В София март освен женски месец (почти) винаги е бил и месец на киното. Така е заради обичания от всички киномани София филм фест, който тази година празнува своето 25-о издание, с богата програма и въпреки пандемията.
Така е и заради едно българско момиче, което с таланта си точно в този месец вписа името си в историята – тази, която отчита постиженията на българските кинотворци, но и тази на американските филмови награди „Оскар“, която от близо 60 години насам не е включвала името на актриса от източните страни, какво остава за такава от България.
Ясно е, че този успех е личен и далеч надхвърля рамките на София, родната ни Академия и която и да било школа. И все пак, март, а и всеки друг период от годината, е кино. И то такова, което сбъдва мечти, успокоява умове, въздига души и изгражда и възпитава личности.
Кино, което доказва, че няма нищо по-хубаво от това да мечтаеш, да се стремиш към голямото и да стъпваш достойно и уверено в живота. Това предлагат алтернативните форми на кинообразование у нас. Целогодишно.
Те са малко на брой и са ниша, която обучава във висши ценности. Не кого да е, а малките и младите, на които тепърва им предстои да разберат какво означава, че „Светът е голям и спасение дебне отвсякъде“, а „Вчера“ е също толкова ценно, колкото и днес.
Кинокласовете припомнят, че за седмото изкуство винаги трябва да се говори в контекст и че преди хигиената на артиста е хигиената на личността. Припомнят и нещо явно забравено, а именно – че образованието е инвестиция, която би могла скъпо да се отблагодари в последствие.
Когато тази инвестиция се прави в уроци по кино, младите творци – осъзнати или не все още – се учат да се себеизразят, да имат по-широк мироглед и да уважават себе си, другите и най-вече живота, който за никого не бива да е даденост.
Алтернативните форми на кинообразование включват „Кино в училище“ и модела на европейската програма за сътрудничество CinEd, по който работи културната организация „Арте Урбана Колектив“ със съосновател Ралица Асенова, успешната история на иновативното училище „Неофит Рилски“ в село Дерманци, където киноателиетата, които Даниел Симеонов ръководи, вече са част от учебната програма като предмет, който ще продължи четири години, както и школата „Киноклас“, която режисьорката Надежда Косева създава преди три години и която запознава гимназисти от цяла България с историята и езика на киното.
Чуйте подробностите в звуковите файлове.
"Гласовете на модата. Антология на съвременния български моден дизайн" е ново изследване на Нели Митева, преподавател и дизайнер, създател на платформата "Иван Асен" 22. "Книгата представя 30 от актуалните и активно работещи в момента дизайнери, които са създатели на свои индивидуални марки и лейбъли. – казва Нели Митева- Обособиха се и подтеми..
Премиерата на новата стихосбирка на поета, преводач и публицист Владимир Левчев "География на съня" събира почитателите на поетичното му перо в залата на галерия U P.A.R.K в Пловдив. Представянето се организира от издателство "7 ЛЪЧА" и галерията. Стихосбирката "География на съня" събира поетичните творби на Левчев, в които неизменно присъства..
В епизод 578 "Трамвай по желание" представя на своята публика едно от обещаващите млади лица на българската кинематография Радо Петров. Радослав Петров завършва НАТФИЗ. Той е сценарист на български и международни телевизионни сериали и късометражни филми. През 2021 Радо публикува заедно със своя партньор – известната тик-ток звезда Мими Шишкова..
На 25 февруари се открива изложбата "Васка Емануилова и Париж" - първата изложба от музейната програма на галерия "Васка Емануилова", която отбелязва 120 години от рождението на авторката. Възстановена през 2006 г. в ново пространство в близост до парка "Заимов", оттогава досега галерията развива музейна програма, която показва на публиката..
"Магията на Изтока" е изложбата живопис на Силвана Пападами, която вече може да бъде разгледана в галерия "Еритаж". Темата ѝ е свързана с мистиката на изтока, като по-специално внимание е обърнато на Япония. Техниката е живопис върху коприна, което се оказва трудно за изпълнение, защото се улавя всеки трепет на ръката и художникът няма право на..
Колкото е необяснимо абсолютното, толкова е необяснимо и това, което ни подтиква към неговото търсене, смята актьорът Стелиан Радев. Той влиза в ролята на..
"Йерма" от Федерико Гарсия Лорка е най-новото заглавие в афиша на Yalta Art Room. Премиерата на спектакъла е на 16 и 24 февруари от 19.30 ч. на..
Дискусията започва с изследването, което пише професор Александър Кьосев за "Чевенгур" на Андрей Платонов, използвайки единствения завършен роман на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg