Да намериш в лошото, хубавото, да откриеш предимството на онлайн медията, която завладя живото изкуство, наречено театър, да вземеш от екранната действителност онова, което няма да убие театралната сцена, а ще я възроди в нов облик. Това успява да направи оригиналната идея на доцент Възкресия Вихърова с решението ѝ да създаде театралният минисериал – „Когато аз бях ти“. Тук документалният сюжет не е единственият новаторски подход, на който често залагат в своите режисьорски решения доцент Възкресия Вихърова и актьорският състав на платформата „Артисти за НЕнасилие“.
Продукцията се представя на сцената на Университетски театър на Нов български университет за първи път, а този уикенд имаше и своя онлайн премиера. Отделните части на продукцията, която представя онлайн сюжети, са озаглавени "Ревността", "Случайността", "Бащата" и "Майката" и разглеждат криминални казуси по действителни случаи. Формата предразполага режисьорското око да използва и елемента на трансформиращия преразказ, или по друг начин казано, как ще изглежда една случка, разказана през очите не на потърпевшите, а на провокаторите:
„Тази идея се появи по време на локдауните, усетихме, че работейки онлайн, репетирайки, всеки може да създаде своя капсула и така ги нарекохме капсули. Трансформиращ преразказ работя вече 4-5 години като похват, представяла съм много уъркшопи по тази тема. Това е да разкажа случката от името на героя, който дори не участва, или има съвсем малка роля, така внимаваме за това, което ще остане незабелязано, не акцентирано.
Например при „Капсулата на Ася“ излезе може би най-същественият монолог, на кучето от името на кучето, което може би е нападнало детето, има съпреживяване към акта. В другия е от името на куршума, който е прострелял детето, как се чувства той. Сълзите изчезват, когато говориш тези неща, сълзите се появяват и те пречат за друго преживяване, освен съпреживяване към акта. Когато се отпусне такъв приказен герой, тогава въображението започва да работи много силно. Всяка капсула слага на масата криминален разказ.
Принципите за капсулите са едни и същи, но вътре актьорите са много свободни да достигнат до своя максимум. Много хора се съпротивляват, казват защо ще ме замества живото изпълнение с поредица от картинки, аз съм от другата страна, точно това заместване с поредица от картинки започна да ни кара да правим нов много интересен колаж, да използваме като средство компютъра с неговите възможности и софтуери, актьорът набавя много нови средства да работи.“
Тази събота и неделя в YouTube канала на Платформата НЕ бяха излъчени първите две серии, другите две предстои да бъдат показани до края на годината. Повече за същността, идеята и сюжета на театралния миНисериал и как се ражда той като жанр, чуйте в разговора на Ангелина Грозева с режисьора на "Когато аз бях ти" – доцент Възкресия Вихърова.
Художествена критика в България се развива още от края на XIX и началото на XX век. Тя е свързана с дейността на първите професионални художници и създаването на художествени дружества. Писатели, философи и изкуствоведи са били активни критици (Иван Мърквичка, Андрей Николов, Кирил Цонев). Художествената критика е силно идеологизирана по времето на..
След вълната от предложения на Министерството на образованието за промени в учебните програми, едно от тях привлече особено внимание – намаляване на специализираните часове по изкуства в училищата с художествен профил. Идеята обаче имаше кратък живот – по време на общественото обсъждане стана ясно, че подобно съкращение няма да се случи...
Български филми под звездите и автентични народни хора на площада – това ще предложи второто издание на инициативата за възраждане на лятното кино във видинското село Ново село . Събитието е дело на младите ентусиасти от Сдружение "КиноГледка" , които преди година решиха да върнат магията на прожекциите на открито. За да сбъднат тази мечта,..
Галерия "Серякова къща" в Троян открива днес първата самостоятелна изложба с авторска керамика и живопис на художничката Марина Димитрова . Тя е трето поколение художник и внучка на карикатуриста Марин Радевски. Какво я е накарало да се върне към изкуството след професията зъботехник, разказва самата тя пред Юлия Владимирова. Марина..
Тази година Сеймът (Сенатът) на Република Полша определи за патрони писателите Стефан Жеромски, Антоний Слонимски, Владислав Реймонт, Мария Павликовска-Ясножевска. Това решение е взето на 16 заседание на Сейма от 24 юли 2024 г. Инициативата се провежда, за да се почетат приносите им към полската литература и култура. Стефан Жеромски е изтъкнат..
Днес един от най-разпознаваемите гласове в историята на рока – Иън Гилън – навършва 80 години. Певецът на Deep Purple остава символ на енергия и вокален..
В рубриката "Разговорът" в ефира на БНР двама от лидерите на студентската окупация от 2013 г. – Ивайло Динев и Лазар Петков – споделиха какво..
Галерия "Серякова къща" в Троян открива днес първата самостоятелна изложба с авторска керамика и живопис на художничката Марина Димитрова . Тя е..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg