Изминалите 18 месеца в условията на пандемичната криза бяха едни от най-трудните в европейския културен живот. Престижните швейцарски летни музикални фестивали, които традиционно събират световноизвестни изпълнители и многобройна публика, не бяха сигурни до последния момент във възможното им провеждане.
Неприятните изненади не липсваха и музикалният фестивал във Вербие (Verbier), например, буквално дни преди откриването си, трябваше да се откаже от участието на един от оркестрите заради избухването на огнище от Covid сред музикантите.
Световноизвестната френската пианистка Елен Гримо (Hélène Grimaud), която живее в САЩ, не успя да дойде за участие във фестивалите в Гщаад (Gstaad)и в (Tannay) Тане през август заради наложените ограничения за пътуване от американските власти.
С малки изключения, програмираните концерти все пак бяха осъществени и в края на лятото и началото на септември любителите на музиката успяха да преживеят един от най-хубавите музикални сезони, който беше очакван с голямо нетърпение.
Няколко условия ca решаващи за този успех: голяма част от летните фестивали се провеждат на открито или в малки църкви, в парковете и градините на многобройни замъци. По-редки са концертите с големи оркестри, които събират многобройна публика. Санитарният паспорт, разбира се, е задължителен за всички музикални събития. Едно от големите притеснения на организаторите винаги е лошото време, но тази година то беше прекрасно и нямаше нужда от спасяващ план Б. Програмата на фестивалите е внимателно подготвена в дългите 18 месеца на затваряне и поднесените концерти надминаха най-хубавите очаквания.
Музикалният фестивал в луксозния алпийски курорт Гщад (Gstaad Menuhin Festival), който носи името на виртуозния цигулар Йехуди Минухин и е основан от него, тази година беше посветен на английското музикално наследство. Първият концерт на фестивала беше с участието на блестящия ученик на маестрото – цигуларя Даниел Хоп (Daniel Hope), който е познат на българската публика с концерта си в София.
Духовният син на Менухин, както вече го наричат, е тази година със статус на артист с пребиваване в Гщад. По време на фестивала често бяха изпълнявани произведения на Менделсон, Хайдън, Пърсел, Бенджамин Британ, но и на обичания Едуард Елгар, чиято музика се смята за много красива, за да бъде често програмирана в симфоничните изпълнения.
Различното, този път, беше вълнението с което публиката посрещаше след дълго отсъствие изпълненията на живо, като това на Джулия Фишер (Julia Fischer), придружена от музикантите на Лондонската академия Сант Мартин ин дъ Филдс (St Martin in the Fields).
Музикалната щафета през август беше подета от малкия, но много добре организиран фестивал Музикални вариации от Тане (Variations Musicales de Tannay), който традиционно се провежда в градините на едноименния замък с прекрасна гледка към Женевското езеро. Камерният оркестър от Базел и солистите на Миланската скала и на Капела Медитерания придружаваха артисти от международна класа.
В няколко концертни вечери публиката се срещна с изпълнители като блестящия пианист Александър Таро, но също и с изгряващия талант Александър Канторов, наслаждаваше се на елегантното изпълнение на виолончело на Готие Капусон и на клавирната енергия на Катя Буниатишвили и редица други артисти. Интересното е, че този малък, но с високо качество фестивал, е дело на един голям любител на класическата музика и дългогодишен журналист Серж Шмид (Serge Schmidt), добре познат на аудиторията от вдъхновяващите културни програми.
В същото време любителите на музиката можеха да се насладят на многобройни концерти в топлите вечери, в прекрасните паркове на Женева и дори в Ботаническата градина. Сред поканените за участие бяха и две българки – цигуларката Рада Хаджикостова и Василена Серафимова на ударни инструменти, които поднесоха в различни концерти изненадващо модерни и ентусиазиращи изпълнения на Моцарт и Бах.
За първи път този музикален сезон се превърна в един изключително успешен феномен, истински празник на музиката. В него се включиха и институции, като Националния швейцарски исторически музей в замъка Пранжан (Prangins), който предостави средновековния си декор за елегантната барокова музика.
Във все още топлите летни вечери, Оркестърът на Романска Швейцария (OSR), чийто концертмайстор беше блестящият български изпълнител Светлин Русев, избра Женевския плаж на брега на езерото за декор на три концерта, с обещанието тази музикална среща да се превърне в традиция в следващите години.
Под звуците на Гершуин и Стравински женевските симфоници изпратиха лятото и откриха есенния сезон, в който всички се надяват, че концертните зали няма да бъдат отново задълго затваряни.
Чуйте кореспонденция на Нели Попова от Женева за летните и есенните музикални фестивали в Швейцария от звуковия файл.
Сред десетките възможности да отбележим празника на детето в София можем да изберем и две различни анимационни програми. От 12.30 и от 16.00 часа в Дом на киното и от 14.45 и от 18.00 в Кино Одеон малки и големи могат да гледат "Кино по детски" – селекцията от съвременни анимационни филми, създадени от български артисти и озвучени на български език,..
В киносалона сте, светлините са загасени, рекламите са минали и сте в очакване филмът да започне. Кое е първото, което привлича сетивата ви? Статистиката тук не говори, но една немалка част от хората навярно биха казали, че е звукът, той най-бързо достига до ума на човек. Какво се случва обаче с тези от нас, за които животът се измерва с непрестанна..
Познаваме актрисата Ева Данаилова като едно от лицата на Народния театър "Иван Вазов", но преди няколко месеца тя избра да не живее вече в София, а в Русе, и сега е част от трупата на Драматичния театър "Сава Огнянов". Преди броени дни тя създаде в крайдунавския град ателие по актьорство за всички професии. Ателието се нарича "Ти си главният..
24 май събра няколко български неделни училища от южните райони на Германия, за да може българската общност да усети значението на този ден – особено когато българският език е ежедневна борба в чужда култура. Училища от областите Бавария и Баден-Вюртемберг създадоха автентична българска атмосфера, с която изучаващите български език в Германия показаха..
Текстът към изложбата "Високи гласове", открита в "Топлоцентрала" и в Националния музей "Земята и хората" до 31 май, започва така: "Десетилетията на човешки прогрес, технологичен напредък, научни открития, изобилие и нарастващ комфорт на живот родиха сякаш и безгранично консуматорство, катастрофална експлоатация на ресурси, психологически..
Политическите процеси в България коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Веселин Стойнев , автор в DW и заместник главен редактор на "Би..
Искането на президента за референдум за еврото и състоянието на българското правосъдие коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" правният..
"Севилският бръснар" или закачливата, но и реалистична музикална комедия на Джоакино Росини се появява отново на сцената в ексцентричната постановка на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg