Със задължителната уговорка, че всяко обобщение опростява картината, си позволяваме въпроса заради общото впечатление за лутане между отдавна остарели представи и напиращи с главоломна скорост социални, информационни и технически новости. Първото очевидно разминаване е между прокламираните на управленско и нормативно равнище съвременни виждания за ролята на учителите, целите на образованието и начините за постигането им и реалностите на съществуващите учебни програми, единни стандарти за преподаване и оценяване и стил на общуване в системата на средното образование. Еднопосочната комуникация в познатия командно-административен стил не предполага инициативност, свобода и отговорност нито на училищата, нито на учителите.
Самите учители като че ли не виждат себе си като свободни и ценни личности, готови да излязат или дори да се опълчат срещу канона, ако той не е полезен за техните ученици. Очакването за висок обществен престиж и будителски ореол на учителите е несъвместимо с безпрекословната изпълнителност, граничеща с послушание, което явно се схваща като служба на обществото. Самото общество все още не е дало ясен знак, че образованието и неговите главни герои – учителите – са ценни за него, въпреки повишените инвестиции в заплати и материална среда. Така простият наглед въпрос каква е ролята и функцията на учителя днес няма прост и единствен отговор. А може би и не е необходим. Това, с което обаче няма как да не се съгласим е, че учителят е носител и възпитател на ценности.
Чуйте какво мислят по темата Васил Лозанов, учител и заместник-директор на Испанската гимназия в София, д-р Веселина Качакова, гл. ас. в Института по философия и социология на БАН и Милена Ленева, основателка на фондация "Темпо“.
Снимка – Радио Видин
Той е аерокосмически инженер. Роден е в Пловдив където завършва Английската езикова гимназия. От малък се интересува от математика, физика, химия и биология, но най-много го привлича вълшебството на звездите и космоса. От малък печели конкурси, посветени на аерокосмическата наука. Сред тях са Националният конкурс "Космосът – настояще и бъдеще на..
Високи цветни стени, покрити с причудливи мозайки, които улавят слънчевите лъчи и стават още по-ослепителни. На техния фон чисто бели статуи, фигури на светци, пеперуди от фаянсови плочки, емоционални фрази, които се преплитат, сливат се с архитектурата, за да се превърнат в чисто очарование. Къде е това? В Пулия, малкото градче Гуаняно, където се..
Проектът "Диаспората в движение: културни, социално-икономически и реемиграционни взаимодействия и нагласи у българите в Бесарабия с България в периода на XIX – началото на XXI в." е насочен към изследване на взаимните контакти на най-старата и многобройна българска историческа диаспора с нейната прародина, както и на представите, изградени..
Най-добрите български ученици по астрономия и астрофизика направиха блестящо представяне и спечелиха 3 златни и 1 сребърен медала и 1 почетна грамота от Международната олимпиада по астрономия и астрофизика (IOAA). Това е най-доброто представяне на България на тази олимпиада досега. Успехът на родните гимназисти бе постигнат в конкуренция с над 280..
Националният природонаучен музей към БАН е най-стария музей в България, и освен с експозиционните си зали разполага и с огромни научни колекции в депата си. Музеят има и една много важна мисия – природозащитата, която учените, работещи в институцията възпитават и сред децата, и сред възрастните ѝ посетители. При бомбардировката на 30 март 1944 г...
Дългоочакваната премиера на спектакъла "Бил Гейтс и Стив Джобс разговарят за бъдещето на информатиката" на режисьора Иван Пантелеев ще бъде на 19 и 20..
Балерината и педагог Росица Дикиджиева вече 33 години разделя, или както тя казва: "обединява живота си" между Нидерландия и България. Изпълнява духовното..
Историкът, философ и анализатор Явор Сидеров коментира във "Въпреки мрежата" рухването на "американската мечта", страховете ни като благодатна..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg