Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

„Смъртта няма последната дума“ – книга диалог

Повестта „Смъртта няма последната дума“ на доц. Калин Михайлов е книга-галерия и книга-диалог. Тези измислени или реални картини стават повод за диалога на героя и се превръщат в книга. Един отчаян баща, загубил преждевременно малката си дъщеря и разделен с останалите членове на семейството си, търси утеха в „живите картини“, които дъщеря му е нарисувала, преди да си отиде от този свят. Ще му помогнат ли те да намери отговорите на най-важните въпроси в живота, които измъчват сърцето му в Голямата страна на неговото емигрантство?

"Тези картини са много важни за книгата, и за тълкуването и за смисъла. В книгата има преплетени доста автобиографични моменти. Основната героиня всъщност се казва Рита и Рита е художничка, а прототип на Рита е един много скъп член на моето семейство. Една от линиите на книгата е отношението между думите и образите, между словото и рисунката."

Два различни творчески погледа към реалността и това в нас. 

"Тези картини не са обикновени. Картините, които остават след нелепата смърт на Рита, подтикват писателя да ги дорисува със слово. Те затова са живи картини, защото има някакъв елемент на доосъществяване на онова, което е заченато вътре в съответната картина. И това е фантазно-приказният елемент в книгата."

Книгата има елемент на равносметка на изминатия житейски път – опит за равносметка чрез историята на героя, поставена в един по-широк контекст, не само личен. В тази равносметка става ясно, че ролята на Милостивия е много съществена, той е наречен Милостив, защото героят се е убедил в неговата милост и то не принципно, абстрактно, а в милостта му към самия него в някакви ключови моменти от неговия житейски път.

Това е лека и светла книга. Смъртта не е главен герой, даже не е от най-първите герои.

Снимки – изд. Нов човек и Пламена Бачийска, БНР

Чуйте повече от звуковия файл.

Доц. д-р Калин Михайлов (род. 1966 г., в София) е литературовед, есеист и поет, преподавател по антична и западноевропейска литература в СУ „Св. Климент Охридски“. Автор e на книгите „Стихотворения“ (1991), „Тихи трипове“ (1998), „Мориак и Бернанос – два романни свята между насилието и любовта“ (2006; с версия на френски език от 2011), „Пролята за теб. Стихотворения и фрагменти“ (2007), „Християнство и идентичност“ (2007), “Християнската литература – между вписването и отграничаването” (2013), “Нужен” (2016). Специализирал е по темата „Вяра и литература“ във Фрибур, Швейцария (1993-1994), с подкрепата на Фондация „Кацаров“, и в Пасау, Германия (2002-2003). Член-съосновател на „Академичния кръг по сравнително литературознание“ (CALIC-ACCL). Лектор по български език и култура в Университета на Саарланд, Германия (2012–2014).

Специализирал е по темата „Вяра и литература“ във Фрибур, Швейцария. През 2012-2014 г. е лектор по български език и култура в Университета на Саарланд. Председател е на Асоциацията за насърчаване на християнското художествено слово „Емпирей“. Пише поезия и проза от ранна възраст, започва да публикува през 1979 г.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Колко е важно да бъдеш сериозен

Стайко Мурджев: Любовта винаги ще оцелее, за нея не трябва да се притесняваме

Болестта на нашето време навярно се крие в желанието ни да бъдем други и да се харесаме на околните. Това, разбира се, го доказва текст, писан през 1894 година, но все така актуален и днес. Пиесата “Колко е важно да бъдеш сериозен” от Оскар Уайлд, смятана от някои теоретици за неговото най-върховно постижение, е изпълнена за първи път през 1895..

публикувано на 08.06.25 в 09:10

Радослав Чичев в лоното на поезията

Новата стихосбирка на Радослав Чичев е с чудесното заглавие "Лоно", което е есенцията на стихотворенията в книгата и сякаш ги събира в едно цяло. Така четенето ѝ се превръща в единен поток и ритъм, който увлича и въвлича в атмосферата на творбите. Чуваме тихия шепот на думите, които отзвучават вътре в нас, навлизаме в тази на пръв поглед умиротворена..

публикувано на 08.06.25 в 08:50

Млади драматурзи пишат текстове за сцена

Създаване на съществен конфликт със завръзка и развръзка, оформяне на биография на герои и въплъщаване на живот в диалога между тях – на това учиха учениците в "Ателието по творческо писане за сцена" менторите им, писателите Захари Карабашлиев и Мария Касимова-Моасе. Тазгодишното 33-то издание на "Варненско лято" се реализира под мотото "Театрални..

публикувано на 07.06.25 в 10:15

Литературният превод и изкуственият интелект

Дали художественият превод е последният непревзет бастион от изкуствения интелект? Невена Панова, преводач от класически езици и секретар на Съюза на преводачите, казва, че при процеса на превод на литература и хуманитаристика използването на изкуствен интелект е недопустимо и дори алогично. "На ниво сериозни преводи в областта на античността..

публикувано на 07.06.25 в 09:15

"Животът, Вселената и всичко останало" – изложба на Мег Коновска в духа на Дъглас Адамс

На 9 юни в Съюза на архитектите в България се открива третата концептуална изложба на художничката Мег Коновска – "Животът, Вселената и всичко останало". Заглавието е вдъхновено от култовия роман "Пътеводител на галактическия стопаджия" на Дъглас Адамс, а изложбата включва 42 произведения, препращащи към мистичната сила на числото 42 – известно като..

публикувано на 07.06.25 в 08:55