Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Игнат Арсенов

Как се промениха потребителските нагласи заради пандемията

Световен ден на потребителите

| обновено на 15.03.21 в 10:16
Снимка: Pixabay.com

Как се промениха потребителските нагласи заради пандемията от Covid-19? На 15 март се отбелязва Световният ден на потребителите.

На този ден преди 62 години за първи път са формулирани основните права на потребителите: Правото на безопасност; Правото на информация; Правото на избор; Правото да бъдеш чут. През годините с развитието на икономиката, глобализацията, отварянето на границите на държавите и свободното движение на стоки и услуги, нараства и значението на потребителската защита. Потребителите в Европейския съюз получават все повече права: Правото на образование по въпроси, отнасящи се до защитата им; Право на неподвеждаща реклама; Право дефектните стоки да бъдат ремонтирани или заменени; Право на договори без неравноправни клаузи; Право за връщане на стоки, закупени от разстояние, в срок от 14 дни; Право на безплатна помощ от Европейските потребителски центрове за проблеми с търговци в чужбина; Правото на сдружаване.

За кампанията на Потребителския интернационал по повод Световния ден на потребителя за намаляване на замърсяването на планетата с пластмаса и новите европейски директиви, които бяха приети наскоро в България, коментар в "Нашият ден" прави Игнат Арсенов, директор на Главна дирекция „Контрол на пазара“ в КЗП:

"През текущата година има някои тенденции – намаляло потребление на определени видове стоки и услуги и повишаване на други. Наблюдава се известно разместване. Като цяло потреблението се е свило. Хората потребяват по-малко услуги и по-основни – като храни например. От друга страна, имаше много проблеми, свързани с туризма, особено с организирани почивки, туристически услуги и подобни, където потребителите срещнаха проблеми и имаше много запитвания, свързани с правата на потребителите. След това имаше огромен спад на жалбите по обясними причини.

Имаше много запитвания на потребителите, свързани с цените на услугите, с т.нар. "предпазни средства". Също имаше многобройни жалби от потребителите, свързани с онлайн пазаруването, абсолютно разбираемо. Проблеми с доставките, с цените на стоките, с връщането на парите при връщане на стоките – това бяха основните проблеми на потребителите." 

Потребителските нагласи – промени

"Годината основно беше белязана основно с увеличаване на онлайн пазаруването. Това е тенденция, която върви от години и се изостри доста през текущия период. Един от основните акценти и на Комисията на потребителите, и на държавата като цяло, беше извършването на много съвместни проверки – комплексни проверки с цел да се види, че въпреки пандемията държавните органи са на линия и следят за нарушаване на правата на потребителите."

Онлайн пазаруването – по-безопасно

"Да, наистина, контролът върху онлайн пазаруването се засили. Потребителите все повече знаят своите права в тази област, но все пак трябва да внимават. По интернет е по-лесно и да се направи сравнение между предложенията, магазините и търговците. Да не забравяме, че каквото и да купим, с едни малки изключения в закона от чисто обективен характер, можем да го върнем в 14-дневен срок, така че защитата ни е голяма."

Кампанията за намаляване на замърсяването на планетата с пластмаса на Потребителския интернационал

"Потребителският интернационал е международна организация, в която членуват всички потребителски неправителствени организации от различни държави в света. Това наистина е кампания, която ще засегне по-голяма част от земното кълбо. Темата за замърсяването на планетата с пластмаса има глобален характер. Справянето с този проблем, който нараства, ще зависи от усилията на всички правителства, на бизнеса, на потребителите... Във фокуса на потребителите трябва да се постави този проблем, за да се справим с него."

Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Краят на океана" – книга, която всеки трябва да прочете

След световния успех на романа "История на пчелите", норвежката писателка Мая Люнде продължава своето екологично писателско пътешествие с втората част от четирилогията си – "Краят на океана". Този нов роман е не просто художествена творба, а силно емоционален и въздействащ разказ за едно от най-острите предизвикателства на нашето време – глобалният..

обновено на 01.05.25 в 12:36

Музеят в Дряново представя непоказвани творби на Иван Койчев

В залата за временни изложби "Колю Фичето" на Исторически музей – Дряново, този петък, 2 май, ще бъде открита изложбата "Иван Койчев: човекът, художникът, учителят (1905–1976)" . Събитието, което ще започне в 17:30 часа, е посветено на 120 години от рождението на видния художник, педагог и общественик, оставил значим отпечатък в културния живот на..

обновено на 01.05.25 в 09:30

Черният дроб: какво го уврежда и как да му помогнем

В поредното издание на медицинското предаване Lege Artis  темата за черния дроб и неговото здраве бе отново във фокуса на вниманието. Гост в студиото беше гастроентерологът д-р Николай Цонев, който предостави ценна информация относно функцията, заболяванията и начините за поддържане на този жизненоважен орган. Според д-р Цонев черният дроб е..

обновено на 01.05.25 в 09:00

АГ отделението в Перник остава въпреки кадровия недостиг

В предаването Lege Artis гостува изпълнителният директор на МБАЛ “Рахила Ангелова” – гр. Перник, Емил Ненков, който сподели актуална информация относно състоянието и бъдещето на АГ отделението в болницата, както и предизвикателствата, пред които е изправено лечебното заведение. Кметът на Перник с временно решение на кризата в родилното..

обновено на 30.04.25 в 14:17
Диана Георгиева

Специалистите по здравни грижи желаят да станат договорен партньор на Здравната каса

Специалистите по здравни грижи желаят да станат договорен партньор на здравната каса и да се въведе стандарт по здравни грижи. Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи (БАПЗГ) настоява за сключване на договор между Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) и всички изпълнители на здравни грижи в извънболничната помощ...

публикувано на 30.04.25 в 11:45