Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Директно предаване от зала „България“

Марк Кадин и Радиосимфониците ни отвеждат „В Новия свят“ с музика от Гершуин, Мийо и Маркес

петък, 5 ноември, начало 19 часа

Мирослав Петков
Снимка: @miropetkovmusic

Бляскава и изпълнена с жизненост и настроение програма предлагат този петък музикантите от Симфоничния оркестър на БНР и техният главен диригент – Марк Кадин. Творби от Джордж Гершуин, Дариус Мийо и Артуро Маркес ще рисуват със звук слънчева Куба, карнавална Бразилия, джазовите ритми на Ню Йорк и революцията в Мексико. Солист в „Рапсодия в синьо“ е виртуозният Мирослав Петков, който вече пети сезон е първи тромпет на Кралския Концертгебау оркестър – Амстердам.

Симфоничният оркестър на БНР


Симфоничната поема „Кубинска увертюра” се ражда през лятото на 1932, като отражение на впечатленията на Гершуин от Куба по време на двуседмичната му почивка в Хавана през февруари същата година. Първоначално поемата била озаглавена „Румба”. Музиката ѝ носи отзвук от карибските ритми и националните кубински ударни инструменти, изпълнена е с яркия колорит на кубинските песни и танци, а в основната тема се долавя влиянието на тогавашния хит на Игнасио Пинейро „Échale Salsita”. Присъстват интонации и от традиционната фолклорна песен „La Paloma“. Премиерата в Ню Йорк на 16 август 1932 на стадиона „Левисън”, в интегрален цикъл на Нюйоркската филхармония с всички произведения на Гершуин, преминава с огромен успех пред около 18-хилядна публика и още около 5 хиляди души, останали извън стадиона. Три месеца по-късно, на благотворителен концерт в „Метрополитън опера” под диригентството на автора, творбата е преименувана в „Кубинска увертюра” – заглавие, което според Гершуин дава „по-точна представа за характера и съдържанието на музиката”.

Едноактният балет „Бик на покрива“ на Дариус Мийо е пантомима с елементи на ексцентричност и фарс. Създаден е през 1919 година на основата на латиноамерикански мелодии и ритми, които привличат вниманието на композитора по време на пребиваването му в Бразилия като личен секретар на Пол Клодел, посланик на Франция в Бразилия в периода 1816-1918 година. Първоначалният замисъл на композитора е да създаде не балет, а кинофантазия (Cinéma-fantaisie et destinée), тъй като той предполага, че музиката му може да бъде използвана в някой от филмите на Чарли Чаплин. Но Жан Кокто убеждава Мийо да направи балет по негов сюжет и написва сценарий за балет-пантомима към вече готовата музика, като същевременно заедно  с граф Дьо Бомон организира и продажба на билети за бъдещата премиера. На 21 февруари 1920, в Парижкия Театър „Шанз Елизе“, творбата е представена за първи път. В постановката на Жан Кокто участват тримата знаменити циркови комици - братя Фрателини. Дирижира Владимир Голшман, декорите са на Раул Дюфи. Балетът и направената от него сюита са едно от най-популярните произведения на Мийо.

„Рапсодия в синьо“ е емблематично за Гершуин произведение. Тя е написана за рекордно кратки срокове през месец януари 1924 година. Историята й е доста любопитна – твърди се, че една нощ, докато играе билярд с брат си Айра и поета Бъди де Силва, Гершуин изненадващо прочита в Ню Йоркския „Трибюн“ съобщение, че „работи по нова композиция, която ще бъде изпълнена на 12 февруари, в концерта с нова американска музика, посветен на рождения ден на Ейбрахам Линкълн.“. Композиторът дори и не е помислял да пише такава творба – в момента той работи довършително над новата си комедия „Сладък малък дявол“, която трябва да бъде представена само след три седмици. Разговаряйки с диригента Пол Уитман обаче, Гершуин променя мнението си и за по-малко от три седмици създава рапсодия за пиано и джаз оркестър, обединяваща елементи на европейската симфонична музика и американския джаз. Първоначално той смята да нарече творбата си „Американска рапсодия“, но по съвета на брат си Айра, който е много впечатлен от картината „Ноктюрно в синьо и зелено“ на американския художник Джеймс Уислър,  променя заглавието на „Рапсодия в синьо“. Премиерата на творбата е абсолютен триумф, а впоследствие „Рапсодия в синьо“ се оказва най-изпълняваното по света произведение, написано от американски композитор.

Симфоничната поема „Легенда за Милиано“ на мексиканския композитор Артуро Маркес Наваро е написана през 2010 година, по повод 100-годишнината от мексиканската революция. Силата и експлозивността на това произведение, което за кратко време се превръща в класика на националния симфоничен репертоар на Мексико, е вдъхновено от историята и легендата за Емилиано Сапата, наричан от най-близките му приятели „Милиано“. Той е един от най-важните военни и селски лидери на мексиканската революция и символ на селската съпротива в Мексико. В композицията се открояват елементи от революционни сцени, както и звуци, които сякаш илюстрират известната фраза „Земя и свобода“. Творбата е в две части. За първата, озаглавена „Молитва“, самият композитор казва: Тази част  има почти религиозна нагласа. Чрез една простичка молитва Сапата търси сбъдване на мечтата си – това е елементарен принцип на нашата раса, който се предава всеки ден по интереси извън нашата мексиканска реалност“. Втората част, наречена „Погребална песен на цикадите“, описва убийството на Емилио Сапата – Милиано, на 10 април 1919 г. в хасиендата Чинамека, когато цикадите започват да пеят, а песента им избледнява с първите дъждове. Песента на цикадите е проникновена и болезнена, тя напомня, че на този ден те са били главните свидетели на убийството на Сапата.

В изпълнение на радиосимфониците под диригентството на Марк Кадин, „Легенда за Милиано“ ще прозвучи за първи път в България.

Мирослав ПетковМирослав Петков е роден във Варна. Музикалния си път започва от Националното училище по изкуствата „Добри Христов“, след което заминава за Германия и става студент на проф. Макс Зомерхалдер. По време на следването си печели награди на най-престижните международни конкурси, сред които Yamaha International Trumpet Contest, ARD Musikwettwerb, Concorso Internazionale Citta Do Porica. След четири години, в които е водач на тромпетите в Националния театър в Манхайм, Германия, той е избран за първи тромпетист на един от най-престижните оркестри в света – Кралският Концертгебау в Амстердам. От началото на 2019-а музикантът е и професор по тромпет в Консерваторията в Амстердам. Мирослав Петков често се обръща и към джаза, и към фолклора, и тази негова многоплановост като музикант е особено ценена от публиката.


Концертът се излъчва директно по програма „Христо Ботев“.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

24-ти Великденски музикален фестивал на Държавната опера във Варна

В 24-тото издание на своя Великденски музикален фестивал Държавната опера във Варна поднася 16 събития в различни жанрове – опера, оперета, балет, концерт и мюзикъл и спектакли за деца. Началото беше поставено през март с представления на оперите "Бохеми“ и "Макбет“, детския мюзикъл "Мечо Пух“ и първия от концертите "Лицата на НМА "Проф. Панчо..

публикувано на 07.04.25 в 17:05

Удо Диркшнайдер пристига да лее желязо в зала "Христо Ботев"

През далечната 1981 година едно име нахлу с гръм и трясък в рокаджийските класации на цяла Европа и предизвика удивени възгласи. Проглуши дори британските фенове и славещата се със своя шовинизъм критика на Албиона не успя да затвори очите си пред факта, че Германия е родила група от класата на "Деф Лепърд", "Айрън Мейдън", "Саксън" и..

публикувано на 07.04.25 в 11:47

Фестивалът "Артис" с четвърто издание в София

От началото на своето създаване фестивалът "Артис" носи послание за духовност, творчество, креативност и вдъхновение. Този мотив е силно застъпен и в това издание, което поставя своето начало на 12 април от 19.00 часа в зала № 9 на Национален дворец на културата с концерт на Ирина Георгиева, Георги Андреев, Милена Андреева озаглавен "Фолклор и..

публикувано на 07.04.25 в 08:10

"Роберто Деверьо" на Доницети в постановка от Амстердам

Спектакъл от сцената на Нидерландската национална опера ще проследим тази събота (4 април от 20 часа) чрез международния радиообмен. Това е операта "Роберто Деверьо" на италианския композитор Гаетано Доницети, с която трупата на театъра и тандема режисьор – диригент, Йетске Мийнсен и Енрике Мацола, завършват историческата трилогия на Тюдорите. В нея..

публикувано на 05.04.25 в 08:15

"Роберто Деверьо", опера от Гаетано Доницети в три действия

Операта е базирана върху трагедията на Франсоа Ансело "Елизабет Английска". Либрето: Салваторе Камарано. Световна премиера: 29 октомври 1837, Неапол, театър "Сан Карло". В България операта не е поставяна никога. Действащи лица: • Елизабет Първа, кралица на Англия – сопран • Херцог Нотингам – баритон • Сара, херцогиня Нотингам – мецосопран •  Роберто..

публикувано на 04.04.25 в 11:45