал, чието първо издание ще се проведе от 8 до 13 октомври в крайдунавския град...
Силвана Грънчарова и Христина Топалова-Инка казват за себе си, че са граждани на света, защото през последните 40 години са посетили над 65 държави..
Три века след нейното създаване, музикалната трагедия на Шарпантие – "Медея", намира своята майсторска интерпретация на сцената на Парижката "Опера гарние"...
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg