Китайският представител на дадаизма Ай Вевей е роден 1957 година и преживява тежките години на т.нар. "Културна революция" по времето на Мао Цзедун. Цялото семейство е изселено в пограничните пустинни райони на Китай и е принудено да живее в подземни пещери при най-тежки условия и постоянен глад. В последствие Ай Вевей става свидетел и на икономическия подем на страната под ръководството на Дън Сяопин. Китай се отваря за капитализма, но нарушаването на човешките права, корупцията на еднопартайната система и цензурата остават същите.
Ай Вевей прекарва през 80-те години известно време в Ню-Йорк, което формира окончателно неговия мироглед на човек на изкуството и борец за човешки права. Дадаизмът и сюрреализмът преобладават в неговите композиции на обекти в които се отразяват неговите спомени. Характерно за цялото негово творчество е метафората и комбинация на обекти, несъвместими едни с други. В първата зала на "Албертина модерн" са изложени експонати на Ай Вевей от неговия ранен период: цигулка със залепени обувки за нея, лопата облечена в кожа и по този начин непригодими за предназначението си, велосипеди без седалки и кормила, заварени едни за други.
В по-нататъшните зали са изложени метафорни обекти, при които материалът, от който трябва да са направени, е заменен от друг, което ги прави нeупотребяеми – столове и канапета от мрамор, вместо от дърво и плат, детски играчки и наблюдателни камери от порцелан, вместо от пластмаса. Всички тези вещи от ежедневния живот са превърнати в каменни монументи на забравата.
В следващото помещение се намират дървени мебели, невъзможно сглобени помежду си, с което са загубили напълно своето предназначение. С тях Ай Вевей обръща вниманието на зрителя на грубото пренебрегване на традиционните занаяти в Китай, с което завинаги е заличен приносът на тази страна към световната етнография. Критиката му към китайската тенденция за масово производство на евтини продукти е изразено в изложените неолитни вази от стари династии, които носят надписа "Кока Кола". Тук са показани и хранителни продукти – слънчогледови семки и дини от мрамор – спомен за гладните години в заточение.
През 2011 г. той е арестуван на летището в Китай и прекарва 81 дни в килия без обвинение в присъствието на двама китайски служители на тайните служби. В "Албертина" са изложени 6 макета на килията. Арестът довежда до окончателното убеждение на Ай Вевей да стане правозащитник. Почти няма движение, протестна демонстрация или събитие, което да не е отразено в творчеството на Ай Вевей.
Не само размириците в Пекин са документирани с фотографии и обекти, но и други събития по света, които авторът счита за нарушение на човешки права, като например случаят Сноудън. Също и на най-новите събития с емигрантите през Средиземно море има посветени обекти – графика представяща лутането на спасителните кораби и композиция от спасителни пояси посветена на загиналите при опит да се доберат от африканския бряг до Европа. Изложени са и урни с прах символизиращи загиналите при голямото земетресение в Китай. Тази ангажираност за човешкия живот на Ай Вевей се прокрадва като лайтмотив в цялото му творчество и е дало името на изложбата "В търсене на човещината".
Ай Вевей отхвърля властващите управници не само от Китай, но и от целия свят. Показана е поредица от фотоси на ръка със среден пръст на фона на много европейски и световни столици. В централната зала са изложени глави на животните от китайския зодиак, а зад тях мозайкови пана на същите глави на фона на главните седалища на президенти и световни управници. Присъства и алегорията на китайската тайна служба в образа на мечето панда (така се нарича тази служба в Китай). В картинното пано от лего-мозайки с наименование "Без думи по Рубенс" е изобразено точното копие на "Похищението на дъщерите на Левкип", но до единия от ездачите се вижда и мечето панда.
Чуйте подробности в звуковия файл.
Живеем в разфокусирано общество, в постоянен режим на реакция. Едва се задържаме на повърхността на потопа от информация, а екраните, залепени за лицата ни, ни пречат да отстъпим крачка назад за да видим цялата картина. Темите се изхабяват изключително бързо, позициите са полярно противоположни, всеки попада в своята ехо стая и оттам си въобразява,..
Уилям Шекспир отново е на театралната ни сцена. "Митове за крал Макбет" е четвъртата премиера за новия сезон на номинирано от "Малък сезон 2024" представление на Театрална работилница "Сфумато". Спектакълът е резултат от ателие върху пиесата на гения, което има за цел да изследва какво е злото и как то се поражда в човека. "Митове за крал Макбет" не..
38-ото издание на Киномания ще предложи 50 филма на любителите на качественото кино. Очаква се наситена програма от специални събития, премиери на български и международни копродукции и срещи с екипите на филмите. Откриването ще бъде на 13 ноември в зала 1 на НДК с филма "Стадото" на режисьора Милко Лазаров . Сред българските заглавия са "Отговор..
Борба на колосален дух, затворен в крехко тяло, но успял да докосне много сърца – това е животът на един от най-нежните български лирици, поетът Дамян Дамянов . Поезията му е спасение и сила. – "огледало на душата му", ранима, бленуваща да срине "стената между себе си и света". Самият Дамянов за тийнейджърските си години споделя: "..
Червенокосата е гост в това издание на "Тийн Тайм". Благодарение на Българската национална телевизия ние се срещаме всяка неделя с нея, за да потънем в зелените ѝ очи. Боряна Граматикова, която пое щафетата на Мира Добрева, е завършила Американския колеж, учила е журналистика в Лондон, а от 2 години е майка на един безкрайно гальовен..
Постановката, за която всички говорят – "Оръжията и човекът" на Бърнард Шоу, ще има премиера на сцената на Народния театър в три последователни вечери. На..
Концерт на Зорница Иларионова и Божана Павлова под надслов "Огън и страст за цигулка и китара" ще се състои в Българския културен институт в Будапеща на 5..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg