Ще наблюдаваме ли отговорно поведение по време на тази предизборна кампания? Как се създават комуникационни удобства? Как ние, избирателите, ще повярваме на политиците, ако не ги познаваме предварително? А, как ще им повярваме, ако добре ги познаваме? Кои са правилата, по които се води дебат, кога спорът може да се нарече конструктивен? Какви са особеностите на народопсихологията ни? Все въпроси, на които отговаря проф. Росен Стоянов, експерт по публични комуникации и преподавател в НБУ, в "Мрежата".
Очакванията
Росен Стоянов: "Фактът, че на политическия пазар се появиха нови играчи, които са все още дори непредвидими, въпреки доста избори през миналата година и тази, очаквам да видим опити за оригиналност, модерност, по-младежка, по-симпатична кампания, може би. / …/ Но тъй като все пък сме в България и народопсихологията отчасти го изисква, а и в нашите представи политиците не могат да надскочат мястото където са се родили и възпитавали, та ще се изисква отново спор, отново по-агресивно поведение, ваденето на кирливи ризи, компромати…"
Правилата на общуване
Росен Стоянов: "В социалните мрежи всеки може да каже каквото иска и без да носи каквато и да е отговорност за думите си. Тролове видяхме в последно време, заговорихме за хибридна война и то не става дума само за отношенията между Русия и ЕС. Видяхме нещо подобно в изборите преди време, които определиха излизането на Великобритания от ЕС. Нищо различно от това модернизиране на кампанията няма да се случи и у нас. Съвсем друг е въпросът, че липсва нещо тук, а именно дебатите – онова умение да застанеш в пряк ефир срещу опонента си и да го надговориш или аргументирано да го победиш в очите на големия електорат, който жадно би трябвало да попива думите на едните и другите.
Освен да боравиш с аргументи има и други техники за надмогване на опонента, описани в дебели книги на англосаксонската политическа практика, но всичко това предполага не едномесечно усилие за обучение, а започващо далеч във времето, така че човек, който се кандидатира особено за мажоритарни избори да има своеобразна рефлексия, компетенция и интелигентност. Дебатирането по принцип се случва в България има няколко опита, но отново е в пожелателен план да стане такова каквото го виждаме в Германия, във Франция, във Великобритания, в Съединените щати."
Жанровете на комуникация
Росен Стоянов: "Да вземем така наречената "политическа реклама" – плакати по улиците, видеа които навсякъде може да видим според бюджета на съответните партии. Рекламата включва най-различни елементи, един от които е така нареченият "слогън" или рекламно изречение. Политическото брандиране е също част от комуникационния микс, т.е. насищането със характерни за конкретна политическа партия или идея, цветове по време на шествия, митинги, публични събития, организирани от дадена партия. Така нареченият "имидж мейкинг", т.е. един процес на създаването на допълнителен, различен от този на човека образ, виртуален образ, нещо което е идеализирано в главите на хората. Това което засега не виждам в българските предизборни кампании са удачни примери за така нареченото "писане на речи", ако мога така да го преведа на български, защото всяко официално изявление на политик се обмисля предварително, има цел и задачи, има екип, който го съставя, а у нас като че ли се гледа с известна доза скептицизъм и подигравателно на това, че някой друг ще ти пише речта, но повярвайте, професионализмът в тази сфера го задължава и това е характерно за държави, които отдавна боравят с тази технология."
Целия разговор можете да чуете в звуковия файл.През 2025 г. фермерският пазар във Варна отбелязва своята десетгодишнина, готвейки се за все по-успешни и богати събития, с все повече интерес от потребителите. Според Никола Куташки, един от организаторите на пазара, успехът на начинанието в бъдещето е повече от сигурен, защото освен качествена храна, фермерските пазари създават и безценна..
Депутатите от комисията по здравеопазване към НС приеха на първо четене три законопроекта, отнасящи се до правилата за минималното заплащане на персонала в болниците у нас. Два от тях обвързват възнаграждението с процент от средната работна заплата. Третият законопроект предвижда праговете за категориите персонал да се договарят чрез колективен..
В ефира на предаването Lege Artis , Силвия Гордеева – управител и съучредител на фондация "Живот със сколиоза", повдигна важен въпрос, свързан с липсата на цялостно финансиране от страна на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) за ортопедични корсети, използвани при лечение на сколиоза. Гордеева сподели, че фондацията е отправила..
С наближаването на въвеждането на еврото в България, фармацевтичният сектор се подготвя усилено за предстоящите промени. В ефира на предаването Lege Artis , председателят на Българския фармацевтичен съюз Димитър Маринов коментира опасенията на аптекари и пациенти относно възможен хаос при преминаването към новата валута. По думите на Маринов,..
В България от хепатит B и C умират четирима души всеки ден заради ненавременна диагностика и лечение. За 2024 са лекувани едва 752 пациенти с хепатит при нужни над 9 хил., за да бъдат постигнати целите за елиминиране на хепатита като заплаха за общественото здраве. От хепатит В лекуваните са 2 500 при 28 хил. новооткрити случая. Четирима души..
Във Видин на 21 юли започна четиринадесетото издание на фестивала на изкуствата "Дунавски вълни". Той ще продължи до 26 юли на различни места в града и в..
В рубриката "Разговорът" на предаването "Нашият ден" гостува проф. Грета Панова – български учен и математик с международно признание. В момента тя е..
Дискалкулия е едно от онези състояния, които често остават незабелязани, но когато разберем какво всъщност представлява, неволно се питаме: "А дали и аз..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg