В София март освен женски месец (почти) винаги е бил и месец на киното. Така е заради обичания от всички киномани София филм фест, който тази година празнува своето 25-о издание, с богата програма и въпреки пандемията.
Така е и заради едно българско момиче, което с таланта си точно в този месец вписа името си в историята – тази, която отчита постиженията на българските кинотворци, но и тази на американските филмови награди „Оскар“, която от близо 60 години насам не е включвала името на актриса от източните страни, какво остава за такава от България.
Ясно е, че този успех е личен и далеч надхвърля рамките на София, родната ни Академия и която и да било школа. И все пак, март, а и всеки друг период от годината, е кино. И то такова, което сбъдва мечти, успокоява умове, въздига души и изгражда и възпитава личности.
Кино, което доказва, че няма нищо по-хубаво от това да мечтаеш, да се стремиш към голямото и да стъпваш достойно и уверено в живота. Това предлагат алтернативните форми на кинообразование у нас. Целогодишно.
Те са малко на брой и са ниша, която обучава във висши ценности. Не кого да е, а малките и младите, на които тепърва им предстои да разберат какво означава, че „Светът е голям и спасение дебне отвсякъде“, а „Вчера“ е също толкова ценно, колкото и днес.
Кинокласовете припомнят, че за седмото изкуство винаги трябва да се говори в контекст и че преди хигиената на артиста е хигиената на личността. Припомнят и нещо явно забравено, а именно – че образованието е инвестиция, която би могла скъпо да се отблагодари в последствие.
Когато тази инвестиция се прави в уроци по кино, младите творци – осъзнати или не все още – се учат да се себеизразят, да имат по-широк мироглед и да уважават себе си, другите и най-вече живота, който за никого не бива да е даденост.
Алтернативните форми на кинообразование включват „Кино в училище“ и модела на европейската програма за сътрудничество CinEd, по който работи културната организация „Арте Урбана Колектив“ със съосновател Ралица Асенова, успешната история на иновативното училище „Неофит Рилски“ в село Дерманци, където киноателиетата, които Даниел Симеонов ръководи, вече са част от учебната програма като предмет, който ще продължи четири години, както и школата „Киноклас“, която режисьорката Надежда Косева създава преди три години и която запознава гимназисти от цяла България с историята и езика на киното.
Чуйте подробностите в звуковите файлове.
Писателят и журналист Димитър Шумналиев гостува в "Артефир" със своята "Поема за бохема" – роман в минало несвършващо време. Ежедневните спектакли, политически, икономически, обществени, са прекрасна лаборатория за един писател, смята Шумналиев. "Надарени сме от историята и от Бога да бъдем наистина заредени с творческа енергия и..
Новата книга на Любомир Канов се нарича "Късен следобед" и по думите му в нея разказва "за своето пребиваване на толкова тъжната и прекрасна Земя". "Има такива хора – не е ясно дали се наричат писатели, прави уговорка той още във въвеждащия текст и продължава, но изглежда, че те не могат да не кажат думата си в края на своя следобед, преди да се е..
Венецианското биенале и българските участия в него са тема на изложбата "Acqua alta" (куратори Светлана Куюмджиева и Пламен Петров) в галерия "Капана" в Пловдив. Изложбата е историческа, проследява с текстове, произведения и частични възстановки общо 11-те представяния на България в 130-годишната история на този най-стар и авторитетен форум за..
"Когато започва война, думите стават излишни, нужни са действия", четем на корицата на "Речник на войната" – силна и трагична книга, разтърсваща, както самата война срещу Украйна. Тя е променила думите, променило се е значението им. Украинският поет Остап Сливински, съставител на "Речника" припомня в предговора си поетичния цикъл "Свят: наивни поеми",..
Драматичният театър "Апостол Карамитев" в Димитровград възражда на сцена спектакъла "Лазарица" по прочутата пиеса на Йордан Радичков. На 27 януари зрителите ще могат да видят възстановена в оригиналния ѝ вид постановката, направена преди 20 години от проф. Крикор Азарян. "Целта ни е този текст на Радичков да го пренесем през времето, както..
Защо фашистките и нацистките настроения стават все по-приемливи и често са бъркани с "консерватизъм" и как войната срещу реалността се задълбочава,..
Младежкият театър "Николай Бинев" отбелязва 80 години от своето създаване с премиера на куклената постановка "Вълшебната флейта" по операта на В. А...
Въпросът е напълно реторичен, но явно трябва да се зададе заради шума, който се създаде около едно синдикално изявление и повърхностното заиграване с..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg