Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

„Вълшебната флейта“ на сцената на Варненската опера

Снимка: @OperaVarna

На 22 и 23 април в залата на операта, а след това на 22 юни на сцената на Летния театър във Варна ще се играе една от любимите опери на Волфганг Амадеус Моцарт „Вълшебната флейта“. За диригент-постановчик е поканен Христо Христов, който се завръща в морската столица.
Антониу ЗамфирРежисьор е директорът на театъра в Крайова, Румъния Антониу Замфир. Сценографията и костюмите подготвиха Ася Стоименова и Иван Токаджиев.

За новата продукция е ангажиран целият певчески състав на театъра, както и гостуващи солисти. Някои от имената за централните партии са: Царицата на нощта – Мариана Буликану и Пламена Гиргинова; Памина – Ирина Жекова, Илина Михайлова и Мария Павлова; Папагена – Жана Костова и Лилия Илиева; Зарастро – Гео Чобанов, Евгений Станимиров и Деян Вачков; Тамино – Александър Баранов, Георги Султанов и Михаил Михайлов; Папагено – Иво Йорданов, Пламен Димитрова и Свилен Николов.

Сцена от „Вълшебната флейта“„Както добре знаем, светът не е разделен на светци и грешници. За съжаление, нещата не са толкова прости. За щастие обаче, изкуството има способността да изследва неподозираните дълбини на човешкото поведение и да противостои на желанието да търсим удобни отговори.

„Вълшебната флейта“ ни вдъхновява да загърбим опростения поглед върху ежедневието и да проникнем отвъд видимото, да прозрем, че хубавите неща се случват само на онези, които не се страхуват да живеят истински.

Ако „Вълшебната флейта“ продължи да вълнува зрителите и след края на нашето представление, ако ги провокира да се изправят пред хаоса на собствените си въпроси, тогава нашата мисия ще бъде изпълнена“ – споделя режисьорът Антониу Замфир.

„Ще се опитаме да направим едно много Моцартово представление, което е обърнато към изворите на произведението и в драматургичен и в музикален смисъл“ – казва Христо Христов. Преди тридесет години той е бил отново във Варна, но като директор на Варненската филхармония. Днес се завръща и намира един много талантлив и млад състав.

„Специално тази опера не е италиански тип, в която има много пеене с много глас. Тук има много планове, които вървят паралелно... Трябва да кажа, че във Варна е събран един изключително добър екип“.

Какво още сподели Христо Христов може да чуете в звуковия файл.



Ирина ЖековаЕто и споделените мисли на някои от изпълнителите:

Гео Чобанов – Зарастро:
„Дълго време избягвах ролята по чисто технически и вокални причини, но сега вече съм готов за нея. Въпреки това се чувствам странно като Зарастро, защото ролята не стои  близко до мен. Чисто актьорски също представлява предизвикателство. Имам опит с доста комедийни персонажи и един толкова сериозен герой ми е малко чужд, но вярвам, че ще се справя.“

Ирина Жекова – Памина:
„Ролята на Памина е дебют за мен, допада ми, чувствам я близка. Тя е млада, чиста и наивна девойка, която в началото не преценява нещата правилно. Партията на Памина приляга на гласа ми и я харесах от първия момент.

Александър БарановМоцарт се пее трудно, защото изглежда лесен, но всъщност не е. Това е много красива музика, която трябва да бъде изпята красиво, с финес и лекота.“

Александър Баранов – Тамино:
„Принц Тамино беше моят дебют с централна роля преди 10 години. Обичам „Вълшебната флейта“, заради великолепната музика и великолепното либрето. По принцип много харесвам Моцарт.

Както казва Павароти: „Да пееш Моцарт е като балсам за гърлото“. Който не може да пее, не може да пее Моцарт. Всичко там е така написано, сякаш музиката е от Господ.“

Мариана БуликануМариана Буликану – Царицата на нощта:
„Обичам ролята на Царицата на нощта, но вникването в нейната двойственост не е лесно. Образът на майката ми е близък, самата аз съм майка и с удоволствие предавам тази същност от характера ѝ. Обратната ѝ страна като зла и отмъстителна кралица е предизвикателство за мен, защото трябва да се преборя със самата себе си и да намеря, да изровя от своята същност качества, каквито не притежавам. Но за да бъде пълноценен образът, и двете страни трябва да бъдат пресъздадени равностойно.“

Иво Йорданов – Папагено:
„Папагено, макар и да се представя за човек, доставчик на птици, е фантастичен герой. В режисьорския прочит на Антониу Замфир, на когото имам удоволствието да съм и асистент-режисьор, нашият Папагено стои някак встрани от всички останали персонажи. На него сякаш не му е нужно да преминава през т. нар. изпитания – огън, вода, въздух и земя, за да тръгне по пътя на израстването, защото живеейки сред природата, той вече в голяма степен ги е преодолял.“

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Ploho за трети път в София на 5 март

Беше въпрос на време звукът на новата вълна на руския пост-пънк да се завърне на софийската сцена, а за Ploho изминалата година и половина беше повече от достатъчна, за да изпълнят всичките си ангажименти. След първия си разпродаден концерт в зала "Сингълс" на НДК и участието си на Wrong Fest 2023, групата освежи дискографията си с още един..

публикувано на 02.03.25 в 20:28

Избрано от сезона на Метрополитън опера – "Хофманови разкази" от Жак Офенбах

Последната творба на Офенбах оживява отново на сцената на Метрополитън опера. След като придобива известност като оперетен композитор Жак Офенбах се насочва към сериозен сюжет. Основата, са три истории – едновременно дълбоки, зловещи и смешни, от романтичния немски писател Е.Т.А. Хофман, който става главен герой в тях. Всяка от историите разказва..

публикувано на 01.03.25 в 07:50
Пиеро Епифания

Пиеро Епифания и неговата "Афроперуанска психеделия"

Повече от три (направо почти четири)   години минаха, откакто излезе дебютният албум на живеещия между Амстердам и София перуански перкусионист и композитор Пиеро Епифания Осамбела Miles, los amigos , така че можем логично да наречем новото издание Psicodelia Afroperuana дългоочаквано. То е ЕР (тоест, кратък албум) от четири пиеси – първа част..

публикувано на 27.02.25 в 17:45

Симфоничният оркестър на БНР представя "Вишеградски традиции"

Концерта "Вишеградски традиции" ще представи Симфоничният оркестър на Българското национално радио. Двама словашки музиканти ще гостуват на Радиооркестъра. На диригентския пулт ще застане Растислав Щур, а сред солистите на вечерта ще бъде младата изпълнителка на блокфлейта Айна Марош. Началото ще даде българско произведение. С изпълнението на..

публикувано на 27.02.25 в 17:39

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 март 2025 г.

1 март Свири Симфоничният оркестър на Полското национално радио в Катовице с диригент Нестор Байона. 3.00 часа – Фредерик Шопен (1810-1849), Концерт за пиано № 1 в ми минор, оп. 11. Солист: Шимон Неринг (пиано). 3.42 часа – Ференц Лист (1811-1886), Сватбен марш из "Сън в лятна нощ" от Менделсон. 3.47 часа – Клод Дебюси (1862-1918), Делфийските танцьорки..

публикувано на 27.02.25 в 17:15