Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Честно за българското кино: отзвук от 40-ата "Златна роза"

Снимка: Radoslava Boor

"Златна роза" си взе своето във Варна, но филмите, които бяха показани в рамките на 40-ия фестивал на българския игрален филм, тепърва ще живеят в зрителите. Поне така би трябвало да бъде. Те трябва да се гледат, при това на широк екран, и за тях трябва да се говори. За тях и за българското кино въобще.

Затова и "Какво се случва" се върна към фестивала на родното ни седмо изкуство, за да надникне в сърцевината му. За да разбере какво се крие в пукнатините му и останало ли е там нещо недоизказано.

Фестивалът събра хора, които обичат киното, хора, които правят филми, и хора, които подхождат към тях с критично око, но с отворени сърца. Някъде там, между срещата на киното с неговата публика и възможността да си дадем сметка къде точно се намира нашата идея за изкуство на широк на екран, имаше хора, които живееха живот почти като на кино. Те трябваше да балансират между професионалната си преценка и желанието да задоволят очакванията на публиката. Журито на филмовия фестивал имаше важна роля в него. То се водеше от усета си за кинематография и си вадеше нужните заключения от различни мнения и култури в един свят на кино.

Какъв е отзвукът от юбилейното 40-о издание на фестивала на българския игрален филм "Златна роза" обаче?

Според двама от членовете на журито за пълнометражно кино на тазгодишния кинофестивал – Майя Виткова-Косев, режисьор, сценарист и изпълнителен продуцент на над двайсет национални и международни продукции, и Илко Ганев, режисьор, сценарист и изследовател на изкуствата – Националният филмов център, който е организаторът на тази и всяка друга "Златна роза", е успял да постигне необходимото за един такъв празник на киното, и то в предизборни дни, когато всеки се бореше за вниманието на потенциалните избиратели. Във Варна обаче те бяха зрители.

Да, публиката можеше да бъде още по-многобройна, но пък за сметка на това и тя беше с отворени души и сърца и търсеше своите филми. А всички селектирани в конкурсната програма филмови заглавия бяха добри, дори и зрителят понякога да не беше съгласен напълно с тях. Освен това бяха и различни – от гледна точка както на тематика, така и на жанр и стил.

Разнообразието от гласове в т.нар. "ново българско кино" е повече е нужно за развитието му. Както и разговорите за него. "Златна роза" 2022 предложи и това – дискусии за състоянието, развитието и бъдещето на българските филми и тяхната публика. Сред дискусиите, които заслужиха внимание и които Майя Виткова и Илко Ганев отличиха, беше тази за жените в българското кино. Винаги важна тема, върху която си заслужава да се разсъждава.

Не по-малко важен акцент във фестивала на българския игрален филм бяха и децата – и като публика, и като участници във филмовия процес. Играта на малките големи актьори беше безкомпромисна и това може да го потвърди всеки, който е гледал филмите в програмата на 40-ата "Златна роза".

Къде обаче беше мястото на Министерството на културата в този кинопразник и ангажира ли се то с него всъщност?

Този и други въпроси намериха отговор в разговора с Майя Виткова-Косев и Илко Ганев, който можете да чуете в звуковия файл. В него те говорят честно за българското кино.

Снимка – "Златна роза"
По публикацията работи: Милена Очипалска

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Леда Милева

Как Леда Милева създаде "Работна Мецана" – чуйте я в Златния фонд

На 5 февруари отбелязваме 105 години от рождението на една от най-обичаните български детски писателки – Леда Милева. Поетеса, преводач, общественик, тя остави дълбока следа в културната история на България със своите творби, изпълнени с топлина, мъдрост и обич към най-малките. В специалното издание на рубриката "Архивите са живи" звучи гласът..

обновено на 03.02.25 в 12:20

Фолк-метъл веселба на хърди-гърди с Eluveitie

Да мяташ фолк екзотиката между острите зъби на кръвожадните жанрове, за да чуеш (и видиш) кой от тях в чий хоризонт ще се удави, отдавна не е нещо ново и от експеримент залегна трайно в репертоара на редица групи от различни краища на света. Сред най-умелите майстори на тая весела и забавна бод-тропоска са швейцарските пионери "Елвейти"..

публикувано на 03.02.25 в 12:09

Доброто тяло – определение ли е за актриса?

В моноспектакъла "Доброто тяло" актрисата Аделина Петрова и режисьорката Анастасия Събева изследват на какво е готова една актриса, за да спечели кастинга за мечтаната си роля, кастинга в любовта или просто в живота?  Какви неща вълнуват актрисата зад кулисите, когато не я виждаме, и какви неща вълнуват обикновената жена, която всъщност..

публикувано на 03.02.25 в 12:01
„Бик“, картина от Мани-Кюр

Галерия "Риволи" и артистите по света

Младата галерия "Риволи" на семейство д-р Николай Болтаджиев и Елена Болтаджиева, с фокус към международното модерно изкуство, откри четвъртата си подред изложба със съвременни португалски стрийтарт художници. Графити изкуството е символ на свободното изразяване, което творбите ясно показват. Шестнайсет са платната, с които творците..

публикувано на 03.02.25 в 11:40

Как музей край Павликени пази римските традиции в керамиката

Античният керамичен център край Павликени е едно от значимите археологически открития в България. Историята на неговото разкриване започва през 1971 г., когато случайно е открит по време на обработка на земята. Плугът на един от земеделските работници попада в керамична пещ, което води до стартирането на археологически разкопки. Археологът..

обновено на 03.02.25 в 11:23