Романът "Звезди под клепачите" проследява живота и семейното минало на героите в три любовни истории от три периода – след Освобождението, по време на комунизма и днес, в пандемични условия. Трите периода представляват паралелни структури, отразени една в друга. С други думи – всяка една от тези истории измисля света на другата. Всяка носи белезите, които я превръщат от лична и уникална в навременна и универсална. Сходни са имената на героите, начинът, по който са изградили битието си, моделът на родителското им семейство, важните събития и най-съдбовната среща в живота им, която е именно във фокуса на романа. Тази съдбовна среща и в трите случая е между хора с огромна разлика във възрастта – начин, по който авторът драматизира една от централните теми, по които работи и в трите си романа: времето:
"Тази книга тръгна от личен момент – смъртта на моя баща. Тази празнота, която отвори този момент в мен този момент, ме поведе към една от тези истории. Странното беше, че аз мислех за смъртта и за празнината, но се получаваше книга за любовта. Срещаха се моите герои Йосиф и Марта. Един по-възрастен мъж, успял предприемач, вижда зелените очи на една млада девойка. Този поглед му припомня какви картини е рисувал. Винаги е носел в себе си рисуването, но се е посветил на фабриката си. Това го провокира да рисува пак, рисува момиче по-младо и по-възрастен мъж, които са като него и това момиче, но и са различни. И това става втората история, историята на мъжът и момичето от картината, които пак така се срещат и пак не успяват да реализират чувството между тях. Там пък героят се връща към писането на музика, той създава песен, в която пък живеят третите герои на третата история, а пък третите герои измислят първата. И те са едновременно едни и същи любовни истории, но и различни, защото се развиват по-различно време. И в трите си книги флиртувам с идеята за времето и се опитвам да изразя моето чувство във времето. От една страна разликата във възрастта между двамата влюбени герои и в трите истории, от друга страна разликата в 40 години на периодите на самите истории."
Заглавието насочва към картина, която рисува главния герой и нарича "Звезди под клепачите". На финала на романа Терзийски пишете – "ние измисляме световете" и "че всичко е вътре в нас", и че любовта е причината за събитията в живота ни като комунизъм, като пандемия. Николай Терзийски пише в стила на сферична постройка и използва похвата игра на думи. Другите издания на Николай са – романът "Отлъчване" – осем истории, обхващащи два века, "Хроники на неведомото" е роман за създаването.
За книгоиздаването като мисия, за силата на думите и за стремежа към историческата истина – разговор в "Нашият ден" с Манол Пейков – издател, преводач, общественик и политик, член на Комисията за култура и медии в Народното събрание. Пейков споделя, че дълги години като книгоиздател е бил фокусиран главно върху художествената литература, но..
Миглена Дикова-Миланова – преподавател по български език и култура в Университета в Гент, бе поканена това лято да твори на Фарьорските острови в програмата на резиденцията на Съвета на творците от Фарьорските острови – LISA. "Малкото селце Тьорнувик (Tjørnuvík), разположено в областта Sunda kommuna, северно на територията на най-големия остров от..
Дни след откриване на новата учебна година и дни преди Деня на независимостта разсъждаваме върху значението на историческото познание в съвременния свят. В какво се изразява обучението по история в училище, как да се борим с фалшификациите в историята, и как младите гледат на историята и миналото? Гост в "Нашият ден" е Александър Стоянов..
С премиера на спектакъла "Албена" открива новия си творчески сезон Родопският драматичен театър "Николай Хайтов" в Смолян . Постановката по прочутата пиеса на Йордан Йовков е дело на режисьора Делян Илиев. "Текстът е световен, със сигурност. Ако беше написан в някоя скандинавска държава, например, щеше да е световноизвестна драматургия. Това..
Документалният филм на Светлозар Георгиев "Урок по летене" разказва за създаването на българо-японския спектакъл "История за чайка и банда котараци" по Луис Сепулведа с режисьор Катя Петрова. Филмът представя работата по двуезичния проект, реализиран от японския театър "ПУК" и Столичния куклен театър. Документалният разказ проследява актьорите,..
"Когато истината престане да има значение всякакви други неща, които нямат отношение към нея започват да имат значение. – казва д-р Стефан Марков –..
На днешния 18 септември в Българския фармацевтичен съюз се проведе пресконференция по повод приетия на първо четене в парламента проект на Закона за..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg