Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Спомен за Бойка Косева

Снимка: архив Св. Димитрова

В оперната вечер на програма „Христо Ботев“ (10 април от 20 часа) ще може да слушате фрагменти от „Набуко“, „Бал с маски“, „Трубадур“, „Дон Карлос“ и „Хованщина“ с участието на голямото мецосопрано Бойка Косева. Не пропускайте и изпълненията ѝ на тринайсет песни от Фредерик Шопен заедно с Недялка Чернаева и откъс от интервю с певицата запазено в Златния фонд на Националното радио.

Бойка Косева е родена на 10 април 1926 година. Баща ѝ Иван Денев е учител в Осиково и през останалото време се занимава с тежка кърска работа, а майка се е славела с големия си и красив глас.
Младата Бойка учи в гимназията в град Попово. Живее на квартира у Тихомир Златев, който е запален любител музикант и с охота участва във всички театрални представления в читалището. По-късно Златев става актьор във Варненския театър. Той е човекът, който вдъхновява Бойка да поеме по пътя на изкуството. Тя учи цигулка при гимназиалния учител Христо Дюлгеров, но желанието ѝ да пее е непреодолимо и скоро започва да посещава уроци по вокално майсторство. Заедно с Хрисанд Бъчваров участва в ученически концерти.

Баща ѝ не възразява срещу мечтата на дъщеря си да стане певица. Тя се свързва с Мати Пинкас, която я подготвя за приемните изпити в Софийската музикална гимназия. Записана е в класа на Ана Тодорова. Бойка преживява трудните военни години в София. Баща ѝ изнемогва в старанието си да изучи момичето и често се шегува с думите: „Аз уча дъщеря си да пее, ама сам скоро ще проплача. Парите не стигат до никъде...“

Нищо не е в състояние да изплаши Бойка Косева нито сега, нито по-късно в студентските години когато музиката е по-близо от всякога.
Докато учи в Музикалната академия тя работи в ансамбъла на Министерство на вътрешните работи.
1961 е годината на нейния дебют. На сцената на Варненска опера тя изпълнява ролята на Майката на Марженка в „Продадена невеста“ на Сметана. Ролята е малка и участието ѝ сякаш остава незабелязно, но тя е щастлива – преодоляла е страха си и очаква следващия трепет от предстоящ спектакъл. Той не закъснява! В „Янините девет братя“ на Любомир Пипков тя отново се превъплъщава в Майката. Желанието за работа и растящия ентусиазъм я подтикват да се яви на конкурс в Софийската народна опера, след който е приета в солистичния състав на театъра. Следват Десислава в „Боянският майстор“, Сузуки в „Мадам Бътерфлай“, Берта в „Севилския бръснар“, Фрося в „Семьон Котко“, Азучена в „Трубадур“, Еболи в „Дон Карлос“, Ортруд в „Лоенгрин“, Фенена в „Набуко“.

Дори и след най-големите си успехи Косева търси начини да направи интерпретациите си по-пълнокръвни и да добавя още и още нюанси в актьорската и вокалната си работа. „Не съм отскоро на сцената, а в началото на всяка роля имам чувството, че оперната сцена е някъде нависоко, до нея има много и стръмни стъпала...“



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Сцена от спектакъла на „Джани Скики“

Отзвук от бляскавото начало на Фестивала за оперно и балетно изкуство в Стара Загора - 2024

През далечната 1967 година легендарният диригент Димитър Димитров слага началото на Декемврийските музикални дни в Стара Загора. След откриването на новата сграда на Операта в началото на 70-те години на ХХ век, дните прерастват във Фестивал на оперното и балетното изкуство (ФОБИ) – едно от най-значимите музикални събития на България. Тазгодишното,..

публикувано на 23.12.24 в 12:15

Вечер с вокалното майсторство на Райна Кабаиванска

В съботната оперна вечер честитим 90-годишният юбилей на световната оперна прима Райна Кабаиванска. Покорила всички големи оперни сцени, оставила е траен отпечатък с интерпретациите си на знакови образи от оперната литература. Дълбоките емоционални превъплъщения, които раздава от сцената намират отклик в уважението и любовта, които публиката ѝ..

публикувано на 21.12.24 в 07:55

"Франческа да Римини", опера в четири действия от Рикардо Дзандонай

Либрето: Тито Рикорди, по едноименната пиеса на Габриеле Д`Анунцио Действащи лица: • Франческа да Римини – сопран • Паоло – тенор • Джовани (Джанчиотто) – баритон • Малатестино – тенор • Остазио – бас • Самаритана – мецосопран • Бианкофорте – мецосопран • Смарагди – мецосопран • Адонела – сопран • Гарсенда • Алтикиара • Сер Толдо • Трубадур •..

публикувано на 20.12.24 в 15:10

"Адриана Лекуврьор" от Франческо Чилеа, опера в четири действия

Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..

публикувано на 19.12.24 в 13:25
Пол-Рони Ейнджъл

Рокендрол легендата Пол-Рони Ейнджъл за първи път в България

Тази година Дядо Коледа няма да донесе нищо на "Аларма Пънк Джаз" ... Но вместо него вече пристигна (директно от Норвегия, ако не чак от Лапландия) неговият малко по-млад, но далеч по-чакан у нас братовчед (в червено-черни, а не в червено-бели одежди - съвсем като за пораснали непослушни деца) Пол Рони-Ейнджъл . Фронтменът на..

публикувано на 18.12.24 в 18:52