В началото на ХХ век Иван Морозов, голям руски търговец и фабрикант, купува в Париж зимен пейзаж от Алфред Сисле. Той толкова го харесва, че се връща и купува още една негова творба.
И така се слага началото на неговата колекция от френски импресионисти и постимпресионисти. Днес оценката ѝ е около пет милиарда долара.
Трима са руските големи колекционери от това време – Третяков, Щукин и Морозови. Те не купуват изкуство, за да инвестират пари. Те го правят от любов към изкуството и това личи по факта, че те никога не продават. Те не следват онова, което е модерно, а следват страстта си и в някакъв смисъл са куратори на цялостния артистичен процес на времето – насърчават определени процеси и творци. Ако нещо им хареса, не се пазарят.
Иван Морозов е известен в Париж с прякора „руснакът, който не се пазари“. Сергей Щукин и Иван Морозов купуват изкуство до 1914 година, когато заради войната руските банки спират да превеждат пари в Европа, през 1918 година колекциите им са национализирани, а през 1920 година обединени в Единен държавен музей на новото западно изкуство. След войната, лично по заповед на Сталин, този „упадъчен“ музей е закрит, а експонатите в него на случаен принцип са разделени между Пушкинския музей и Ермитажа.
Иван и неговият брат Михаил Морозови, известни с ненадмината си колекция от авангардно френско изкуство, идентифицират блясъка на Анри Матис и Пабло Пикасо, преди художниците да се радват на международно признание.
Парижани и гости на френската столица могат сега да се насладят на тази колекция, за която разказва в "Артефир" Елица Павлович, основател на сайта за култура „Пропаганда“.
Чуйте звуковия файл.
Преди шест години на режисьора Бойко Боянов му хрумва идеята да разкаже историята на един клас, който се събира за среща след 30 години. От искреността на всеки един, дошъл на сбирката, започва да прозира предисторията на "Клас 90" – дебютния филм на Боянов, който се срещна за първи път с публиката си на 42-рата на "Златна роза". Заедно със..
Книгата "Грация на смеха. Или за спецификата на комическото белканто в операта "Дон Паскуале" от Гаетано Доницети. Теоретични и режисьорски подходи" от Стефан Донев е възможност да се проследи опита на автора като режисьор "да открие и разясни", по думите на Петър Пламенов, спецификите и "неповторимото очарование" на шедьовъра на Доницети. Стефан..
Задава се циркова революция! От 10 до 13 октомври в "Топлоцентрала" ще се проведе едиснтвеният по рода си фестивал в Бълагрия, посветен на съвременния и социален цирк – "ЦИРКОЛЮЦИЯ". Организаторът от фондация "Мини Арт" Гео Калев и огненият артист от колектив "Агнон" Кристиян Димитров запознават слушателите на "Артефир" с..
Англоезична поезия от XIV в. до XXI в. съдържа новото издание "Потомството на Чосър". Мащабната антология в "Артефир" представя лично нейният преводач и съставител проф. Александър Шурбанов. Това не е канонична, а лична антология, подчертава гостът. Избраните произведения в книгата са такива, оставили през годините следа в..
Поздравяваме за рождения ден една жар-птица! Днес празнува примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева – признат авторитет в областта на класическия танц у нас. Свързваме се с акад. Богоева по телефонната линия на "Артефир", за да говорим за съня на една вечна балерина и поезията като балет. Акад. Богоева споделя, че..
Многобройните почитатели на един от най-добрите водещи в БНТ могат да се срещнат и да разговарят с Георги Ангелов на живо, но преди всичко за неговата..
На третия етаж на Художествената галерия "Христо Цокев" в Габрово вече са наредени артистичните проекти на участниците в биеналето за съвременно изкуство -..
Отбелязваме една тъжна година от смъртта на проф. Светлозар Игов, писател, поет, преводач, литературен критик и преподавател. Част от големия принос на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg