Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Внимание – онлайн пазаруване

| обновено на 07.04.21 в 11:42
Снимка: Pixabay.com

Какви данни ни искат стандартно при онлайн пазаруване? Кога трябва да ни светне червена лампичка за заплаха? Какво трябва да включва предварителната проверка на търговеца, когато пазаруваме от непознат сайт?

Темите коментира в “Нашият ден“ Соня Спасова, директор на Европейския потребителски център.

“Има едно количество данни, които са необходими, за да получим доставката. Това са адрес, на който искаме да получим стоката, може да бъде офис на куриер, може и офисът, където работим. Също така имена и телефон за връзка. Това са минималните данни, без които доставката няма как да се случи.

Възможно е да се замислим, ако някой ни иска детайли за банковата сметка предварително или някакъв вид парола – било то към поща или към банкова сметка. Това са данни, които не са необходими за една поръчка.

Преди известно време от страна на Европейската комисия беше оповестено едно проучване, че около 56% от хората, които са пълнолетни в ЕС, по една или друга причина са станали жертва на онлайн измами в последните две години. Най-честата финансова загуба на тези хора е между 0 и 500 евро.“


Типове измами

“При нас има оплаквания и жалби на хора, които са пострадали с по-големи големи суми. Те са загубили сумите, защото не се е стигнало до доставка. Най-честите проблеми са – потребителят харесва кола в даден сайт, свързва се с търговеца, започват комуникация. Повечето случаи подобна комуникация се извежда извън официалните канали, извън имейлите на фирмата в популярни чат приложения. Това е по-знаков сигнал, който може да притесни потребителя и да обърне внимание, че може да има нещо нередно.

След достигане до договорка потребителят плаща пари за колата, като получателят в голяма част от случаите е физическо лице и то в друга държава, а не там, където би трябвало да се намира колата. Това е вторият сигнал, на който трябва да обърнем внимание, ако искаме да сключим подобна сделка – къде и на кого плащаме.

Другият знак е, че плащането е чрез директен трансфер, чийто краен получател трудно може да се проследи. Това също е начин да бъде измамен човек.

Нашият съвет е винаги да се прави проверка на това от кого се купува и на кого се плаща, на кого се превеждат парите.“

Кога да търсим Европейския потребителски център

“Европейският потребителски център в България може да съдейства, когато потребител, който живее в България, има проблеми с търговец извън България в рамките на ЕС, Исландия, Норвегия и Обединеното кралство. Необходимо е обаче отсреща да има действителен търговец, с когото ние провеждаме преговори. При нас се обръщат потребители, които са направили някаква поръчка и тя закъснява, търговецът не спазва срока за доставка. Или получават нещо различно, което трябва да бъде заменено. След това търговецът не иска да им съдейства бързо.“

Разговора можете да чуете от звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Видин Спортна зала - рампа за хора с увреждания

Подписка срещу изграждането на център за хора с увреждания: "Фашизъм" или страх?

В ноемврийското издание на рубриката "Часът на етиката" в предаването "Време за наука" се обсъжда социалният модел на увреждането и идеята за грижа. Гост на предаването беше д-р Гергана Мирчева от Института за философски изследвания (ИФС) към БАН, която разгледа етическите измерения на грижата и тяхната социална значимост. Според д-р Мирчева е..

публикувано на 26.11.24 в 11:15

Зимата наближава: Къде са кризисните центрове за спешно настаняване?

В студените зимни месеци темата за бездомните хора става особено актуална. Липсата на подслон, храна и здравни грижи често поставя живота на тези хора в риск. В ефира на "Нашият ден" Евгений Радушев, ръководител на мобилна група за бездомни към организацията "Каритас", сподели предизвикателствата, пред които се изправят бездомните, както и..

обновено на 26.11.24 в 11:01
Марина Кисьова

Марина Кисьова: За активните граждани на Пловдив и справянето с местните проблеми

За "местните агенти", които преодоляват недостатъците на градския и обществен живот, в "Нашият ден" разговаряме Марина Кисьова , която събира около себе си активните граждани на Пловдив . Преди 15 години Кисьова заминава за Ирландия, където по европейска доброволческа програма се занимава с благотворителност. След завръщането си в България..

публикувано на 26.11.24 в 10:12

Ромските общности на България и дезинформацията

Михаил Мишев е журналист на свободна практика, който работи върху дезинформационните наративи, разпространени в ромските общности на България. Мишев се включва в "Нашият ден" от Сливен, където е една от най-големите ромски махали у нас. "Страхът води хората към някакви действия, той е универсален инструмент за влияние" , казва..

публикувано на 26.11.24 в 09:34

Чрез инициативите на движение "Бездетен" са се родили 7 български деца

"Моята борба за дете и процедурата стартира през ноември-декември 2006, а дъщеря ми се роди през 2019 година след много усилия и борба. През този период видях проблеми в обществото ни, за които не предполагах, че съществуват, а именно за проблемите на бездетните двойки в България, които са над 200 000 в момента.  Над 50 000 семейства у..

публикувано на 25.11.24 в 18:00