Театърът се случва там, където светлината и тъмнината танцуват своя танц. На ръба на смъртта, точно преди прераждането. Или както казва Стайко Мурджев, режисьорът на „Портретът на Дориан Грей“ – постановката на Благоевградския драматичен театър „Никола Вапцаров“, която ще се играе в театър „Азарян“ на 7 март от 19 часа:
„Театърът и всяко едно представление, направено с ум и душа, са по-близо до прераждането и възкръсването.“
Причината е много проста, може би точно това я прави и толкова велика – есенцията на истинския театър е невидимото за очите.
Всеки, който прекрачи прага на театралния салон, влиза един, а излиза друг. Учи се на живот от най-добрия учебник за човешката природа – театърът. Започва да си задава въпроси – за добрия и лошия в него, за трансформацията на личността, за битките на душата и егото, за „Аз“, „Ти“ и „Ние“, за идеята да бъдеш част от обществото, в което така или иначе си включен. И за съвършенството започва да се пита – но не как да го постигне, а как да балансира около него.
Според Севар Иванов – актьорът, влязъл в образа на Дориан Грей, съвършенството не е свързано с външния свят на човека, а с това да развиваш себе си и да правиш всичко възможно да допринасяш за доброто на другите и на теб самия.
По думи на режисьора на представлението днес е най-подходящото време да си припомним романа на Оскар Уайлд. Да си припомним и как героите в него се уповават на един фатален принцип, а именно – че външната красота гарантира вътрешно съвършенство. Спомним ли си това, още по-силно ще закънти в нас фактът, че външният свят всъщност е огледало на вътрешния. И за да ни бъде добре отвън, ще трябва първо да се погрижим да ни е изрядно вътре, в душата.
„Важно е всеки от нас да осъзнае дали живее смислено“, споделя Севар Иванов в „Какво се случва“. И допълва:
„Всеки е Дориан Грей за някого. Всеки е и Базил Хауърд – художникът, както и лорд Хенри Уотън за някого. Всеки може да си отговори сам за себе си кои са неговите герои.“
Севар е и заместник-директор на театъра в Благоевград. Съчетава административната работа с полета на творческата душа. Играе на сцената, но и координира случващото се на нея. Затова в звуковия файл можете да чуете подробности и за една друга постановка на Благоевградския драматичен театър „Никола Вапцаров“ – „Тартюф“, различният прочит на режисьора Дамян Тенев.
В звуковия файл ще чуете още:
· за отрезвяването, до което достигаме при срещата ни със смъртта – тази на душата, но и тази на разума;
· за лошото, от което бягаме, но и от което се храним;
· за съвременния Дориан Грей и за тартюфовците днес;
· за пандемията от социалните мрежи, в която живеем много повече от три години;
· и най-вече за театъра като учебник за човешката природа.
Снимки – Благоевградски драматичен театър „Никола Вапцаров“, фотограф Иван Дончев
Писателят и журналист Димитър Шумналиев гостува в "Артефир" със своята "Поема за бохема" – роман в минало несвършващо време. Ежедневните спектакли, политически, икономически, обществени, са прекрасна лаборатория за един писател, смята Шумналиев. "Надарени сме от историята и от Бога да бъдем наистина заредени с творческа енергия и..
Новата книга на Любомир Канов се нарича "Късен следобед" и по думите му в нея разказва "за своето пребиваване на толкова тъжната и прекрасна Земя". "Има такива хора – не е ясно дали се наричат писатели, прави уговорка той още във въвеждащия текст и продължава, но изглежда, че те не могат да не кажат думата си в края на своя следобед, преди да се е..
Венецианското биенале и българските участия в него са тема на изложбата "Acqua alta" (куратори Светлана Куюмджиева и Пламен Петров) в галерия "Капана" в Пловдив. Изложбата е историческа, проследява с текстове, произведения и частични възстановки общо 11-те представяния на България в 130-годишната история на този най-стар и авторитетен форум за..
"Когато започва война, думите стават излишни, нужни са действия", четем на корицата на "Речник на войната" – силна и трагична книга, разтърсваща, както самата война срещу Украйна. Тя е променила думите, променило се е значението им. Украинският поет Остап Сливински, съставител на "Речника" припомня в предговора си поетичния цикъл "Свят: наивни поеми",..
Драматичният театър "Апостол Карамитев" в Димитровград възражда на сцена спектакъла "Лазарица" по прочутата пиеса на Йордан Радичков. На 27 януари зрителите ще могат да видят възстановена в оригиналния ѝ вид постановката, направена преди 20 години от проф. Крикор Азарян. "Целта ни е този текст на Радичков да го пренесем през времето, както..
Защо фашистките и нацистките настроения стават все по-приемливи и често са бъркани с "консерватизъм" и как войната срещу реалността се задълбочава,..
"Когато започва война, думите стават излишни, нужни са действия", четем на корицата на "Речник на войната" – силна и трагична книга, разтърсваща, както..
Драматичният театър "Апостол Карамитев" в Димитровград възражда на сцена спектакъла "Лазарица" по прочутата пиеса на Йордан Радичков. На 27 януари..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg