Дори и най-великите творци зависят от съмишленици, които отключват истинския им потенциал. Това е може би основният урок, който трябва да научим от трите шедьовъра на Моцарт, които той създава само за четири години, съвместно с либретиста Лоренцо Да Понте. „Сватбата на Фигаро“, „Дон Жуан“ и „Така правят всички жени“, често са определяни като най-високите естетически постижения на композитора, но и на оперния жанр.
Запис на операта „Така правят всички жени“ от Волфганг Амадеус Моцарт от 6 февруари 2008 година можете да слушате в съботната вечер (20 юни от 20 часа) по програма „Христо Ботев“. Той е част от богатия архив на Виенската държавна опера.
В ролите са Барбара Фритоли като Фиордилиджи, Ангелика Кирхшлагер като Дорабела, Илдебрандо Д‘Арканджело като Гулиелмо, Франческо Мели като Ферандо, Лаура Татулеску като Деспина и Натале Де Каролис като Дон Алфонсо. Солистите, хора и оркестъра на Виенската опера дирижира Рикардо Мути.
В десетилетията след световните премиери на „Сватбата на Фигаро“, „Дон Жуан“ и „Така правят всички жени“ много професионални музиканти и почитатели на операта са пренебрегвали приноса на Да Понте, описвайки венецианския писател по-скоро като умен и работлив, отколкото като вдъхновен. Въпреки това е интересно да отбележим, че когато композиторът и неговият либретист са се срещнали за пръв път през 1783, Моцарт е бил този, който е онемял от възхищение към по-големия и тогава знаменит Да Понте. С около седем години по-възрастен, по това време Да Понте вече е признат за един от най-блестящите умове във Виена.
„Така правят всички жени“ е сякаш аномалия в творчеството на Да Понте. Това е единият от двата му единствени оперни текста, които не са базирани върху вече съществуващ материал. Либретото на операта се явява не само последното му произведение в сътрудничество с Моцарт, но и последният му принос към културата на града, който го е направил знаменитост. Скоро след премиерата и смъртта на Йозеф II, преследван от злонамерени слухове, Да Понте е изпратен в изгнание от новия монарх – Леополд II. Той бяга в Лондон, където също е преследван заради дългове и арестуван. През 1805 година прекосява океана и се установява в Ню Йорк, където първоначално работи като продавач, шапкар, книжар, учител по италиански. В Америка Лоренцо Да Понте превежда от английски на италиански и пише своите прочути мемоари. Преподава италиански език в Колумбийския университет в Ню Йорк и е първият католически свещеник сред професорите. През 1826 организира първото изпълнение на операта „Дон Жуан“ в Америка, където в ролята на Церлина представя 18-годишната звезда Мария Малибран. Навършил 79 години, Да Понте най-сетне става пълноправен гражданин на Съединените щати. Умира в Ню Йорк десет години по-късно, на почтената и завидна 89-годишна възраст и е погребан с пищна церемония в Бруклин.
Такава е съдбата на талантливия либретист на знаменитата Моцартова трилогия: „Сватбата на Фигаро“, „Дон Жуан“ и „Така правят всички жени“.
Дълго време се смята, че „Така правят всички жени“ е написана по поръчка на Император Йозеф II, но някои изследвания, публикувани наскоро, внасят съмнения относно тази теория. Нещо повече, има доказателства, че съвременникът на Моцарт – Антонио Салиери, се е опитвал да редактира либретото, но го е оставил недовършено. През 1994 Джон Райс открива два терцета от Салиери в Австрийската национална библиотека.
Музикологът Уилиям Ман също споделя интересен факт около написването на творбата. Моцарт не е харесвал примадоната Адриана Ферарезе дел Бене – арогантната любовница на Да Понте, за която специално е писана ролята на Фиордилиджи. Познавайки характерната ѝ тенденция да спуска брадичката си надолу на ниските тонове и да дърпа главата си назад на високите, Моцарт изпълва бравурната ѝ ария „Come scoglio“ с непрестанни скокове от ниски на високи и от високи на ниски тонове, за да накара главата на Ферарезе да „се клати като на кокошка“.
Първото изпълнение на творбата на Моцарт е в Бургтеатър – Виена, на 26 януари 1790 година. Изиграни са само 5 спектакъла, преди да бъдат спрени поради смъртта на императора и последвалия период на траур.
Представленията се възстановяват през юни същата година, като самият композитор дирижира втория спектакъл. След това операта е изиграна още два пъти през юли и един път – през август.
„Cosi fan tutte“ става популярна отново през XIX и началото на XX век, макар и не с положителен знак. Тогава е приета като рискова, вулгарна и даже аморална. Поставяна е рядко и в една от няколкото ѝ цензурирани версии. Едва след Втората световна война влиза трайно в оперния репертоар в цял свят.
Съдържание на операта „Така правят всички жени“ от Волфганг Амадеус Моцарт
В края на предаването ще прозвучат фрагменти и от другите две опери на гениалните творци:
• Откъс от „Дон Жуан“ с участието на Феручо Фурлането, Джоан Роджърс, Джон Томлинсън, Лейла Куберли, Микеле Пертузи, Уве Хеилман, Валтрауд Майер. Солистите, камерният хор на Берлинското радио и Берлинската филхармония дирижира Даниел Баренбойм.
• И вихреният финал на „Сватбата на Фигаро“ в изпълнение на Андреас Шмидт, Греъм Кларк, Гюнтер фон Канен, Джоан Роджърс, Джон Томлинсон, Лейла Куберли, Питър Роуз, Филис Панчела. Солистите и Берлинската филхармония дирижира Даниел Баренбойм.
16 септември Свири Симфоничният оркестър на Словенското радио и телевизия с диригент Илич Ривас. 3.00 часа – Арнолд Шьонберг (1874-1951), Просветлена нощ, оп. 4. 3.30 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Концерт за пиано № 1 в ре минор, оп. 15. Солист: Мета Файдига (пиано). 4.17 часа – Анатолий Лядов (1855-1914), Прелюд в си минор, оп. 11 № 1. Изпълнява..
Тази събота (14 септември от 20 часа) ще си спомним за един от най-големите български певци, получил признание по най-престижните оперни сцени. Това е басът Николай Гяуров , чиито 95-години от рождението се навършиха на 13 септември. Като цялостен оперен запис избрахме да прозвучи Вердиевия шедьовър "Дон Карлос", създаден по едноименната..
Създателят на легендарния рокендрол лейбъл Voodoo Rhythm Records (Берн, Швейцария) и one man band № 1 в света пристига у нас на 17 септември , вторник, точно десетилетие без един месец след първата си визита в София – отново по покана на серията "Аларма Пънк Джаз" на програма "Христо Ботев". Какво да очакваме? Примитивен рокендрол и..
За първа година фестивалът продължава през есенния сезон, като е подготвил разнообразна и наситена концертна програма. Очакват се да пристигнат международни гости, именити музиканти и изгряващи таланти, които ще представят палитра от камерни концерти. "Започнахме с летящ старт през месец май и със същата скорост и енергия продължаваме и през месец..
"Автентичната сурова фолк банда от делтата на Медуей", The Singing Loins ще открие есенния сезон на "Аларма Пънк Джаз" тази събота (14 септември) в клуб "Сингълс", където вече си стана традиция да идват групи от същата кръвна група ( като испанците Guadalupe Plata, американците Left Lane Cruiser, французите Les Lulliies, a дори и Violons..
Тази събота (14 септември от 20 часа) ще си спомним за един от най-големите български певци, получил признание по най-престижните оперни сцени. Това е..
На 11 септември се навършиха 90 години от рождението на човек, който трудно може да бъде описан с няколко думи. Вели Чаушев бе преди всичко актьор, който..
Време е да се забавляваме, развихрим, да се държим странно, да ближем кръв и плът и да се разголим, защото гръцкият режисьор Йоргос Лантимос ни кани на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg