Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Варужан Апелян: БДЖ е с 40 години пропуск в развитието спрямо Европа

Снимка: БГНЕС

Министърът на транспорта Георги Тодоров освободи от длъжност Григори Григоров, председател на Съвета на директорите и Никола Василев, изпълнителен директор на БДЖ. От началото на годината са реализирани 71 333 мин. закъснения на 4710 влака в пътническите превози. Мотивите за уволнение на ръководството са: влошаване на показателите на експлоатационната дейност на дружеството в сравнение с 2020 г. 

Какво става в управлението на БДЖ след освобождаването на част от ръководството? Какви са начините за подобряване на експлоатационното състояние по отношение на товарните и по отношение на пътническите превози.

Взаимовръзката между сигурност, цена на услугата и качество в БДЖ коментира в “Нашият ден“ Варужан Апелян:

“Ако погледнем отново докладите за качество на БДЖ, където се измерва и удовлетворението на пътниците, имаме 60-70% в последните години удовлетворение, което означава, че болшинството от хората са доволни. Интересно е, че това са хората, които пътуват често с влак. Има една друга група хора, която е доста по-голяма, защото пазарният дял на БДЖ е доста малък около 3-4%.

Всяка година пътниците стават по-малко. В кризата с пандемията беше още по-зле, но пътниците намаляват.

Замислих се също, че другият аспект на проблема – от едната страна, превозите, от другата страна – инфраструктурата и в последно време чета в интернет доста коментари и хората казват, че примерно влаковете на Централна гара се обявяват (коловозът) 5-10 минути преди да заминат. Хората казват – “тичаме като луди“ – около 500-600 метра има от подлеза, докато се качиш на перона, особено ако е в края на перона.

И там има проблеми. Въпросът е колко е желанието да бъдат решавани. Със сигурност те са и заради ремонтните дейности, които текат на Централна гара. Имаме доста примери в Европа на доста големи гари, които се ремонтираха, но там никой не може да си позволи да слага коловоза на хората пет минути преди да замине влакът и пътниците да тичат като състезатели, за да могат да го хванат."


Европа и новите ЖП тенденции

"Мисля, че ние сме пълна трагедия. На нивото на Кения и Етиопия сме като развитие. С Европа не може да става и дума за някакво сравнение.

Ако започнем да се сравняваме с водещите африкански железници, би било доста голям успех, защото в ЮАР и някои части на Северна Африка има доста по-развити железници от българската.

Трябва да решим дали ще бъдем Европейска железница, и да започнем от там. Имаме едно 40 години пропуск в развитието.

Има начин това да се случи. Ще бъде трудно в един момент да се намерят хора, които да управляват БДЖ, защото няма да има желаещи за мениджъри, същи и като експерти, като специалисти все по-малко има кадри и това е един проблем, с който мениджърите ще се сблъскват все по-често."

Екологичност

"Екологичността, тя не е директен показател, но, ако приемем, че всичко е електрифицирано, не навсякъде сме електрифицирани в България, но, да, може да се каже, че е екологично.

Въпросът тук е, че автомобилният транспорт в момента се развива с тотално различна концепция. Виждаме, че се минава на електромобили, електроавтобуси, на автобуси с водород, на превозни средства с нулеви емисии."

Чуйте Варужан Апелян в звуковия файл.

Снимки: БГНЕС, БДЖ

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Младите срещу тоталитарната система

"Съпротивата срещу тоталитарния режим е сравнително добре изследвана, но аспектът на младежката съпротива остава в сянка. Смятам, че тя заслужава да се отдели и да се осмисли самостоятелно – казва Петя Ангелова, културолог в Софийския университет, автор на изследване по темата. – Самите млади имат осъзнато ангажиране към историческите процеси. И през..

публикувано на 10.09.25 в 16:05
Проф. Тодор Кантарджиев

Положението с Covid-19 не е така опасно, както се представя

Нова вълна на Covid-19 – пикът се очаква в края на месец септември, обяви Националният център по заразни и паразитни болести (НЦЗПБ). Броят на заразените нараства с 30 % на седмична база и ще се удвои. В Lege Artis разговаряме с проф. Тодор Кантарджиев , епидемиолог и бивш директор на НЦЗПБ. По думите на Кантарджиев към момента случаите..

публикувано на 10.09.25 в 14:15

Спешната помощ e в криза

Спешната помощ в криза – това сочи анализ на Съюза на парамедиците в България, изготвен на база запитване до Министерството на здравеопазването и до центровете за спешна медицинска помощ по Закона за достъп до обществена информация. 340 места в системата са трайно незаети. Най-много специалисти липсват край морето, в София и в Силистра...

публикувано на 10.09.25 в 13:24

Все по-голяма част от ресурса на публичния сектор се насочва към здравеопазването

Как се разходват средствата за здравеопазване? В Lege Artis Петя Георгиева, икономист от Института за пазарна икономика, коментира отчета на НЗОК за 2024 година. Георгиева обяснява, че са похарчени малко над 18% повече средства от предходната година. Това, от една страна, не е изненада, защото бюджетът тенденциозно се увеличава...

публикувано на 10.09.25 в 12:33
Веска Събева

Нужно ли е да се вдигне потребителската такса за посещение при лекар

Нужно или ненужно е вдигането на потребителската такса за посещение при лекар – коментар в Lege Artis на Веска Събева , председател на Асоциацията на родители на деца и младежи с епилепсия и зам.-председател на Националния съвет за хората с увреждания.  Обсъжда се таксата да стане отново 1% от минималната заплата. "Аз не съм съгласна,..

публикувано на 10.09.25 в 12:15