Филмът – не някой конкретен, а всеки – винаги може да бъде повод за разговор. Познат, непознат, успешен или не чак толкова, чужд и най-вече български. Защо обаче го гледаме – заради визията му, заради темата и посланията в него, заради това, че просто един приятел ни го е препоръчал или заради очакванията, които имаме към киното въобще? Въпрос, който води до друг такъв, не по-малко важен: как гледаме на един филм – като на комерсиален продукт или като на културна ценност?
Оказва се, че „или“ често, в повечето случаи, даже почти винаги може да бъде „и“. В природата на киното подобно противопоставяне се размива, защото неговата изначална идея е да предаде историята през авторския поглед и тя да достигне до комерсиален успех. Да привлече максимален брой зрители, да ги задържи и да ги ангажира. Неслучайно според артистичния директор на кинофестивала в Кан Тиери Фремо тайната се крие в постигането на златното сечение – създаването на авторско кино за широката публика.
Синергията между стойностна тема, силно изграден сюжет на сценарно и кинематографично ниво – с интерсна фабула и герои с дълбоки философски послания, органичното присъствие на актьорския състав и осъзнатите внушения води до успех. Филмът, който притежава тези качества и държи на печалба, но не цели само нея, прави добро впечатление както у зрителите, така и у критиката.
Проф. д.н. Любомир Халачев смята, че на филма трябва да се гледа като на нещо, което ни забавлява, поучава, възпитава и ни прави по-добри. Зрителите трябва да търсят това в него, а кинаджийте трябва да го създават, съзнавайки тези търсения.
Преподавателят от НАТФИЗ, с дългогодишен опит в българското кино, беше един от участниците в международната конференция на асоциация „Академика 21“, която попита именно това – филмът културна ценност ли е, или е комерсиален продукт. В нея участваха хора, които добре познават българското и световно кино, преподават го, създават го и говорят за него. И стигнаха до извода, че филмът е и двете.
В „Какво се случва“ проф. Халачев и Боряна Матеева, кинокритик, преподавател в НБУ и също участник в конференцията, споделиха своето мнение по темата. Те я разгърнаха в посока на качествата на един филм, мястото на България на световната карта на киното, значението, което имат за авторите филмовите фестивали като този в Кан и следата, която българското кино оставя в тях – пример за това е селектираният в категорията „Особен поглед“ филм на Весела Казакова и Мина Милева „Women do cry“, успехът на родна почва, който постигнаха филмови продукции като „Голата истина за група „Жигули“ и „Порталът“, нуждата от повече комедии, които да притежават социални сондажи и внушения, анимационни филми и детско кино като елементи в българския кинопейзаж, както и необходимостта от промени в Закона за филмовата индустрия.
Най-същественото послание, което те смятат обаче, че е важно да достигне до публиката и хората, които правят кино, обичат го и го гледат, е, че във века на аудиовизията, в който седмото изкуство задава модели, тревожи, вълнува, кара те да мислиш и ти дава колективно изживяване, трябва разговорите за него да се върнат на територията му и да се повдигнат повече въпроси за мисията на киното, обърнато към публиката, а именно – какви филми трябва се правят и какви теми трябва да разискват те.
Чуйте всичко това в звуковия файл.
В "Нашият ден" гостува младият актьор Антон Димитрачков , който участва в постановката "Животът пред теб" по Ромен Гари в Театър "199". Представлението може да бъде гледано на 13 и 17 юли от 20 ч. Димитрачков, който е завършил класа на Снежина Петрова в НБУ, разказва за пътя от специалността "Технология на дъвресината" до актьорското..
В галерия "Теа Алба" Иво Стаменов Отто ще представи своята серия лампи MICRA , вдъхновена от приятелството му с художника–бижутер Симеон Шомов. В новата изложба на Иво Стаменов ще бъде представена съвсем новата серия лампи MICRA , инспирирана от приятелството му с художника–бижутер Симеон Шомов. Начинът, по който бижутата на Шомов си..
Много столичани помнят и знаят, че комплексът Национален дворец на културата е световнопризнат модел за архитектурно-художествен синтез. Това само по себе си подсказва, че в неговия градеж е заложена интеграцията на безценни произведения на изкуството с монументален характер, съответстващи на мащабите му. Освен това сградата е неповторимо..
Започва фестивалът A to Jazz – едно от най-емблематичните летни събития в столицата. От 3 до 6 юли в Южен парк II жителите и гостите на София ще се насладят на най-доброто от съвременната джаз сцена. За акцентите в тазгодишната програма и за фестивалната култура в "Нашият ден" разказва директорът и създател на A to Jazz Петър Димитров...
Тази година фестивалът "Фолклорен извор" ще се проведе от 3 до 6 юли. Първият ден е посветен на националния конкурс за изпълнители "Старите песни на нов глас" . Конкурсът се организира от сдружение "Фолклорен извор", Българската национална телевизия (БНТ) и Българското национално радио (БНР). За първи път в рамките на конкурса ще се..
На 2 юли 2025 г. (сряда) от 18:00 ч. в галерия "Риволи" ще бъде открита изложбата "Италиански художници, изкуство на настоящето". Експозицията ще бъде..
До 28 юли да бъде изготвен законопроект за въвеждане на минимални изисквания при определянето на размера на заплатите на персонала в лечебните заведения..
"Метафора на паметта" е името на новата изложба на Деница Тодорова. Експозицията е част от програмата "В дома на Вера Недкова". Програмата е път от..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg