Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Международната програма на фестивала "Антистатик"

Снимка: antistaticfestival.org

Програмата на 15-ото издание на Международния фестивал за съвременен танц и пърформанс "Антистатик" поставя темата за мястото на установените схващания за съвременния танц днес и развитието на артистичната перспектива на хореографите и изпълнителите на сцената, в контекста на изострящата се чувствителност и дебат по различни политически, социални и естетически теми. "Танцувай, за да те танцуват" е символичен двупосочен призив – от артистите от предишните десетилетия в танца към тези, които идват след тях, както и от "Антистатик" към публиката. Много интересна беше миналата седмица, но и тази ни очакват много вълнуващи събития, заяви журналистът и организатор на събитието Стефан Щерев:

Стефан А. Щерев
"В Международната програма сме се фокусирали на Балканските представления, защото наистина има много интересни неща, които се случват на Балканите. А ние често се сещаме само за няколко творби, които сме чували от там. Държахме да покажем това. Българският съвременен танц става все по-смел. Преди сякаш се страхуваше какво ще кажат, как ще излезе идеята, но сега стъпват по-смело. "Лечителите". С него хореографката Ясна Виновършки прави жест за пробуждане на желанието ни за допълнителна информация. Другите две представления, които предстоят за "Отговарям" от Република Северна Македония и "Предметиране" от Словения. Ще завършим с едни големи имена в електронната музика - Двойката DJ-и от Скопие Виолета Качакова и Мирко Попов ще бъдат специални гости за закриването на "Антистатик" в новото място за съвременно изкуство в София – "Топлоцентрала"."

Представлението "Колко cm³ e разрешено на тялото ми да обитава?" Е резултат от съвместната работа на TRAS студио и хореографката Соня Преград, обединили се около специфични физически аспекти на женското тяло. Като автор Соня Преград надгражда досегашния подход в соло-продукциите си, където винаги е била фокусирана върху женското тяло като обект, така че заглавието и структурата на „Колко кубични сантиметра e разрешено на тялото ми да обитава?" представляват каталог от отличителни белези, обективизиращи женското тяло, заети от предишни представления на хореографката:

Соня Преград (вляво) и Ангелина Грозева
"В цялата ми работа, винаги съм се интересувала от женствеността на танцьорите пърформъри. Преди си казвах да бъдеш танцьор е нещо като да бъдеш обект на нечия идея, и когато пораснах, че това да бъдеш жена в обществото, всъщност е нещо като да бъдеш обект на нечия идея. Осъзнах този социален елемент. И всъщност мисля, че бидейки хора, ние също сме обекти на нечии политически решения, правила, екологични кризи, които оказват отражение върху телата ни, върху кожата ни. Така стигнах до идеята за обекта, на тези обекти им се казва как да  се възпроизвеждат, коя позиция трябва да заемат в обществото, как трябва да изглеждат, как трябва да се движат.  Играем с пространството и близостта, допускайки публиката много близо до тялото на пърформъра, до лицето, до ръцете. И изведнъж всичко сякаш експлодира. Изведнъж се разпада. Сякаш приближаваме много и изведнъж отдалечаваме много, играем с този ефект. Нещо специфично е една отделна танцова партитура, в която работим много с докосването, но не просто докосването на тялото, но не само с докосването като акция, а и с това как отвръщаме на докосването, работим и с въпроса, дали усещаме докосването на дрехите върху самите нас, дали усещаме гласа си, когато си говорим като докосването. И нещо специфично, с което работихме е драг жанра, именно приплъзването, то е познато като опит на определени общества и хомосексуалисти, първо мъже, и работи с перформативността на пола. Драг жанрът еманципира тази обективност от женския пол със специфично, изцяло доброволно преувеличение в поведението и започва да играе с нея – сякаш я открадва, но за да преформулира, преформатира и мобилизира начина, по който зрителят ще я възприеме. И това отваря много интересен въпрос за това доколко полът се перфармотивира."

Представлението на Соня Преград ще бъде представено тази вечер (16 май) от 19.30 часа на сцената на "Топлоцентрала".

Повече чуйте в звуковите файлове от разговорите със Стефан Щерев и Соня Преград.



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Брайл ФМ навърши 10 години

Радио Брайл ФМ е българско социално интернет радио, където хората с увреждания учат и работят.  Целта на радиостанцията е да запознае обществеността с хора със специални нужди – с техните проблеми, възможности, постижения и права и да направи обществото по-толерантно.  Вече 10 години Анелия Велинова – изпълнителен директор на медията, и..

публикувано на 26.11.24 в 18:46

Пространството на книгата

Каква е значението на книгата в различните исторически епохи? Каква е ролята на илюстрацията и типографията? Как се ражда един шрифт, какви са политическите и културните причини за това? Заедно с доцент д-р Регина Далкалъчева, Кирил Златков, д-р Бояна Павлова и Дора Иванова коментираме темата в "Гласът на времето". Как се създава един шрифт, какви са..

публикувано на 26.11.24 в 17:06

Изкуственият интелект отново повдига въпроса какви сме ние

"Последната цитадела. Изкуственият интелект, естетика, въображение" – дискусия за формиращата роля на изкуствения интелект в съвременното въображение, ще се проведе на 27 ноември в Театралната зала на Софийския университет. Ще бъде представен и едноименния пърформанс, който изследва отношенията на един андроид с любовта. Двама от участниците – доц...

публикувано на 26.11.24 в 16:31
Цвета Ботева

Музикалната метафора като лечение с Цвета Ботева

Започва правенето на музиката през поезията и стиховете, обратно на това, което съветват музикантите, но тя така най-добре си може. Младата певица Цвета Ботева трябва да изкаже посланието си и метафорите си в стих, преди да стигне до мелодия.  Въпреки промените, които настъпват при музикалната обработка, засега за нея това е пътят, по..

публикувано на 26.11.24 в 16:10
Валентина Радинска

Валентина Радинска с премиера на книгата "Синът ми Степан"

"Най-накрая събрах смелост да допиша книгата си за моя син Степан, който си отиде преди 17 години, и живя цели 20, въпреки прогнозите на лекарите, че ще живее не повече от една година… Дължа огромна благодарност на моя стар приятел Борис Христов, който настойчиво ме подтикваше и ми вдъхваше кураж да го направя… "Ще плача, докато пиша, Боре…" – казвах..

публикувано на 26.11.24 в 14:05