Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Разминаванията между реалността и въображението

Третата поетична книга на Яна Монева "Всички опити да се извиним"

Снимка: @yana.moneva

Разговор за третата поетична книга на Яна Монева "Всички опити да се извиним". Една книга, в която се изследват обичта и раздялата. Отношенията между двама души и начина, по който си представяме и съпреживяваме другия. Книга за разминаванията между реалността и въображението. Наистина или наужким – има значение. Как чрез думите успяваме да лекуваме болката, да я опитомяваме, и това да ни дава нови хоризонти. Книга за опитите да обезкостим вината и да продължим напред.

когато той напусна неочаквано

крайностите и краищата изпъваха небето
като изпран чаршаф на легло,
в което се страхувам да легна без теб.

когато ти си отиде, пристигнах на мястото,
на което си говорихме последно, откъснах диви цветя,
имаше много роса по листата
а гората потъваше в пара сиво-синя мъгла,
ти потъваше в мен, аз потъвах в тъга,
не знаех как да се върна обратно
там, където е празно и никога няма да влезеш

стоях в тази гора и тя поглъщаше всичко –
първо изяде гласа на птиците,
после погълна гърба на планината,
докато млечнозелените млади игли на бора
не премрежиха поглед,
и тогава

небето се сви като човек със стомашна болка,
като човек ранен в същността си, набръчкан във въздуха плат,
рязко се струпаха облаци и заваля…

Нямаше как да не се прибера, мили мой.

Яна Монева е родена 1975 г. в Стара Загора. Завършва психология в СУ "Св. Климент Охридски". Работи като юнгиански психотерапевт. Има публикации в "Литературен вестник", списанията "Съвременник", "Кръстопът", "Но Поезия" и други. През 2006 г. печели наградата на Тракийското дружество в конкурса "Южна пролет". Има две предишни книги – "Отвътре" и "Пристанища и стаи за напускане".
По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Буржоата благородник" на сцената на Сатиричния театър

На 3-ти октомври в Сатиричният театър " Алеко Константинов " е премиерата на спектакъла " Буржоата благородник " от Жан-Батист Поклен Молиер. Режисьор на представлението е актрисата Бойка Велкова, сценографията е дело на Чавдар Гюзелев, костюми – Тита Димова-Вантек, музика – Теодосий Спасов и пластика – Мила Искренова. "Буржоата..

публикувано на 02.10.24 в 15:58
Лалех Барзегар

Минимализмът в изкуството на иранската художничка Лалех Барзегар

Новият артсезон на "Орловска" 10 в Габрово започна с изложбата на иранската художничка Лалех Барзегар "Повторение на формата". Картините ѝ са изследване на минималистични форми и повтарящи се техники. Ето какво споделя тя: "Експериментирах, като намалих детайлите и цветовете, за да видя дали пространството и емоцията могат да бъдат предадени чрез..

публикувано на 02.10.24 в 14:36

"Страст под брястовете" и фанатизмът да притежаваш

Драматичният театър в Търговище гостува на софийската публика с най-новия си спектакъл "Страст под брястовете" от Юджийн О’Нийл. Постановката по пиесата на големия американски драматург, позната на българската публика и под заглавието "Любов под брястовете", е на Денислав Янев. Според неговия режисьорски прочит "Страст под брястовете" не е просто..

публикувано на 02.10.24 в 13:05
Бистра Льошевалие, Ретроспектива, НГ „Квадрат 500“ – „След“, 2024

За мисията и политиката на Националната галерия

"Музей в ефира" се завърна в програма "Христо Ботев" на 23 септември с предаване, посветено на важните събития в художествения ни живот през изминалите летни месеци. А някои от тези събития бяха свързани с Националната галерия. Това някак се подразбира – или би трябвало да се подразбира, когато става дума за такава институция. Тя е музей с постоянна..

публикувано на 02.10.24 в 08:45

Носталгия по бунта

"С криле обърнати към Рая" е дебютната изложба на Георги П. Павлов, която може да се види в пространството на галерия "+359". Тя полемизира факта, че революционният, утопичният и бунтарският заряд на младежките субкултури от миналия век е загубен. "Тези субкултури все пак са успявали да влияят на обществото и да променят някакви неща, а днес..

публикувано на 01.10.24 в 17:10