Някои филми се познават дори по стопкадрите във фестивалните каталози. Още преди да изгледам документалния филм на Христиана Райкова "Гьолът", съм сигурна, че ще ми хареса. Смайваща палитра от маслени сини и сиви цветове, безкрайни хоризонти, гротескни старци по бански, които веднага ни домиляват. В операторската работа и в сценария едно и също чувство за хумор завладява зрителя.
Самоделният минерален басейн между шосето и морето се оказва умален модел на българското общество с неговите конфликти и амбиции, общностите и разривите, отношението към природата и живота. Редовните посетители на "Топлата вода" ни въвеждат в своя свят и мигом ни стават близки.
Вместо на живо, например на кинофестивал, с режисьорката Христиана Райкова се срещаме в поредния видеочат, за да поговорим за това откъде тръгва документалният ѝ филм.
Фестивалният път на „Гьолът“ минава през номинации в Цюрих и на Берлинале през 2019-а, а София филм фест го селектира за документалния конкурс. Следващият проект на Христиана Райкова „111“ е забелязан отново от секцията Perspektive Deutsches Kino на Берлинале и е посветен на свободата на словото в България.
В "Гьолът" също прозира и политически коментар – до болка познатите ни корупционни практики повлияват съдбата на самоделния басейн.
Лятото е сезонът, в който изкуството излиза от галериите и заживява в градската среда под формата на фестивали, различни инициативи, изложби на открито, а също и в алтернативни пространства. Става дума за необичайни места, които, макар и да не са създадени специално за изкуство, го приютяват за кратко или за по-дълго време. И така, заедно с утвърдени..
Четвъртата книга "Трилистна детелина" на Диана Саватева съдържа фрагменти, които авторката определя като "нава, видения и безпокойства" – вдъхновени от поетите Иван Методиев, Николай Искъров и Фернандо Песоа. Това е четвъртата поред книга на Диана Саватева. Вместо "Хайку", избирам въведения от поета Иван Методиев в началото на 90-те години..
Понякога в уж странична на магистралната история биография можем да открием и откриваме онези пресечни точки в движението на света, които ни казват много за него, за времето, за нас самите. Такава точно биография е например животът на знаменития български фокусник и илюзионист, прочутия цирков артист Мистър Сенко (Евстати Христов Карайончев)...
Почти по същото време на годината, само че тя е 2011-а, поетът Георги Борисов пише във в. "Култура" по повод излязлата тогава книга на Васил Балев "Злак", че този поет "изненадва, дори на места плаши с една неестествена за толкова млад автор сдържаност, чувство за мярка, култура на стиха и вродено като че ли чувство за трагичното. Същевременно тя..
За шести път проектът “Стената” на Националната галерия представя съвременен майстор на стенописа, а именно – графити артист Иво Илиев Yeto. Той е познат с редица емблематични мащабни стенописи на ключови локации в София, чрез които създава истории за взаимодействието на природата, човека и символите със сюрреалистични ситуации, носещи многопластов..
За шести път проектът “Стената” на Националната галерия представя съвременен майстор на стенописа, а именно – графити артист Иво Илиев Yeto. Той е познат..
Почти по същото време на годината, само че тя е 2011-а, поетът Георги Борисов пише във в. "Култура" по повод излязлата тогава книга на Васил Балев "Злак",..
Има ли значение военната фотография в новите технологични времена? Може ли да се говори още за фотожурналистика? Има ли още такава професия? Какво е..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg