Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Николай Генов: Изходната точка във фантоматиката е човешкото тяло, което се опитва да бъде все по-виртуално

Снимка: Ангелина Грозева

Книгата "Виртуалният човек. Опит върху Фантоматиката" на автора Николай Генов задава важни въпроси за най-острите съвременни дебати на (транс)хуманизма за усилването – или може би изчезването – на човека. "Как се вписва човешкото в недрата на машината и по какъв начин техническите параметри картографират литературните сюжети? Според труда и наблюденията на Николай отговор на тези въпроси може да бъде потърсен в традицията на една концепция, която изкуството и науката продължават да възприемат телеологично – като обещание и заплаха на самото бъдеще. Да се мисли фантоматичното като тяло и тялото като фантоматичност – това е залогът на книгата на Николай Генов, която се обръща към поразителния философски апарат на полския фантаст Станислав Лем, за да очертае мястото на човека във виртуалната реалност.

"По тази тема е писано много в научната фантастика. Изчерпах прочита си върху виртуалното тяло, при Ърнест Клайн и Локяненко и реших да се занимая със самия жанр, да обособя един поджанр на научната фантастика и да изработя матрица, чрез която да категоризираме всички възможни произведения, да имаме инструменти, с които да четем такава литература, която ни говори за виртуални светове за аватари и компютърни игри и това да почива върху едно естествено развитие на жанра научна фантастика. Самото понятие виртуалност е много старо и за съжаление значи твърда много неща. Но Станислав Лем ми даде тази рамка, през която си позволих да разграфя една карта на виртуалното, чрез понятието, което той изковава – фантоматичност. Фантоматниката е онова проявление на виртуалността, което се отнася до компютърната симулация, до симулацията на свят от машина." разказва авторът.

Фантомологията всъщност е наука, която се занимава със създаването на изкуствени среди, подобни на нашата до степен на неразпознаваемост. Николай се позовава на теорията на Станислав Лем, но разглежда практиките и на други имена, сред които Диодато, Бил Се Делюз, Мерло Понти. Николай споменава и разглежда Клапауций като радикален мислител, който обърква естествения ход на природата в творчеството на Лем. В края на книгата авторът установява, че изходната точка във фантоматиката е човешкото тяло, което се опитва да бъде все по-виртуално.


По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"По вода" е мотото на шестия "Топло фест"

За шеста поредна година "Топло фест" се завръща с ново издание и богата програма. Предстоят три дни, изпълнени с музика, цирково шоу, образователни модули, детска театрална програма, планетариум и работилници за всички възрастови групи. Мотото на фестивала е "По вода". Основната тема през 2025 г. е посветена на водата – като природен елемент и..

публикувано на 23.06.25 в 16:42

Новото издание на ПроТекст – пърформанс-четения на съвременна драматургия

Четиринадесетото издание на инициативата ще представи пред публика три драматургични текста, подбрани в рамките на международната мрежа Eurodram, които се занимават с едни от най-значимите теми на нашето време: идентичност, загуба, принадлежност, семейни и социални трансформации. Целта на събитието е да вдъхне живот на текстове, които досега..

публикувано на 23.06.25 в 16:30

За първи път на сцената на държавен театър спектакъл с аудиоописание за незрящи

Постановката "Четирите споразумения", по романа на Дон Мигел Руис, напуска пределите на камерната сцена, за да се качи на тази в Сатиричен театър "Алеко Константинов". Тя е адаптирана и за незряща публика чрез аудиоописание на невербалните елементи в представлението. Това е исторически пробив в културата на българското театрално изкуство. Тази вечер..

публикувано на 23.06.25 в 15:35
Рей Бредбъри

Изкуството в мен: Безсмъртният Рей Бредбъри и "Вино от глухарчета"

Рей Бредбъри ни е завещал безсмъртни творби като романа "451 градуса по Фаренхайт". Писателят е роден в щата Илинойс. Не получава висше образование, но след 1943 година започва да се занимава с професионална писателска работа. Първият му сборник излиза четири години по-късно, но истинска популярност авторът постига при излизането на..

публикувано на 23.06.25 в 14:28
Карина, Луиза, Деян и Иван Райков

Тийнейджърът в мен: Иван Райков

Нашият гост е директор на театър и не на който и да е, а на Столичния куклен театър! Вие сега си казвате – уж тийнейджъри, а пък куклен театър! Но ние знаем колко шарена е програмата на куклените театри и как в нея има не само разнообразие от заглавия и жанрове, но спектакли за големи. Кукленият театър отдавна надскача класическата представа за..

публикувано на 23.06.25 в 14:11