На 23 ноември Национален фонд "Култура" обяви избраните за финансиране с "Едногодишен грант" институции. Според фонда "програмата цели да подпомогне бенефициентите в постигането на по-висок организационен капацитет, повишаването на качеството и обхвата на събитията и продуктите, които създават, за да развият устойчивост и независимост в дейността си". Според представители на сектора има място за много подобрения, а някои важни за културния ни живот организации са били пропуснати, въпреки сериозните си заслуги и мащабните си бъдещи проекти.
Темата няма как да остане без отзвук – тя засяга съществуването и функционирането на стотици независими културни организации и прехраната на хиляди артисти, куратори, мениджъри и други професионалисти в сектора, които работят за, чрез или във тези организации. При това по думите на куратора Владия Михайлова Covid пандемията променя силно отношенията между независимото изкуство и държавата. Преди избухването ѝ културният сектор е оставен да се бори без никаква подкрепа, съгласно неолибералното мислене. Кризата обаче показва, че творците и културните оператори се нуждаят от държавна подкрепа, финансирането бързо развива и оживява сектора, а публиката, която очевидно се е нуждаела от по-добър достъп до култура, веднага скача на борда. Резултатът от две години пандемично финансиране, отвъд многократно увеличената продукция, са десетки нови независими организации, повечето от които имат нужда от програмите на НФК, за да имат устойчива дейност. Създадени са работни места, които сега са застрашени, а някои от най-интересните проекти в областта може да не се осъществят.
В "Какво се случва" с мислите и предложенията си гостуват четирима представители на културния сектор: Ралица Герасимова, артистичен директор на пространството за съвременна култура РеБонкърс във Варна;
Ясен Василев, който работи в сферата на съвременния танц и пърформанс като режисьор, драматург и критик и съуправлява “Drama Pact“, колектив от писатели и изпълнители, които споделят ресурси, вместо да се конкурират за тях; Виктория Драганова – основател на пространството за изкуство “Swimming Pool” и Владия Михайлова – куратор на галерия "Бял куб“ в Центъра за съвременно изкуство “Топлоцентрала”. Четиримата имат дългогодишен поглед върху отношенията между държавните институции и независимите културни организации.
Създаването и дейността на варненското пространство за съвременно изкуство РеБонкърс е добър пример за положителните ефекти от структурните грантове за културни организации. За кратко време и с не особено висок бюджет, но с добро познаване на сектора и много ентусиазъм, РеБонкърс успяват да съберат адекватен екип, който да състави разнообразна програма от събития, да привлече артисти от страната и чужбина, да привлече публика и да си създаде име. Тази година те не получават грант. Екипът на пространството ще трябва да измисли нов начин да го развива, а вече планираните събития вероятно ще трябва да се проведат “на мускули” в добрите традиции на българската независима културна сцена.
Повече за историята и бъдещето на РеБонкърс чуйте от звуковия файл.
Сюжетът на романа "Лешникови градини" поставя сериозни и открити въпроси, без компромиси. Защото тъкмо със задаването на въпроси се открива нов свят, който трябва да бъде изследван от читателя. Свят, създаден от автора – в случая каза писателят, поет и преводач Хайри Хамдан. Самият той казва, че се пита постоянно защо героите му са взели..
Стратегии за прилагане при четене и изисквания за жанрове. Размисли за романа на Владимир Полеганов "Другият сън". Каква подготовка изисква четенето? Трябва ли читателят да е наясно с конвенциите на съответния жанр или с начините, по които работят литературните похвати, за да чете пълноценно? Какво "изискват" от нас литературните..
Архивите са живи в "Terra Култура", за да отбележат чрез хроника в звук 5 години без Стефан Данаилов . Ламбо, Мастера, майор Деянов, българския Ален Делон… Какво остава след човек, когато отпътува отвъд този свят? Може би винаги е подходящо да питаме мечтите на човека. Малкият Стефан е мечтаел да стане моряк. Съдбата обаче го кани..
Една много интересна фотографска изложба съчетава фотография, архитектура и разкази на хора, живеещи по покривите. Ще научите къде и докога можете да се срещнете с този естетически и социален портрет на социално бедни хора. Специален гост на предаването "ФотоФабрика – факт и фикция" е един от най-човеколюбивите съвременни артисти Валерий Пощаров,..
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя..
Как достъпът до точна и проверена информация влияе на социалното приобщаване и благосъстояние? Може ли да бъде причина за маргинализация и как..
Месецът, посветен на мъжкото здраве, бе анализиран от акад. Чавдар Славов. В мотото на здравната среща в ефир използвахме популярното име на кампанията,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg