Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ораторията "Теодора" от Хендел в запис от Ковънт Гардън

7
Снимка: Camilla Greenwell / roh.org.uk

Запис от Ковънт Гардън на драматичната оратория "Теодора" от Георг Фридрих Хендел представяме в предаването "Музика хисторика" благодарение на Европейския съюз за радио и телевизия. Солисти на хора и оркестъра на Ковънт Гардън в тази драматизирана версия на ораторията са Джулия Бълок в ролята на Теодора, Джойс ДиДонато като Ирене, Якуб Юзеф Орлински – Дидимус, Гюла Орент – Валенс, и Ед Лайън – Септимус. На диригентския пулт е Хари Бикет.


Базирана не върху библейски сюжет, а върху книгата на Робърт Бойл от 1687 г. със заглавие "Мъченичеството на Теодора и Дидимус", ораторията описва историята на двамата раннохристиянски мъченици, но не се доказва като особено популярна сред съвременниците на Хендел, най-вероятно заради трагичния си финал. В днешно време обаче се възприема като един от най-ярките примери за късното творчество на композитора, като демонстрира дълбочина в изобразяването на главните герои, която дръзко контрастира с образите на римляните.


Макар и ораторията обикновено да се представя в концертно изпълнение, в продукцията на Ковънт Гардън от февруари тази година произведението е драматизирано в модернистична постановка от Кейти Мичъл, която взима решението да забави действията на изпълнителите по време на някои от дългите арии da capo. Ето как определя Хенделовият експерт проф. Сюзан Аспден този замисъл: "Това всъщност е чудесна идея, защото една такава ария забавя самото развитие на действието, затова и обикновено по време на тези арии се прилагат множество движения от певците. Но това, което Кейти Мичъл прави тук, е да забави действията на героите, за да придружат и задържаното развитие на сюжета по време на арията, но го прави само в моментите с най-голямо напрежение".

Този вторник (13 декември) от 23 часа ви представяме най-красивите сцени, арии и дуети от ораторията "Теодора" в изпълнение на звездния ансамбъл на Ковънт Гардън.

Снимки: Camilla Greenwell / roh.org.uk

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Детският хор на БНР

Детският радиохор – сред финалистите на Международния хоров конкурс "Нека пеят народите" 2024

На 6 октомври вечерта от 20.00 часа българско време очакваме с трепет развоя от музикалната надпревара на "Нека пеят народите" – престижният международен хоров конкурс! Отново имаме български финалист и този път това е Детският хор на БНР с главен диригент маестра Венеция Караманова . Конкуренти на нашия състав са Хор на момичетата от Копенхаген..

публикувано на 05.10.24 в 16:50

"Медея" от Шарпантие за първи път в Парижката "Опера гарние"

Три века след нейното създаване, музикалната трагедия на Шарпантие – "Медея", намира своята майсторска интерпретация на сцената на Парижката "Опера гарние". Световноизвестният клавесинист, диригент, музиколог и педагог Уилям Кристи и основаният и ръководен от него ансамбъл Les Arts Florissants представят бароковия шедьовър. Постановката е дело на..

публикувано на 05.10.24 в 08:05

"Медея" от Марк Антоан Шарпантие, трагедия в пет действия и пролог

"Медея" е единствената опера, написана от Шарпантие за Кралската музикална академия. Либрето: Тома Корней. Премиера: Кралския театър в Париж на 4 декември 1693 г. Действащи лица: • Медея, магьосница – мецосопран • Язон, принц на Тесалия – тенор • Аркас, довереник на Язон – тенор • Креон, цар на Коринт – бас • Крьоз, дъщеря на Креон – сопран •..

публикувано на 04.10.24 в 09:40
Проф. Боян Лечев

Миговете вдъхновение на Боян Лечев

В петъчната вечер ще възкресим спомена за проф. Боян Лечев – изумителен цигулар, потомствен музикант и любим педагог за десетки свои ученици, които не могат да го забравят. Боян Лечев бе орисан да прокарва пътеки. Неистово го мамеше непознатото, като сонатата за соло цигулка на Прокофиев. Изпълни я за пръв път у нас преди 50 години. Големият..

публикувано на 04.10.24 в 08:25

Щефан Владар пред БНР: Най-важен в музиката е езикът

Роден във Виена, Щефан Владар е една от най-забележителните музикални личности на Австрия. Кариерата му го отвежда до най-големите музикални зали в света. Свирил под диригентството на Клаудио Абадо, Рикардо Шайи, сър Невил Маринър, Кристиан Тилеман, в изяви с Оркестъра на Академията на St Martin in the Fields, Баварския държавен оркестър, Кралския..

публикувано на 01.10.24 в 12:15