Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

„Заедно в час“ и "EducArt" подготвят помагала за деца билингви

Училища за пример 2021
Снимка: Фондация „Заедно в час”

Всяка година от българското училище отпадат десетки хиляди ученици. Сред най-застрашените от отпадане са децата от ромски произход. В 55% от ромските семейства се говори език, различен от българския, а за много от многоезичните деца усвояването на българския език започва едва на 5-годишна възраст в детската градина. В същото време много българчета, които живеят вън от пределите на България, също имат проблем при усвояването на българския език по учебни помагала от българската образователна система, тъй като те растат в чужда езикова среда и това налага да има специфика при преподаването на български език за тези деца. 

Владеенето на български език е задължително условие за успеха в училище и за социалната интеграция на децата. Към този момент няма достатъчно учебни помагала, насочени към деца с подобни нужди. За ограмотяването и обучението по български език на деца, чийто майчин език не е български, както и на тези, растящи в небългарска езикова среда – каква е спецификата на това обучение, колко е важно да има специално разработени учебни помагала за нуждите му, кой и как подготвя помагалата и какво е значението на обучението по български език за цялостния успех в училище?

Вяра Михайлова, експерт по ранно двуезично развитие при деца от Интернационална асоциация "EducArt", разказва в "Нашият ден" за създаването на Буквар за деца билингва:

"Ние обединихме усилия с моята колега от Университета в Хайделберг д-р Анастасия Новикова и установихме тази нужда от различен подход и различна методика на преподаване в училище на децата, чийто майчин език не е български. Нашата основна цел и фокусът на нашата организация "EducArt" е да създаваме в момента такива специализирани учебни материали, помагала и да подкрепяме учителите чрез обучения."

Чуйте повече в звуковия файл.

В България няма специализирана методика как да се преподава на ученици с различен майчин език в началните класове. Всеки учител сам търси ресурси и начини да се справя с това предизвикателство. Вече близо година “Заедно в час” в партньорство със сдружение "EducArt" работят по проект за решаването на този проблем и създаването на адекватни и полезни учебни материали, методика и подкрепящи ресурси. За да говорят български в първи клас – за възможностите всички деца, които влизат в училище, да не са възпрепятствани от владеенето на езика.

Таня Величкова, учител в 75-о училище и част от екипа на фондация „Заедно в час“, също коментира:

"И от анкетата става ясно, че най-същественото е децата да разберат това, което учат. Така че знаенето на езика е ключово за това да надграждаме днешните компетентности, за да могат наистина да разбират това, което им преподаваме. Защото, ако владеенето на езика не е на достатъчно добро ниво, често пъти децата не знаят как да попитат и дори и не осъзнават какво не са разбрали. Затова и учителя, който има най-добро желание да ги подкрепи, понякога не разбира какво точно им липсва, за да са успешни в знанието.

Все още не разполагаме с такава методология, с която да работим в училище, но по такава се работи. Фондация "Заедно в час, заедно с "EducArt" разработват специални материали, които да подпомогнат учителите, работещи с деца билингви. Съвсем скоро – може би от следващата година учителите ще могат вече да ползват такива помагала. Помощта на езиковеди специалисти за нас е изключително ценна."

Чуйте повече в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Зорница Николова

Красиво замятат, чаровно се прицелват

В навечерието на Деня на жената, който тази година съвпадна с Тодоровден, в "И рибар съм, и ловец съм" гостуваха две от многобройните красиви почитателки на това уж мъжко занимание – двубоят с рибата и с дивеча. Според водещите на предаването Асен Масларски и Росен Мирчев, да застанеш срещу жена, която е с пушка в ръка, не е малко изпитание. Те..

публикувано на 11.03.25 в 15:00

Математиката в българското училище: От травмата до вдъхновението

Живеем във време, в което прахосмукачката робот има повече изчислителна мощ от тази на първите апарати на мисията "Аполо" до Луната. Същевременно знаем, че традиционно се представяме зле в точните науки, а сред предлаганите мерки е още повече материал и още повече изпити и мерене на формални резултати. Има ли вариант това да не е така и..

публикувано на 11.03.25 в 12:02

От другата страна: родителството след раздялата

Възможно ли е да останем в добри отношения с партньора и след раздялата? Въпрос на емоционална интелигентност, вродена мъдрост или много усилия е способността ни да преглътнем обидата и да се отнасяме с уважение към човека, с когото сме продължили рода си? "Най-голямото влияние върху бъдещите родители не е детската градина, училището или..

публикувано на 11.03.25 в 10:03
Жюстин Томс

Жюстин Томс: Като общество не сме готови за технологията, която е в ръцете ни през цялото време

Социалните мрежи се изпозлват за политически цели чрез насаждане на противоречия и подклаждане на фанатични настроения. Какви са най-важните уроци, които трябва да научим от случилото се през последните години в сферата на технологиите, свързани с алгоритмите в социалните мрежи, начините за въздействие, психологическото портретиране? Какви са..

публикувано на 11.03.25 в 09:33

Импулсът в мен: Киберсигурност

Зависимостта ни от технологии е причината всеки ден да оставяме неочаквано количество чувствителна информация за себе си онлайн. Това се нарича  дигитален отпечатък – съвкупността от данни, които генерираме, използвайки интернет . Тези данни не са просто снимките и статусите, които качваме в социалните мрежи, нито имейлите и съобщенията, които..

публикувано на 11.03.25 в 08:50