„Историческият център на един град не може да бъде превърнат в музей, но може да остане, както е в повечето случаи, произведение на изкуството, а за запазването му като произведение на изкуството отговаря научен подход – реставрацията“, пише в далечната 1962 италианският теоретик на изкуството Карло Джулио Арган, който е бил и кмет на Рим.
Как работи реставрацията и урбанистичната консервация в градски условия? Как трябва да пазим историческото наследство, без да го мумифицираме?
„Ценен е комплексният подход. Има живот, има движение, има динамика, идват нови хора, с ново виждане. Обектите търпят промяна и промяната не бива да ни плаши. Тя може да придаде нова стойност на квартала и на града и когато е премислена, когато има функция и форма, тогава става притегателен център.
Важното е, че наследството не е проблем, защото миналото не е проблем, а потенциал.
Урбанистичната консервация няма за цел да спре развитието на града, тя твърди, че добрият подход не е да се спасява една сграда сама за себе си. Защото всяка сграда работи във взаимодействие със средата, в която се намира.“
Кое смятаме за ценно от миналото на един град и как трябва да го съхраняваме – чуйте разговора с арх. Ценков.
Арх. Цветомир Ценков е докторант към катедра „История и теория на архитектурата“, УАСГ – „Интегриране на археологическо наследство в съвременна градска среда“. Той има опит в областта на устройственото планиране и архитектурното проектиране. Арх. Ценков е сред активните млади специалисти в областта на опазване на архитектурното наследство в България.
Снимка: Аделина Андонова
Темата в това издание на "Време за наука" е една от най-дискомфортните човешки емоции – срамът. Сигурно няма на този свят човек, който поне веднъж да не се е червил, да не е изгарял от срам, а ако има такъв човек, вероятно е социопат. Знаем за какво служи страхът, за какво ни предупреждава болката. За какво ни е срамът се питаме във..
Не от вчера бизнесът у нас алармира, че изпитва недостиг от квалифицирани кадри. В края на миналата година Министерството на образованието и науката предложи 61.32% професионални паралелки в план-приема за гимназии за учебната 2025/2026 г. – най-високият досега процент. Дали това е достатъчно като мярка да повиши интереса на младите хора към..
"Най-важното през целия ми живот е било, че никога не съм спирал да търся нови решения и да уча. Най-важното е да не спираш да упражняваш знанията, които имаш, да търсиш начин да ги надградиш, за да правиш нещата по-лесни, по-прости и по-сигурни. Така растеш!" – това е изводът, който инж. Емил Митев прави на този етап от живота си. Той е носител..
Главен асистент Силвия Георгиева от Университета за национално и световно стопанство, катедра Предприемачество, неотдавна беше в любимия ми щат Гуджарат, за да преподава в тамошния университет. Тъй като не съм ходила в Ахмедабад след ковид пандемията, нямам търпение да я разпитам за този най-голям град в щата, който е и на седмо място в огромна..
Само три години след създаването на Софийския университет са сформирани катедрите по ботаника (1891) и зоология (1897). За десет години броят на катедрите се удвоява и те осъществяват обучение на студенти в рамките на Физико-математическия факултет, в специалността Естествена история. През 1944 г. специалността се разделя на две – Биология и..
Професор арх. Тодор Кръстев, почетен член на Международния съвет за паметниците на културата и забележителните места (ИКОМОС) и експерт по Световното..
Тоби Драйвър , създателят на митичните чудовища Kayo Dot и maudlin of the Well , един от най-оригиналните композитори в съвременната американска..
Във връзка с годишнина от Кюстендилската акция за спасяването на българските евреи от лагерите на смъртта, къщата музей "Димитър Пешев" представя изложбата..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg