Какво показват резултатите от зрелостните изпити през 2021 г.? Според данните от МОН дванадесетокласниците са се справили успешно с държавните зрелостни изпити въпреки дългите периоди на дистанционно обучение през последните две години.
Съизмерими ли са резултатите с предходните години? Трябва ли да се успокояваме при общо 39 пълни шестици по двата задължителни изпита, като се има предвид, че близо 50 хил. зрелостници се явиха на изпитите?
Темата коментира в “Нашият ден“ Златка Димитрова, експерт по образователни политики в Сдружение “Образование 20-30“, част от екипа експерти, провели проучванията за ключовите компетентности и тяхното място в нормативната уредба.
"Откроявам три елемента, които можем да разгледаме. Първо, дали наистина можем да смятаме, че вече за доста поредни години средният резултат от добър 4 е успешен. На първо място – за младите хора, които завършват средно образование.
Но от друга страна, можем да зададем и въпроса – наистина ли трябва да смятаме, че една и съща тенденция в резултатите на учениците означава, че те не са имали пропуски по време на пандемията и че тази пандемия не е оказала негативни въздействия върху тях за мотивация върху умения и компетентности, които са придобили.
И не на последно място, нещо, което нас най-много ни интересува в този разговор за компетентностите на младите хора, които тепърва ще се реализират. Наистина ли този формат ни показва, че младите хора имат умения и компетентности, с които да бъдат успешно реализирани и ние вече сме давали многократно отговора, че, не, този формат в момента на зрелостните изпити не показва дали зрелостниците имат умения като критично мислене, креативност. Дали могат да работят в екип, дали са емоционално интелигентни и могат да разрешават проблемите, с които ще се сблъскат тепърва и в бизнеса, и в живота.
Така че, когато отворим темата за компетентностите, това е един от изводите, който ние продължаваме да правим всяка година без изменение. Така че и тази година не беше изключение."
Матурите бяха последни по старата програма
"Вярно е, че последните учебни програми, които са актуализирани, ще бъдат в сила от следващата учебна година.
Това обаче сякаш далеч не означава, че можем да очакваме, че от следващата учебна година ще има нов формат. Поне засега няма такава заявка от Министерството – за разлика от това, което се случи във външните оценявания в четвърти клас. Като там форматът тази година е по-различен.
МОН даде заявки, че това е причината, поради която не можем да сравняваме Националното външно оценяване от четвърти клас с предходните години именно заради този различен формат, който по заявка трябва да оценява по-скоро компетентностите на учениците, а не само техните знания.
Може би е малко амбициозно да очакваме, че матурите ще бъдат с изцяло нов формат."
Чуйте Златка Димитрова в звуковия файл.
Съвпаденията, случайностите и причините за неработещата съдебна система у нас коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" адв. Велислава Величков от Инициатива "Правосъдие за всеки". Оставането на Борислав Сарафов на поста му "Висшият съдебен съвет (ВСС) реши да направи едно обсъждане и да стигнат до едно становище, не решение, а..
Възможно ли е Deep Fakes да доведат до колапс в общественото доверие в истината? Как Deep Fakes могат да се превърнат в "game changer" за политическите атаки и далеч не само. Как и защо в близко бъдеще само AI модели ще могат да се изправят срещу Deep Fakes. Коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" доц. Борис Грозданов , ръководител на..
Въпросите, свързани с промяна на името и фамилното име, имат важно значение за лицето, което ги носи. В редица случаи се налага да бъдат променени по лични и други причини. Материята, относно имената на гражданите, се урежда в Закона за гражданската регистрация. Промяната винаги става само по съдебен път, промяната е по реда на Гражданския процесуален..
Споделеното родителство – защитен ли е най-добрият интерес на детето? Защо е важно за детето да има съвместно упражняване на родителските права, равностойно и равнозначно участие на двамата родители в живота му? Народното събрание прие на първо четене 3 законопроекта за промени в Семейния кодекс, свързани със споделеното родителство, внесени от ИТН,..
На 10 юли десетокласникът Кристиян Вълев – момче с детска церебрална парализа, изкачи връх Мусала с помощта на специализирана количка. Тази негова мечта сбъднаха доброволците от фондация "Ела и ти". Събитието с наслов "С Криско на Мусала" е част от тяхната кауза за по-достъпни природни гледки и кътчета, с което за пореден път напомнят, че планината е..
Съвпаденията, случайностите и причините за неработещата съдебна система у нас коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" адв. Велислава..
"Джордж Оруел – по следите на пророка" е книга на журналистката, преводачка и преподавателка Клери Костова - Балцер, която живее от години във..
Възможно ли е Deep Fakes да доведат до колапс в общественото доверие в истината? Как Deep Fakes могат да се превърнат в "game changer" за политическите..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg