Културата на натиска и натискът върху културата. Какво означават тези понятия?
Когато журналистиката заговори за „култура на натиска“, тя има предвид въздействието на всички центрове на влияние върху медийното съдържание – политически лица, икономически субекти, рекламодатели, държавни и общински институции, но също така и авторцензурата и самоограниченията, които самите медии си налагат.
Какво говори обаче „културата на натиска“, когато става дума за самата култура? Кои са устойчивите тенденции на влияние, които царуват над нея?
В дни, или по-точно – в месеци на пандемия, в които културата е под карантина, можем ли да говорим за натиск върху нея? Или това са проекциите на човешкото съзнание, което иска да превърне общия проблем в посегателство към самия него?
Ако обаче осезателното усещане за нещо принудително съществува, от кого идва то? Коя е силата, насочена перпендикулярно не просто на повърхността, а към сърцевината на културата, която ѝ въздейства и ѝ поставя условия?
Смисълът на голямото изкуство, според журналиста Георги Тошев, е да си поставяш цели, надхвърлящи ограниченията на настоящето, в което живеем.
За тези цели и за категоричността в свободата да се заявяваш на сцената на изкуството, за културата в условия и за работата по време на световна пандемия в „Какво се случва“ говорят кинорежисьорът Стефан Командарев, директорът на Театър 199, който за момента е със затворени врати, Анна Монова, Роберт Янакиев, директор на Общинския театър „Възраждане“, който е с отворени врати, но на 30 %, и Георги Тошев, който е на турне из страната с филма и книгата си, посветени на Георги Парцалев – „Рицарят на смеха“ и „Хамлет от град Левски“.
Книгата на Беатриче Алеманя "Идеален ден за нищоправене" е спечелила наградата "Ландерно" за най-добра книга на годината (Франция, 2017), също и Голямата награда на Музея на илюстрацията (Мулен, Франция, 2017), Златен медал на The Original Art exhibition of the Society of illustrators (САЩ 2017). Тя е сред десетте най-добри книги за годината от "Ню..
"Разправят, царю честити..." – така започват голяма част от историите, с които най-известната разказвачка в света отлага смъртната си присъда в продължение на 1001 нощи. Да се анализира цикълът "Хиляда и една нощ" предполага да се създаде произведение, не по-кратко от самата "Хиляда и една нощ". Част от историите в сборника са доста различни от..
Изложбата "През времето" в залите на Националната галерия – "Квадрат 500" е посветена на 90-годишнината на проф. Валентин Старчев. Макар и с ретроспективен характер, експозицията представя само част от внушителното и многопластово творчество на един от най-емблематичните и влиятелни български скулптори. Внимателната селекция от произведения..
Това е заглавието на изложбата на Гергана Минкова. Тя за втори път излага свои работи в галерия "Астри", сега – 17 произведения. В момента се намира в Сите ентернасионал дез ар в Париж (Cite international des arts) след спечелен конкурс на СБХ. Ето какво пише галеристката Вихра Пешева за работите на Гергана Минкова: "Освен че рисува,..
Първият българин, който е спечелил Гранд приза на хайку конкурса, организиран от Мемориалния музей на поета Мацуо Башо, е поетът Владислав Христов. Музеят се намира родния град на Башо Ига, префектура Мие. Хиляди поети от цял свят взимат участие в най-стария световен хайку конкурс. Тази година се състоя 79-ото му издание. С председател на..
Общественият ни вековен сън, същината на будителството и новите служители по почтеността коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Антоанета..
Как прокурори биват отстранявани, когато работят по конкретни журналистически разследвания, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Николай..
Първият българин, който е спечелил Гранд приза на хайку конкурса, организиран от Мемориалния музей на поета Мацуо Башо, е поетът Владислав Христов...
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg