Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Народопсихологията на едно очакване

Проф. Росен Стоянов
Снимка: Личен архив

Ще наблюдаваме ли отговорно поведение по време на тази предизборна кампания? Как се създават комуникационни удобства? Как ние, избирателите, ще повярваме на политиците, ако не ги познаваме предварително? А, как ще им повярваме, ако добре ги познаваме? Кои са правилата, по които се води дебат, кога спорът може да се нарече конструктивен? Какви са особеностите на народопсихологията ни? Все въпроси, на които отговаря проф. Росен Стоянов, експерт по публични комуникации и преподавател в НБУ, в "Мрежата".

Очакванията

Росен Стоянов: "Фактът, че на политическия пазар се появиха нови играчи, които са все още дори непредвидими, въпреки доста избори през миналата година и тази, очаквам да видим опити за оригиналност, модерност, по-младежка, по-симпатична кампания, може би. / …/ Но тъй като все пък сме в България и народопсихологията отчасти го изисква, а и в нашите представи политиците не могат да надскочат мястото където са се родили и възпитавали, та ще се изисква отново спор, отново по-агресивно поведение, ваденето на кирливи ризи, компромати…"

Правилата на общуване

Росен Стоянов: "В социалните мрежи всеки може да каже каквото иска и без да носи каквато и да е отговорност за думите си. Тролове видяхме в последно време, заговорихме за хибридна война и то не става дума само за отношенията между Русия и ЕС. Видяхме нещо подобно в изборите преди време, които определиха излизането на Великобритания от ЕС. Нищо различно от това модернизиране на кампанията няма да се случи и у нас. Съвсем друг е въпросът, че липсва нещо тук, а именно дебатите – онова умение да застанеш в пряк ефир срещу опонента си и да го надговориш или аргументирано да го победиш в очите на големия електорат, който жадно би трябвало да попива думите на едните и другите.

Освен да боравиш с аргументи има и други техники за надмогване на опонента, описани в дебели книги на англосаксонската политическа практика, но всичко това предполага не едномесечно усилие за обучение, а започващо далеч във времето, така че човек, който се кандидатира особено за мажоритарни избори да има своеобразна рефлексия, компетенция и интелигентност. Дебатирането по принцип се случва в България има няколко опита, но отново е в пожелателен план да стане такова каквото го виждаме в Германия, във Франция, във Великобритания, в Съединените щати."

Жанровете на комуникация

Росен Стоянов: "Да вземем така наречената "политическа реклама" – плакати по улиците, видеа които навсякъде може да видим според бюджета на съответните партии. Рекламата включва най-различни елементи, един от които е така нареченият "слогън" или рекламно изречение. Политическото брандиране е също част от комуникационния микс, т.е. насищането със характерни за конкретна политическа партия или идея, цветове по време на шествия, митинги, публични събития, организирани от дадена партия. Така нареченият "имидж мейкинг", т.е. един процес на създаването на допълнителен, различен от този на човека образ, виртуален образ, нещо което е идеализирано в главите на хората. Това което засега не виждам в българските предизборни кампании са удачни примери за така нареченото "писане на речи", ако мога така да го преведа на български, защото всяко официално изявление на политик се обмисля предварително, има цел и задачи, има екип, който го съставя, а у нас като че ли се гледа с известна доза скептицизъм и подигравателно на това, че някой друг ще ти пише речта, но повярвайте, професионализмът в тази сфера го задължава и това е характерно за държави, които отдавна боравят с тази технология."

Целия разговор можете да чуете в звуковия файл.


По публикацията работи: Росица Михова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Стоянка Маркова - донорът със златен медал от Дрезден

В рубриката "Времето на редактора" гостува Стоянка Маркова, която разказа за постижението си – златен медал от 25-ите Световни игри за трансплантирани, проведени в Дрезден, Германия. Маркова подчерта значимата промяна в регламента на шампионата: за първи път в него са допуснати живи донори, както и семейства на починали донори. Тя обаче смята, че..

публикувано на 27.08.25 в 12:14
Вероника Димитрова и Андрей Ралев

Камен бряг срещу застрояването: жителите бранят степите и гледката към морето

В рубриката "Разговорът" поставяме акцент върху реакцията на жителите на каварненското село Камен бряг и институционалния отговор след опитите за промяна в устройствените планове на района около емблематичното място "Огънчето". В дискусията се включиха "почти" местната жителка Вероника Димитрова и Андрей Ралев от Сдружение за дива природа..

обновено на 27.08.25 в 12:05
Фахрадин Фахрадинов, Ганга Дас, Бану Свами, Мартин Севери и Ана-Мария Кръстева

Кришна съзнанието

Международното общество за Кришна съзнание ИСККОН (ISKCON), наречено още движение Харе Кришна, е източно учение в традициите на индуизма. Това движение е основано през 1966 г. от Свами Прабхупада в Ню Йорк и е разпространено в много страни по света.  В България Обществото за Кришна съзнание е регистрирано като вероизповедание от 1991 г. Повече..

публикувано на 25.08.25 в 09:05

За пропастта между нас и Бога

Един цар решил да иска отчет и да изчисти сметките си със своите подчинени за отминалата година. Казано на съвременен език - да провери бюджета и да установи кой колко пари и за какво е похарчил или взел заем. В един момент при него довели човек, който дължал 10 хиляди таланта, което е огромна сума за онова време. Ясно било, че длъжникът не може..

публикувано на 24.08.25 в 09:45