Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

„Кой се страхува от Вирджиния Улф?“ – една от най-популярните пиеси на Олби

Едуард Олби
Снимка: ЕПА/БГНЕС

„Кой се страхува от Вирджиния Улф?“ на американския драматург Едуард Олби е една от най-емблематичните пиеси за неговото творчество. Той пише този текст през 1962 г., а една година по-късно „Кой се страхува от Вирджиния Улф?“ печели наградата „Тони“ за най-добра пиеса, а също и отличието на нюйоркската критика. През 1963 г. пиесата е номинирана за наградата „Пулицър”, но журито е разделено, Олби не получава отличието, но журито така и не успява да излъчи друг победител.

Няколко години по-късно излиза и едноименният филм с участието на с Елизабет Тейлър и Ричард Бъртън в главните роли. Екранизацията на режисьора Майк Никълс получава номинации в 13 категории и печели 5 статуетки „Оскар“.

Днес е трудно да се каже колко пъти тази пиеса е била поставяна на сцена, защото това е една от най-известните пиеси на Олби. Нещо повече – критиците често наричат „Кой се страхува от Вирджиния Улф“ учебник по писане на драматургия.

Сега има ново книжно издание на „Кой се страхува от Вирджиния Улф?“, отново в превод на Григор Павлов и с корицата на Капка Кънева. 

„Цялостност и непоклатимост. Това са думите, които изникват в съзнанието ми при спомена за Едуард Олби. Някои биха назовали същото с латинизма „интегритет“, други биха се позовали на почтителното „стара школа“, а защо и да не се позовем на употребявания от него самия израз gravitas. Цялостните хора са рядкост, защото излъчват стоическо спокойствие пред преходността на живота“, пише режисьорът Явор Гърдев в своите бележки, включени в книгата.

Издателката Гергана Димитрова разказва защо на този драматургичен текст може да се гледа като на добра литература.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Карнавалът в Габрово се завръща с още по-дръзки послания

Габрово отново ще се превърне в сцена на хумора, творчеството и вековните традиции и ще провокира с остроумна сатира и дръзки социални послания. Родната столица на хумора отново ще бъде домакин на едно от най-големите в България карнавални събития – Карнавал Габрово 2025. Кулминацията ще бъде шествието, което ще се проведе на 17 май и обещава да..

публикувано на 13.05.25 в 08:44
Иво Бистрички (вдясно) и Велин Манов

"Гола земя" на Иво Бистрички

Художникът Иво Бистрички излага свои творби със заглавието " Гола земя " . Изложбата включва живописни платна, вдъхновени от поморийското село Лъка – мястото, където художникът живее и работи. Разположено между морето и хълмовете на Стара планина, селото е ландшафт от сурова природа, с вятър, облаци, хищни птици, пасища и коне. От тази среда..

публикувано на 13.05.25 в 08:31

"Друмеви театрални празници" отново събира театралния елит в Шумен

Шумен е домакин на едно от най-значимите културни събития в България – Международния фестивал "Друмеви театрални празници". Неговото 34-то издание включва 18 представления. Фестивалът ще предложи на шуменската публика и гостите на града богата и разнообразна програма от спектакли на водещи български и международни театрални трупи. Зрителите ще..

обновено на 12.05.25 в 18:04

Нови поколения в танца във фокуса на новия брой на "Списание за танц"

За седма поредна година, в навечерието на Международния ден на танца, излиза новият брой на годишното издание за балет, съвременен танц, пърформанс и танцова култура "Списание за танц". На фокус в 120-те печатни страници на изданието е темата за "Нови поколения в танца". В броя намират място интервюта с водещи български и международни хореографи и..

публикувано на 12.05.25 в 17:34
Петьо Петков-Шайбата, Калина Станева и Магдалена Митева

Боклукленият театър на Магдалена Митева и Петьо Петков-Шайбата учи децата на грижа към природата

Ние хомо сапиенс ли сме или хомо Цапиенс? Кога и как потребителската култура излезе от рамките на "културното" и се превърнахме в едни машини за боклук? Вероятно тези и други въпроси ще си зададат родителите и учителите, които ще заведат децата на поредицата родена от фантазията на Магдалена Митева (режисьор, сценограф и актьор в спектакъла) и..

публикувано на 12.05.25 в 17:45