Как се промениха потребителските нагласи заради пандемията от Covid-19? На 15 март се отбелязва Световният ден на потребителите.
На този ден преди 62 години за първи път са формулирани основните права на потребителите: Правото на безопасност; Правото на информация; Правото на избор; Правото да бъдеш чут. През годините с развитието на икономиката, глобализацията, отварянето на границите на държавите и свободното движение на стоки и услуги, нараства и значението на потребителската защита. Потребителите в Европейския съюз получават все повече права: Правото на образование по въпроси, отнасящи се до защитата им; Право на неподвеждаща реклама; Право дефектните стоки да бъдат ремонтирани или заменени; Право на договори без неравноправни клаузи; Право за връщане на стоки, закупени от разстояние, в срок от 14 дни; Право на безплатна помощ от Европейските потребителски центрове за проблеми с търговци в чужбина; Правото на сдружаване.
За кампанията на Потребителския интернационал по повод Световния ден на потребителя за намаляване на замърсяването на планетата с пластмаса и новите европейски директиви, които бяха приети наскоро в България, коментар в "Нашият ден" прави Игнат Арсенов, директор на Главна дирекция „Контрол на пазара“ в КЗП:
"През текущата година има някои тенденции – намаляло потребление на определени видове стоки и услуги и повишаване на други. Наблюдава се известно разместване. Като цяло потреблението се е свило. Хората потребяват по-малко услуги и по-основни – като храни например. От друга страна, имаше много проблеми, свързани с туризма, особено с организирани почивки, туристически услуги и подобни, където потребителите срещнаха проблеми и имаше много запитвания, свързани с правата на потребителите. След това имаше огромен спад на жалбите по обясними причини.
Имаше много запитвания на потребителите, свързани с цените на услугите, с т.нар. "предпазни средства". Също имаше многобройни жалби от потребителите, свързани с онлайн пазаруването, абсолютно разбираемо. Проблеми с доставките, с цените на стоките, с връщането на парите при връщане на стоките – това бяха основните проблеми на потребителите."
Потребителските нагласи – промени
"Годината основно беше белязана основно с увеличаване на онлайн пазаруването. Това е тенденция, която върви от години и се изостри доста през текущия период. Един от основните акценти и на Комисията на потребителите, и на държавата като цяло, беше извършването на много съвместни проверки – комплексни проверки с цел да се види, че въпреки пандемията държавните органи са на линия и следят за нарушаване на правата на потребителите."
Онлайн пазаруването – по-безопасно
"Да, наистина, контролът върху онлайн пазаруването се засили. Потребителите все повече знаят своите права в тази област, но все пак трябва да внимават. По интернет е по-лесно и да се направи сравнение между предложенията, магазините и търговците. Да не забравяме, че каквото и да купим, с едни малки изключения в закона от чисто обективен характер, можем да го върнем в 14-дневен срок, така че защитата ни е голяма."
Кампанията за намаляване на замърсяването на планетата с пластмаса на Потребителския интернационал
"Потребителският интернационал е международна организация, в която членуват всички потребителски неправителствени организации от различни държави в света. Това наистина е кампания, която ще засегне по-голяма част от земното кълбо. Темата за замърсяването на планетата с пластмаса има глобален характер. Справянето с този проблем, който нараства, ще зависи от усилията на всички правителства, на бизнеса, на потребителите... Във фокуса на потребителите трябва да се постави този проблем, за да се справим с него."
Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.
"Прогледай, твоята вяра те спаси", казва Господ Иисус Христос на един нещастен слепец в евангелското четиво, посветено на йерихонския слепец. Когато Христос призовава Йерихонския слепец при Себе си, Той го пита: "какво искаш да ти сторя?"... И той отвърнал: "дай ми да прогледам!" Той съзнава своята телесна слепота, а ние в по-голямата си част не..
В кюстендилското село Слокощица се намира семейната занаятчийска работилница на Искра и Антон Стоилови. Преди години семейството решава да заживее на село. Съпругът Антон до тогава е работил в дърводелски фирми, бил и крояч на обувки, а Искра – в цехове за производство на кожени изделия. След това решили да не работят за други, а да се опитат..
Тази година на 30 април беше обнародван един нов Регламент 1183 на ЕП и на Съвета, който влезе в сила и с него се измени регламентът относно електронната идентификация и удостоверителните услуги при електронни трансакции на вътрешния пазар . Именно с този нов регламент беше въведена правната рамка на т.нар. "европейски дигитален портфейл за цифрова..
Днешният гост в рубриката „Мигранти с таланти“ е Анна Кузнецова от Москва, Русия, която успешно развива иновативен сладкарски бизнес в София. За първи път Анна посещава България на 5-годишна възраст, след като е диагностицирана с астма. Майка ѝ научава за благоприятния климат в Сандански и решават да прекарват по няколко месеца годишно там. Именно..
Рубриката "Съдебната практика на Съда на Европейския съюз" на предаването "Законът и Темида" се излъчва със съдействието на Съда на Европейския съюз . Можете да я слушате веднъж месечно, всеки последен петък на месеца от 10.00 часа по програма "Христо Ботев". Шестата рубрика ще посветим основно на личните данни в правото на Европейския съюз..
Усмихнат, непринуден, дружелюбен, безкрайно земен и джентълмен – такъв видяхме Начо Герерос по време в първата му публична поява у нас. Известният испански..
Визуалният артист Тодор Рабаджийски излага свои творби под името "Сурови перспективи" (Raw Perspectives). Изложбата е от 3 части – керамика, инсталация и..
Австралиецът Саймън Бони (р.1961, Сидни) и групата му Crime & The City Solution пристигат за първи у нас в понеделник, на 2 декември, за да..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg