Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

84 години от смъртта на Принца на ужаса Хауърд Лъвкрафт

Най-старото и силно човешко чувство е страхът, а най-старият и силен страх е страхът от непознатото

Снимка: Lucius B. Truesdell – 1934 (Уикипедия)

На 15 март се навършват 84 години от смъртта на Хауърд Лъвкрафт – писател, критик и есеист, определян като най-значимия американски „свръхестественик“ след Едгар Алън По, едно от големите имена в литературата на хоръра през ХХ век, който формулира понятието „космически страх“ (cosmic fear) и разкрива ролята му в литературата.

Хауърд Филипс Лъвкрафт (1890–1937) е американски писател на ужаси и фантастика. Той е роден в Провидънс и живее там през почти целия си живот. Започва да пише още на седем години. В училище има влечение към науката и издава ръкописни списания на тема природни науки. Лъвкрафт не учи в университет заради проблеми със здравето. Първата му публикация е разказът „Алхимик“.

Освен в художественото си творчество, идеите си за "литературния ужас" Лъвкрафт оповестява в богатата си кореспонденция с писатели-съмишленици и най-вече в есето „Свръхестественият ужас в литературата“ – пространна и богата на идеи разработка, публикувана през 1927 година. В основата на идеята за „космическия страх“ авторът поставя представата за необятността и непознаваемостта на света, носеща импулсите на архетипния страх от величието на космическия цикъл.

Експлоатирането на похватите и стилистиката на сензационното, съчетано с основано на богат философски пласт литературно „митотворчество“, са характерологичните черти на почерка на Лъвкрафт. Идеята за космическия страх е извор на смисъла в творбите му от така наречения „Ктхулу цикъл“ – най-известният и значителен в художествено отношение дял от творчеството на писателя. В разкази и новели като „Дагон“ (1919), „Плъхове в стените“ (1924), "Кошмарът в Дънуич" (1929), „Шепнещият в тъмнината“ (1931), „Обитателят на мрака“ (1936), "Сянка над Инсмут" (1936), „Из планините на безумието“ (1936) и особено “Зовът на Ктхулу“ (1927) Лъвкрафт съгражда цялостен художествен модел, съставен от единосъщни теми, топоси, образи, герои, и подчинен на основополагащата идея за надвисналите над човешките селения злонамерени сили, дошли в древни времена от дълбините на Вселената. Според Лъвкрафт човекът е просто мимолетен обитател на един необятен и неопознат свят.

Александър Драганов, писател и председател на Националния клуб за фентъзи и хорър „Цитаделата“, коментира в "Нашият ден":

"Хауърд Лъвкрафт твори в началото на ХХ век – живее в бедност и няма никаква известност. Той се явява кулминация на класическия жанр хорър, който започва с Мери Шели и Брам Стоукър, и с него достига своя връх. Открит е за публиката отново от Стивън Кинг, който го нарича свой учител. Това увеличава значително интереса към творчеството на Лъвкрафт. А това което отличава Лъвкрафт от всички автори, не само на фантастика, е, че той в своите творби радикално сменя позицията на човека във Вселената. В този период все още е популярен антропоцентричният модел, в който "човекът е мяра за всички неща" и център на Вселената. Докато Лъвкрафт – и това е най-страшното в творбите му – поставя човека като незначителен, а човечеството е като една прищявка на съдбата в Космоса. Има създания, които са много по-древни и ще останат там и много след като нас ни няма. 

Този свръхпесимистичен поглед към творението, който е плод и на личната депресия на автора, го отличава от останалите писатели. Интересното е, че дори автори, които се водят негови последователи и ученици, не успяват да схванат и приемат тази концепция – тя наистина е доста песимистична. Изключителното е, че науката лека-полека започва да доказва неговите виждания за това, че Земята не е кой знае каква планета във Вселената, дори галактиката ни не е нещо изключително... Даже някои от най-авангардните хипотези, които днес се потвърждават по научни изчисления за паралелни вселени, се забелязват в творчеството на Лъвкрафт, което все пак е от началото на миналия век."  

Чуйте повече в звуковия файл.

*Думата horror е от латински произход. Европейската фантастика на ужасите се е утвърдила благодарение творбите на древногръцките и древноримските писатели. Исторически погледнато, причината за появата на „ужаса“ възниква при появата на злото или погрешно разбраните неестествени случки в човешкия живот. От 1960 г. насам всяка творба с патологична, ужасяваща или сюрреалистична тема се определя като „ужас“. Ужасите понякога се застъпват с научната фантастика и фентъзито, които често се поставят под общия знаменател на фантастиката.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Пътните бележки на Дечко Узунов

Открива се изложбата "Дечко Узунов. Пътни Бележи", посветена на 125 години от рождението на художника. На 25 юни от 18.00 часа в галерия "Дечко Узунов", филиал на Софийска градска художествена галерия, ще бъде представена експозицията, част от серията изложби, които СГХГ подготви за отбелязване на годишнината през 2024-та. Публиката ще има възможност..

публикувано на 24.06.25 в 17:10
Сцена Централни хали

"Сцена Централни хали" на една година

"Сцена Централни хали" навърши една година. Създаването на пространство за култура в историческия център на София е голямо предизвикателство за екипа. Той се е съсредоточил за изграждане на визия, защото е важно Сцената да бъде разпознаваема. За една година са се състояли 575 прояви. Най-многобройни са детските – 327. Сред тях са театри,..

публикувано на 24.06.25 в 16:30
Ресторант край брега

Творби на Данаил Дечев, събрани в изложбата "Ноктюрно"

Изложбата "Данаил Дечев (1891 – 1962). Ноктюрно " представя творби на големия български художник. Произведенията на автора са били откупени от галерия " Лоранъ " в продължение на около пет години. Заглавието "Ноктюрно" е избрано неслучайно. То характеризира много добре експозицията. Произведенията са бавно работени ескизи и скици, някои от..

публикувано на 24.06.25 в 14:28
Тамара Стояноска

Тамара Стояноска е победителят в конкурса "Слави Шкаров" тази година

Тамара Стояноска от Република Северна Македония е тазгодишният носител на голямата награда в седмото издание на Конкурса за млад театрален режисьор "Слави Шкаров". Организатор е Драматичният театър "Сава Огнянов" в Русе.  Тази година конкурсът разшири своя обхват и имаше участници не само от България, но и от Румъния и Република Северна Македония...

публикувано на 24.06.25 в 13:50

Преводът като културен мост – в центъра на наградите на ЕБВР

Културният компас тази вечер ни отвежда в сърцето на Лондон, където предстои едно от значимите литературни събития в европейския културен календар – церемонията по връчване на литературната награда на Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР). Събитието ще се проведе в централата на банката, където от ранните часове на деня вече се усеща..

обновено на 24.06.25 в 10:23