Седемнайсет фотографи с нетипичен поглед към ежедневието представят българската стрийт сцена в новия брой на италианското списание „Eyeshot“ – едно от най-престижните издания за фотография в света.
Редакторът на списанието, което е част от едноименното издателство за фотокниги, Марко Саварезе е привлечен от българската улична и документална фотография и начина, по който фотографите ни запечатват времето, в което живеят. С помощта на Свилен Начев той се спира на някои от най-ярките представители на т.нар. нова вълна в българската стрийт фотография. Автори, част от които са познати не само като фотографи, но и като режисьори, оператори и фотожурналисти, популярни имена от фотографската сцена през последните години, но и някои непознати млади фотографи, а именно – Михаела Аройо, Денис Бучел, Ясен Велчев, Павел Г. Веснаков, Александър Димитров, Мартин Илиев, Стефан Колев, Венцислав Лалев, Стоян Николаев, Валерий Пощаров, Любомир Скумов и Пенко Скумов, Александър Станишев, Десислава Станчева, Денислав Стойчев, Владимир Яворов и самият Свилен Начев.
В новия концептуален брой на международното фотоиздание, който излиза в лимитиран тираж на днешния 15 април, най-силно се откроява безпределната чувствителност към света около нас, която притежават включените в него фотографи.
„Стрийт фотографията има това очарование да внася значимост на иначе незабележими и незначителни неща. Всеки от авторите успява да обърне своята чувствителност към един свят, който може би дори не срещаме в ежедневието си, въпреки че именно за него говорим“, казва Валерий Пощаров. Той участва в броя на „Eyeshot“ с фрагменти от дългогодишния си проект „Последният човек на Родопите“, който уж показва образа на планинския човек, а всъщност рисува символиката на живота и смъртта.
Според него именно възможността да останат вдъхновени към живота и към онези ценности, които тепърва трябва да бъдат откривани, е това, което обединява представените в списанието фотографи. А откриването се случва само ако успееш да запазиш „детската си чувствителност към незнанието“.
Специфичното във фотографиите, побрани в новия брой на италианското фотоиздание, е и освободеността от контекста на една конкретна тема и навлизането надълбоко в концептуалното.
Животът, като нещо фундаментално, е най-вдъхновяващото място и фотографът трябва да бъде там, да изживее сцената. Дефакто всеки кадър е част от нас и може би това е един фотодневник на нашия живот“, допълва Свилен Начев.
Двамата с Валерий Пощаров ще участват на започващата днес Международна конференция за фотография в Поморие. Тя ще продължи до 17 април и ще включва различни панели и разговори, посветени на фотосвета. В нейните рамки Свилен Начев (заедно с Пенко Скумов) ще разкаже за обикновения живот в кадър, а Валерий Пощаров – за бъдещето на фотографията, което се развива в естественото продължение на един кадър – фотокнигата.
А повече за посветения на България брой на „Eyeshot“ чуйте в звуковия файл.
Снимките са предоставени от фотографите
Писателят и журналист Димитър Шумналиев гостува в "Артефир" със своята "Поема за бохема" – роман в минало несвършващо време. Ежедневните спектакли, политически, икономически, обществени, са прекрасна лаборатория за един писател, смята Шумналиев. "Надарени сме от историята и от Бога да бъдем наистина заредени с творческа енергия и..
Новата книга на Любомир Канов се нарича "Късен следобед" и по думите му в нея разказва "за своето пребиваване на толкова тъжната и прекрасна Земя". "Има такива хора – не е ясно дали се наричат писатели, прави уговорка той още във въвеждащия текст и продължава, но изглежда, че те не могат да не кажат думата си в края на своя следобед, преди да се е..
Венецианското биенале и българските участия в него са тема на изложбата "Acqua alta" (куратори Светлана Куюмджиева и Пламен Петров) в галерия "Капана" в Пловдив. Изложбата е историческа, проследява с текстове, произведения и частични възстановки общо 11-те представяния на България в 130-годишната история на този най-стар и авторитетен форум за..
"Когато започва война, думите стават излишни, нужни са действия", четем на корицата на "Речник на войната" – силна и трагична книга, разтърсваща, както самата война срещу Украйна. Тя е променила думите, променило се е значението им. Украинският поет Остап Сливински, съставител на "Речника" припомня в предговора си поетичния цикъл "Свят: наивни поеми",..
Драматичният театър "Апостол Карамитев" в Димитровград възражда на сцена спектакъла "Лазарица" по прочутата пиеса на Йордан Радичков. На 27 януари зрителите ще могат да видят възстановена в оригиналния ѝ вид постановката, направена преди 20 години от проф. Крикор Азарян. "Целта ни е този текст на Радичков да го пренесем през времето, както..
Село Бърдарски геран, разположено в сърцето на България, е известно като културен център на банатските българи. Със своята уникална история, архитектура..
Защо фашистките и нацистките настроения стават все по-приемливи и често са бъркани с "консерватизъм" и как войната срещу реалността се задълбочава,..
Младежкият театър "Николай Бинев" отбелязва 80 години от своето създаване с премиера на куклената постановка "Вълшебната флейта" по операта на В. А...
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg