Ученикът човек ли е? Въпросът е напълно безсмислен… докато не се сблъскате с претоварената с излишна информация програма на децата, не поносите препълнената с луксозни учебници раница или не попаднете на родителска среща, в която се говори за учебни предмети, изисквания, правилници, санкции, но не и за човешките същества, заради които уж е цялото това старание.
Прокламираните цели и стратегии в средното образование, представящи ученика като „субект“ и активен участник в собственото си обучение все още не намират голямо потвърждение в практиката. Щастливите случаи на хуманни и добронамерени взаимоотношения, неунизяващи човека, независимо от академичните му постижения, съществуват благодарение на личните убеждения, педагогическия талант и човешките качества на преподавателите и ръководствата в отделни училища и класове.
„Човеколюбиви“ модели на образование и възпитание се прилагат и в някои училища извън системата на държавното образование. Оптимистичното твърдение е, че все повече педагози и просветни деятели стигат до убеждението, че най-важната задача на училището е да възпитава човеци и че това не е материал за изучаване, а модел и начин на организация и общуване във всекидневието.
Друга характеристика на хуманното образование е, че то развива силните страни и качества на личността, а не я принуждава да съсредоточава огромна част от времето и усилията си да се представи добре в области, към които няма влечение и способности. Неестественият модел на преследване на постижения във всички области на познанието е объркал не една съдба, заставяйки младите да отделят най-много сили тъкмо за най-нелюбимите си предмети и в крайна сметка да нямат представа за автентичните си склонности и заложби.
Нели Керемидчиева е майка на дете, което се обучава в Центъра за демократично учене, организаторка на фестивала „(Не)възможното образование“, част от екипа на Общността за демократично образование. Маргарита Петрова е старша начална учителка в основно училище „Васил Априлов“ в Русе. В повече от 30-годишната си практика се е убедила, че не наказанията и порицанието, а разговорите, обсъждането на всекидневни случки заедно с децата ги успокоява и макар и бавно и трудно ги извежда от моделите на агресия, на които са свидетели и жертви. За да може учителят да работи с учениците си по този начин, той самият трябва да се чувства спокоен и подкрепен, а не притиснат от бюрократични изисквания и преследване на високи постижения на всяка цена – това е позицията на директорката на ОУ „В. Априлов“ Гергана Григорова. Чуйте разговора с трите събеседнички в рубриката „Всичко за образованието“.
На 14 и 15 февруари в Софийския университет се проведе академична конференция под надслов "Творчество и иновации – измерения на бъдещето", организирана Националния университетски център за творчество и иновации. Мащабното събитие беше приветствано от представители на изпълнителната власт и академичното ръководство. Изключително богатата програма,..
Марко Видал е поет, но също така и преводач от български на испански език. Човек, който обича да пътува чрез езиците и културите. Издател на едно съвсем малко и ново издателство, посветено на превода и популяризирането на литературата на малките езици. А само една малка част от неговите литературни маршрути минават през Испания, България, Узбекистан...
152 години след обесването на националния герой Васил Левски говорим за личността и делото на Апостола по два познавателни вектора. Първият – историческата наука за тази забележителна фигура от нашите националноосвободителни усилия, а вторият – образът на Левски както в произведенията на класиците, така и в произведенията на нашите съвременници...
На 18 и 19 февруари с тържествени прояви България отбеляза 152 години от гибелта на най-светлата личност в историята на нашето национално възраждане и освобождение от петвековно потисничество и безправно съществуване в рамките на Османската империя. Васил Иванов Кунчев, Дякон Игнатий, Апостола, Левски – не просто обаятелен образ на герой, мъченически..
"Т ук, където се намираме сега, в Централен Анадол, са много почитани думите на персийския поет и философ Мевляна Джеляледдин Руми, който казва: "Ела, който и да си ти", разказва туристическият гид Гирай УУр Йозджаш. И той обяснява, че на територията на Република Турция днес съществуват седем региона, със седем различни климата, дори със седем..
Видеопоредицата "Сградите разказват" е нова инициатива на Регионалния исторически музей - София. Археолозите Йордана Николова и Валентин Витанов, които..
Националният център за обществено здраве и анализи изнесе статистически данни, според които над 30% от децата между подрастващите са правили опит да..
"Небе, голямо колкото земята. С перо и четка за Добруджа" – така е озаглавена антологията, която наскоро излезе от печат и предстои да бъде представена..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg