Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Васил Симитчиев: Изкуството открива въпроси, а не дава отговори

Неговите произведения са мащабни и изложбената зала е трудно да ги побере

4
Снимка: Национална галерия / Любомир Ковачев

Васил Симитчиев се завръща със своите артистични открития, с резултатите от своя дълъг път в съвременната култура – със селекция от знакови произведения и нови проекти в изложбата на Националната художествена галерия „Квадрат 500“. „След мащабите на Кристо няма друг българин с тази решителност, глобална артистична визия и творчески размах”, казва за Симитчиев изтъкнатият професор Станислав Памукчиев.

Васил Симитчиев е концептуален художник в най-пълния смисъл на думата. Идеите са суровината на неговото изкуство и както сам казва – веднъж осъществени, те губят половината от своята сила. Някои от най-ранните му, но най-издържани експерименти са в тази посока – проектите за водни басейни, осъществени на различни места в края на 70-те. Двата най-големи са направени за Музея на модерното изкуство в Стокхолм и за един от градските паркове в Малмьо. Работата, която му носи световно признание, е именно „Стъкленият кей“ в Малмьо.

Похватите, които използва Васил Симитчиев, са светлината, ефирността и празнотата, което в залите някак засилва липсата на агресивност в посланията му.


„Неговите произведения са мащабни и изложбената зала е трудно да ги побере. Ще видим скици, обекти, документации в цялата галерия. Изложбата съчетава рисунки, скулптора, инсталации, видеа. Разбира се, „Стъкленият кей“ е емблематичната негова творба, която ще видим с видеодокументация в изложбата. Шест квадратни километра кей е покрит със стъкло и след това започва работата по кея с тежкотоварни камиони и стъклото става на прах. Интересното, може би, което е важно, е, че кеят е бил работещ, неговата идея е била за подмяна, за смяна на предназначение. 

Такъв е неговият проект за свързване на Дания с Швеция. Той прави един проект, който трябва да се изпълни от двете страни на провлака, делящ двете страни. Като хорове изпълняват музикално произведение, композирано по сеизмографичните неравности на двете страни. По-късно съвсем реално е изграден мост, който свързва двете страни. В изложбата сме искали да проличи именно тази мащабност на мисленето му. А Швеция наистина му дава възможностите този мащаб да бъде реализиран. Това е богата страна – 60-те – 80-те години, а неговите проекти са много скъпи.“

Васил Симитчиев, „Трансплантация – Стъкленият кей“, 1983
Самият артист Симитчиев намира препятствие във вътрешния диалог със самия себе си. „Изкуството открива въпроси, а не дава отговори", това твърди Васил Симитчиев, за него изключително важни са диалогът и начинът на комуникация, влияние му оказват и международният му опит и дългогодишната му работа в Швеция, където извървява по-голямата част от творческия си път. Въпреки, че отива на Запад за по-добро, сякаш и там открива отправна точка за промяна – днешната естетика в изкуството се нарича етика и морал. 

Експозицията със селекция от знакови произведения и нови проекти на Васил Симитчиев може да бъде разгледана до 23 януари 2022 година в Националната художествена галерия „Квадрат 500“.

Повече за експозицията – чуйте в звуковия файл от разговора на Ангелина Грозева с куратора на проекта Иво Милев.

Снимки: Национална галерия / Любомир Ковачев, списание „Черно и бяло“, Аке Хедстрьом


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Самобичуването като радиопрактика

В "Голямата къща на смешните хора" на редакция "Хумор и сатира" на особена почит е трудната и дори чепата, но много нужна в нашето сложно време рубрика "Право ти, куме, в черните очи".  В нея без фалшив свян, без шикалкавене и недомлъвки говорим за нередности, за неща, които ни се набиват в очите не по хубавия начин. Този път в тази рубрика сме..

публикувано на 04.12.24 в 17:00

Импровизация за напреднали

"ХаХаХа ИмПро Театър" отбелязват 15 години от създаването си с празничен спектакъл в "Топлоцентрала" на 13 декември. Те са първата импровизационна трупа у нас, започват случайно, самообучават се с импроенциклопедия в интернет и репетират в Борисовата градина. "Никой не беше правил такова  нещо, пробвахме да видим. – разказва Ивайло Рогозинов,..

публикувано на 04.12.24 в 15:35

Кулинарният фотограф Илиан Илиев представи новата си книга "Тя – какво ще готви"

Световнопризнатият кулинарен фотограф Илиан Илиев представи най-новата си книга "Тя – какво ще готви" с повече от 130 лесни и вкусни рецепти, споделени от 21 жени, изявени кулинари. Готвачи, сладкари, шоколатиери, диетолози, телевизионни водещи, фитнес инструктори, кулинарни преподаватели, инфлуенсъри и блогъри – всички те споделят любими..

публикувано на 04.12.24 в 14:45

Концертите на тъмно "Невидима сцена" съc зимно издание

Концертите на тъмно "Невидима сцена" (Unseen Scene) се завръщат със зимно издание. По този начин публиката ще се потопи в свят, където светлината отстъпва, а тъмнината и музиката отключват сетивата. "Невидима сцена" е с участието на проекта WOOMB на Георги Линев (Kan Wakan) и Христо Йорданов.   Целта е да създаде пространство, освободено..

публикувано на 04.12.24 в 11:00

Фотографът Деян Йорданов разказва за изложбата "Занаятчиите на София"

Фотографът Деян Йорданов разказва за изложбата "Занаятчиите на София" като творчески процес и като част от професионалния му път. Деян Йорданов се занимава с фотография  от 12 години. Последното творческо предизвикателство за него е заснемането на кадрите за изложбата, която може да бъде видяна на сцена "Централни хали" до утре (5..

публикувано на 04.12.24 в 10:44