Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Варужан Апелян: БДЖ е с 40 години пропуск в развитието спрямо Европа

Снимка: БГНЕС

Министърът на транспорта Георги Тодоров освободи от длъжност Григори Григоров, председател на Съвета на директорите и Никола Василев, изпълнителен директор на БДЖ. От началото на годината са реализирани 71 333 мин. закъснения на 4710 влака в пътническите превози. Мотивите за уволнение на ръководството са: влошаване на показателите на експлоатационната дейност на дружеството в сравнение с 2020 г. 

Какво става в управлението на БДЖ след освобождаването на част от ръководството? Какви са начините за подобряване на експлоатационното състояние по отношение на товарните и по отношение на пътническите превози.

Взаимовръзката между сигурност, цена на услугата и качество в БДЖ коментира в “Нашият ден“ Варужан Апелян:

“Ако погледнем отново докладите за качество на БДЖ, където се измерва и удовлетворението на пътниците, имаме 60-70% в последните години удовлетворение, което означава, че болшинството от хората са доволни. Интересно е, че това са хората, които пътуват често с влак. Има една друга група хора, която е доста по-голяма, защото пазарният дял на БДЖ е доста малък около 3-4%.

Всяка година пътниците стават по-малко. В кризата с пандемията беше още по-зле, но пътниците намаляват.

Замислих се също, че другият аспект на проблема – от едната страна, превозите, от другата страна – инфраструктурата и в последно време чета в интернет доста коментари и хората казват, че примерно влаковете на Централна гара се обявяват (коловозът) 5-10 минути преди да заминат. Хората казват – “тичаме като луди“ – около 500-600 метра има от подлеза, докато се качиш на перона, особено ако е в края на перона.

И там има проблеми. Въпросът е колко е желанието да бъдат решавани. Със сигурност те са и заради ремонтните дейности, които текат на Централна гара. Имаме доста примери в Европа на доста големи гари, които се ремонтираха, но там никой не може да си позволи да слага коловоза на хората пет минути преди да замине влакът и пътниците да тичат като състезатели, за да могат да го хванат."


Европа и новите ЖП тенденции

"Мисля, че ние сме пълна трагедия. На нивото на Кения и Етиопия сме като развитие. С Европа не може да става и дума за някакво сравнение.

Ако започнем да се сравняваме с водещите африкански железници, би било доста голям успех, защото в ЮАР и някои части на Северна Африка има доста по-развити железници от българската.

Трябва да решим дали ще бъдем Европейска железница, и да започнем от там. Имаме едно 40 години пропуск в развитието.

Има начин това да се случи. Ще бъде трудно в един момент да се намерят хора, които да управляват БДЖ, защото няма да има желаещи за мениджъри, същи и като експерти, като специалисти все по-малко има кадри и това е един проблем, с който мениджърите ще се сблъскват все по-често."

Екологичност

"Екологичността, тя не е директен показател, но, ако приемем, че всичко е електрифицирано, не навсякъде сме електрифицирани в България, но, да, може да се каже, че е екологично.

Въпросът тук е, че автомобилният транспорт в момента се развива с тотално различна концепция. Виждаме, че се минава на електромобили, електроавтобуси, на автобуси с водород, на превозни средства с нулеви емисии."

Чуйте Варужан Апелян в звуковия файл.

Снимки: БГНЕС, БДЖ

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Андрей Петсяк: Докато воюваш, място за паника няма

Преди войната от 2022 година Андрей Петцяк е лекар физиотерапевт. След нахлуването на Русия в Украйна той се записва като доброволец в морската пехота на украинската армия и е военен лекар по време на сраженията в делтата на р. Днепър при Херсон. С него се видяхме в Лвов през август 2024 г. при посещението ни в Украйна.. На английско-украински,..

публикувано на 20.09.24 в 16:45

Маргарита Шурупова: Законопроектът на "Възраждане" е бомба със закъснител

Какви са приликите и разликите между Закона за чуждестранните агенти в Русия, САЩ и проектозакона на ПП "Възраждане", провери и коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" руската журналистка Маргарита Шурупова . "Много ми е забавно, като слушам мнението на ПП "Възраждане", че техният проектозакон не прилича на руския. Всъщност това..

публикувано на 20.09.24 в 16:00
Анелия Торошанова и адв. Елка Пороминска

"Съвети на адвоката" с адв. Елка Пороминска

Адв. Елка Пороминска , председател на Асоциацията на жените-адвокати и консултант на предаването "Законът и Темида", съветва наш слушател. Към предаването е отправен следният въпрос: Как може да се установи трудов стаж, придобит преди приемането на новите разпоредби на сега действащия Кодекс за социално осигуряване, ако са изгубени..

публикувано на 20.09.24 в 12:36

Паметта за 8 септември, или как започна съветската окупация?

През тази седмица се навършиха 80 години от навлизането на Съветските войски в София, събитие, което оставя дълбока следа в българската история. През първите дни на септември 1944 г., в разгара на Втората световна война, Съветският съюз обявява война на България. На 8 септември, само ден преди преврата на 9 септември, съветските войски влизат в..

публикувано на 20.09.24 в 12:24

Розита Еленова за "Тийн Тайм": Мястото на едно тийнейджърско предаване е именно в обществената медия

Гост в студиото в ефира на предаването "Нашият ден" днес е Розита Еленова, ръководител на детска театрална школа "Димитър Еленов" , с която обсъдихме значимостта на младите таланти и възможностите, които им се предоставят. Също така говорихме и за новото радио предаване "Тийн Тайм", което направи своя дебют на 15 септември. Ето какво сподели тя:..

обновено на 20.09.24 в 12:22