Новият танцово-театрален имърсив спектакъл „Последният залез“ обединява екологията и танца, произлиза от работата на Коста Каракашян и Ангел Бондов от „Грийнпийс“ – България по време на уъркшоп за артисти и еколози в Габрово. Към режисьорския екип се включват Антония Георгиева и Диего де ла Роса, като тримата се фокусират върху създаване на гласност за вредата от горенето на въглищата и други изкопаеми горива върху човешкото здраве и природата чрез изкуство. Проектът бе представен в Гьоте институт с трейлър към него, а премиерата на „Последният залез“ ще бъде през май в рамките на официалната програма на 25-ото издание на Габровското биенале на хумора и сатирата с тема „Икономия на средствата“. За процеса на работа и социалната кауза на танцовия пърформанс, разговаряме с хореографа, танцовия артист и режисьор Коста Каракашян:
„Идеята за „Последния залез“ дойде по време на един уъркшоп за артисти и еколози, който организираха музея „Дом на хумора и сатирата“ в Габрово. В много населени места има ТЕЦ-ове, които са в опасна близост за жителите на градовете и за много хора няма достъп до нормално качество на живот. Искахме да покажем нещо, което да помогне, да докосне, да разтърси хората, не само като широка публика, роди се идеята за едно сетивно преживяване имърсив спектакъл, публиката не само да види, но и да мине през едно преживяване, говорим за едно бъдеще, в което съвсем сме изпуснали края и сме оставили да погубим всички природни ресурси. Отидохме директно в близост до ТЕЦ- а в Гълъбово, където ежедневно жителите са излагани на големи количества серен диоксид, много от съоръженията там не са в изправност, създадохме танцов дует на мястото. Да покажем физически как тези неща ни влияят. Самото представление представя едно дистопично бъдеще, да кажем след 2050-та година.“
Творческият екип тревожно споделя, че България е единствената държава в Европейския съюз, срещу която тече наказателна процедура за нарушаване на нормите по този показател. Темата за отрицателното влияние на изкопаемите горива и експлоатацията им ще бъде представена чрез дистопичен портрет на бъдеще без устойчива енергия, но с всичките негативни ефекти върху въздуха, водата и човешкото здраве, които вече са реалност в България.
Представлението през май ще се проведе на Регионалното депо за неопасни отпадъци в град Габрово и в него ще участват девет професионални танцови артисти от България и Германия, които вече направиха първите репетиции на терен. Те ще преведат публиката през различните пространства на Депото по залез слънце, като освен визуалното, сетивното преживяване ще бъде водещо, потапяйки всички в едно дистопично бъдеще, в което не сме се обърнали към устойчиви източници на енергия навреме.
„Последният залез“ е ко-продукция с Гьоте-институт по механизма на Международния копродукционен фонд и се реализира с подкрепата на Национален фонд „Култура“ по програма „Социално ангажирани изкуства“ и Регионален център за съвременни изкуства „Топлоцентрала”.
Коста Каракашян е режисьор, хореограф, танцов артист и писател. Проектите му изследват развиването на емпатия в обществото ни чрез танц, кино и образование. Коста създава творби за телевизията, киното и дигиталното пространство. Документалният му танцов филм „Waiting for Color“ за насилието над ЛГБТИ и хората в Чечения е отличен с наградата Prix Lumière на фестивала Cinédanse в Отава през 2019 г. „Waiting for Color“ е в официалната селекция на над 20 фестивала по света и е отразяван от The Guardian, списание Elle, Bloomberg, them, GLAAD и Radio Free Europe. The Guardian пише за филма: „Каракашян се движи със силни тласъци и бърза лекота, тяло с експресия, умения и сила; тяло, което стои на мястото си и не смята да се предаде.“
Емблематичният текст на Жан Жьоне “Слугините”, който е може би най-играната пиеса на френския писател, драматург, поет и есеист, известен със сюрреалистичните си драми, предлага една игра на идентичности. Вдъхновена от реален случай, историята за двете слугини, които планират убийството на своята господарка, и до днес вълнува зрителите. От една страна,..
Нова тема за разговор с децата – "Тялото и умът", която е особено важна, отбелязват от издателството. Каква е ролята на тялото и на ума в нашия живот? Това са си поставили като задача в книгата този път Бриджит Лабе и П.Ф. Дюпон-Бьорие, както и илюстраторът Жак Азам. Какво е мястото на ума и на тялото "в начина, по който приемаме другите, и в..
Днес (9 септември) в галерия "Артмарк", къща Ватев в София се открива изложбата "Дило Дилов – Долорес Дилова. Баща. Дъщеря. Художници". Това е рядка възможност да влезем в интимния свят на две поколения художници, които са баща и дъщеря. Да разберем съкровеното, което ги свързва в изкуството, да видим моста, който свързва миналото и настоящето през..
Днес (9 септември) от 18 часа на Културната сцена на Алея на книгата в София ще бъде представен шестият брой на "Литературен вестник на младите" с участието на Далия Делибалтова, Крум Киров, Маргарита Лозанова и Михаил Филков. Модератор ще бъде Десислава Алексиева. Fox book café, с подкрепата на Националния фонд "Култура" и "Литературен вестник",..
На 10, 11 и 12 септември в Регионалния център за съвременно изкуство "Топлоцентрала" в София ще бъде показан пред публика танцовият спектакъл "Пиета 2.0". Представлението преплита зрелищни движенчески езици – шеметното въртене на дервишите, въздушната акробатика и 3D мапингът заедно разказват историята на една нова Пиета, която вместо към скръб и..
В очакване В изгарящата горещина на следобеда, седя под дебелата сянка на дървото, около мен са налягали лудите кучета на лятото, и ние заедно..
В "Нашият ден" разговаряме с Деян Попов, който прави бюджети за клинични проучвания за лекарства. Той е представител на онази "класа" български..
На 10, 11 и 12 септември в Регионалния център за съвременно изкуство "Топлоцентрала" в София ще бъде показан пред публика танцовият спектакъл "Пиета 2.0"...
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg