С премиера на комичната опера „Чичовци“ от Лазар Николов „Опера Пловдив“ отбелязва 100-годишнината от рождението на композитора и 100 години от смъртта на патриарха на българската литература Иван Вазов. Премиерните дати са в навечерието на Националния празник на България – 1 и 2 март. Диригент на спектакъла е Павел Балев, музикален ръководител и диригент на хора е Драгомир Йосифов, режисьор е Елена Стоянова, художник – Кристиян Леков.
Вазовите персонажи се изпълняват от солистите Август Методиев, Евгений Арабаджиев, Иво Йорданов, Михаил Пулиев, Николай Писанов, Пламен Папазиков, Георги Султанов, Цветан Цветков, Николай Бачев, Александър Баранов, Георги Деведжиев, Ивайло Герасимов, Александър Носиков, Георги Динев, Димитър Зашев, Борис Кучков, Владимир Ников, Живко Пейчев, Светлана Иванова, Ива Ананиева, Ростислава Ракова заедно с Хор и Оркестър на Опера Пловдив с концертмайстор Виеслав Новак и деца от актьорска група на „Академия на госпожа Опера“.
При създаването на операта през 1971 година Лазар Николов коментира драматургията на Вазовата повест:
„В сивото провинциално ежедневие, в затънтения робски край съществуваше живот, раздвижваха се духовете, събуждаха се свободолюбиви стремежи, Вазов ни пренасяше в друг свой свят, макар и хронологически отминал, но интересен, изпълнен с безобиден хумор и горещи въжделения на малките хорица. Дребни събития, а въпреки тях нещо ставаше, макар и дискретно, подготвяше се, растеше. Драматургията на това произведение носеше съвременни тенденции и разбирания. Последните, както и неличния, неинтимния характер на сюжета ме привличаха“.
Драгомир Йосифов, който е съратник на Лазар Николов, си спомня: „В един разговор, композиторът спомена, че речта на чичовците е „поетическа“ и „приказна“, а поетичното и приказното са есенциални музикални прояви. Ритъмът на българската реч, нейната сприхава насеченост или елейност също е нещо, което просто настоява за музикално фиксиране.“
Музикално постановката се ръководи от маестро Павел Балев, който е гост-диригент на Виенската Щатсопера, Опера Цюрих, главен диригент на Фихармония Баден-Баден, а от следващия сезон главен диригент на Опера Лимож, Франция и Театър Нордхаузен, Германия. За работата с партитурата на „Чичовци“ той коментира: „Предизвикателствата за диригента са огромни! Непрекъснати смени на ритми и темпа, трудна архитектоника за водене! Но партитурата е много логично изградена, фина, изящна, дори филигранна. Вокалните партии са емблематично-майсторски написани, „обличането“ на Вазовия текст в тонове и във вокални фрази е силно доказателство за класата и огромния композиторски талант на Лазар Николов. Четейки и изучавайки партитурата смятам, че по-добре не може да се напише – във всеки такт виждам и чувам светлини, сенки и цветове.“
Две са основните характеристики на историята в „Чичовци“, които я сближават с театъра на абсурда през погледа на режисьора Елена Стоянова и художника Кристиян Леков: едната е вечното „Чакане“, характерно за българина, а другото характерно за Чичовците е почти изцяло отсъствието на събития, които да променят хода на историята.
„Липсва действие, което е заменено с едно вечно говорене. Базирайки се на това, героите в настоящата сценична интерпретация са поставени в една абстрактна среда – всички се намират на една изоставена строителна площадка, без време, обрасла с бурени. Останали са само строителните скелета. А нашите Чичовци са строители, строители на България, които не знаят как да продължат напред.“, коментира Елена Стоянова.
Сценични решения на екипа надскачат битово сюжета и спомогат за превръщането на историята в българска притча.
Директорът на Пловдивската опера Нина Найденова разказва, че са се обърнали към няколко български интелектуалци, като са провокирали разговор във „Въображаемото кафене“ за „Чичовщината“. Ето какво казаха те
На 1 март от 18 часа е предвиден спектакъл за ученици, а премиерата ще бъде на 2 март от 19 часа.
След това според ангажираността на диригента Павел Балев ще бъдат планирани още спектакли.
В звуковия файл чуйте разговора с директора на Пловдивската опера Нина Найденова.
Никола Богомилов е едно от най-новите открития в класическия жанр на европейските музикални сцени. Младият пианист ще изнесе своя дебют на сцената на Международния фестивал "Софийски музикални седмици" на 3 юни от 19 ч. в зала "България". Никола Богомилов вече има солидна биография зад гърба си, въпреки че е в началото на своя професионален..
Всъщност колекционирате ли история? Житейско-музикална? Като албум с лепящи се картинки. Там някъде са и родните групи "Ревю", "Тангра" и "Нова генерация". На първа страница. Те са култ, ако случайно не знаете! Заедно и поотделно. "Нова генерация" + "Тангра" + "Ревю" ще отбележат 60 години от рождението на емблематичния поет, музикант и изобщо..
Младата певица Дани Стойкова се изправя пред вълнуващото предизвикателство да издаде дебютния си музикален албум. Тя не само ври и кипи в музикалния свят като индивидуален артист, но и като музикален редактор в програма "Хоризонт" на Българското национално радио.
"Севилският бръснар" или закачливата, но и реалистична музикална комедия на Джоакино Росини се появява отново на сцената в ексцентричната постановка на режисьора Бартлет Шер в сезона на съботните матинета на "Метрополитън опера" – Ню Йорк на 31 май 2025 г. Мецосопраното Айгул Ахметшина, която триумфира миналия сезон като Кармен на Бизе, сега се..
1 юни Свири Националният симфоничен оркестър на РАИ с диригент Андрес Ороско-Естрада. 3.00 часа – Антонин Дворжак (1841-1904), Концерт за виолончело в си минор, оп. 104. Солист: Пабло Ферандес (виолончело). 3.42 часа – традиционна каталунска, El cant dels ocells (Песента на птиците). Изпълнява Пабло Ферандес (виолончело). 3.46 часа – Рихард Щраус..
Директорът на Националния природонаучен музей при БАН, проф. Павел Стоев, и доц. Любомир Кендеров, ръководител на проекта "Комплексно екосистемно..
За 16-и пореден път програма "Христо Ботев" организира поетичния конкурс за хора с увредено зрение "Зрящи сърца". Журито в състав – Бойко Ламбовски – поет и..
Доротея Монова е магистър по журналистика от СУ "Св. Климент Охридски". Завеждащ отдел "Култура" в сп. "Ритъм" (1987-1990), редактор "Теория и история на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg