Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Доц. д-р Катерина Дончева:

Реформите в образователната система да се насочат към инвестиция в отношение

Снимка: @pixabay

Българското училище  се сблъсква всекидневно с предизвикателството как да се справи с децата, които имат трудности с поведението, и често не успява да ги идентифицира като рискова група.

"Проблемът е, че българското училище не е просто административна институция, в която започва да се превръща в последните години. Българското училище трябва да носи познание. Да създава една сигурна среда и на учителите, и на учениците. Българският учител се страхува от постфундаментални промени“, казва в "Нашият ден“ доц. д-р Катерина Дончева, преподавател в  Педагогическия факултет на Великотърновския университет "Св. св. Кирил и Методий“.

Тя допълва, че учителите се плашат от активната гражданска позиция на родителите, които в случая си търсят правата в съда. И учителите също търсят по някакъв начин своите права и искат да бъде чуто тяхното мнение. Това е показател, че гражданското общество се развива и то, разбира се, е свързано с колизии и някаква доза драматизъм.

"Не разбирам защо призивът "Спазвайте закона и наредбата" се тълкува като "Не налагайте наказание“, посочва доц. д-р Дончева.

Според нея писмо на началника на Районното управление по образование в София Ваня Кастрева до директори на училищата в столицата е напълно оправдано.

"От една страна, ние имаме Закон за предучилищното и училищното образование, чийто принципи не съответстват на съществуващите практики. От друга страна, съществува огромна пропаст между потребностите на учениците и очакваният на учителите“, коментира експертът.

Тя припомня, че образователната система трябва да бъде ориентирана към интересите, особеностите и промените в живота на детето. Имаме някакви принципи, които не съответстват на практиката. Учениците трябва да имат равен достъп до качествено образование и приобщаване на всяко дете и всеки ученик. Наистина ли всички деца са приети, включително тези със специални потребности и поведенчески проблеми?

"Всеки един индивид, всяко едно дете, което е в процес на развитие и има нужда, когато има някакви проблеми, когато има някакви обучителни трудности, да се работи в насока на преодоляване на тези трудности, включително когато става въпрос и за поведение“, твърди доц. д-р Дончева.

Тя пояснява, че при проблемно дете с неприемливо поведение, което не спазва социалните норми за поведение в училище, е нужно да се осигури обща подкрепа.

"Основното, към което трябва да се насочат бъдещите реформи в образователната система, трябва да е "инвестиция в отношение" – или как един учител да развива отношенията в класа между учениците, както и в колектива, и с родителите", казва още доц. д-р Дончева.

Чуйте повече в звуковия файл.


По публикацията работи: Наталия Маева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Обновената сграда на минералната баня в Банкя

Термалното наследство на България в един клик – първа карта на минералните бани

В рубриката "Разговорът" разговаряхме с арх. Ивайло Захариев от Българската асоциация за термално наследство. Темата на разговора е първата карта на минералните бани в България , липсата на стратегия за развитието на този ценен ресурс и бъдещата визия за термалното наследство у нас. Арх. Захариев подчертава, че към момента държавата не..

обновено на 17.02.25 в 11:33

Апостола на свободата в ефира на "Terra Култура"

В навечерието на 152-рата годишнина от обесването на Васил Иванов Кунчев - Левски прозвучават откъси от радиоефира на "Terra Култура" от последното десетилетие – за делото и личността на Апостола на свободата. "Историческият образ на Апостола е завещан на днешните поколения, както и отговорността, с която тръгва към Голгота", казва през..

публикувано на 17.02.25 в 11:32

Творческа работилница в Стара Загора: Подкрепа и социализация за специални деца

В рубриката "Епизоди от живота" представяме една вдъхновяваща инициатива, която цели да осигури подкрепа и социализация за деца и лица с увреждания. В Стара Загора, на улица Венера 9, в квартал Малък Железник, започна дейност творческа работилница, създадена по инициатива на сдружение "Заедно с теб можем". Създателят и председател на..

публикувано на 17.02.25 в 09:44
Любомир Аламанов

Любомир Аламанов: Липсата на правила води до това да има само едно правило

Комуникационната индустрия позволява много широк обхват от най-различни комуникационни форми – от съвсем стандартните материали, интервюта, статии, до всякакви по-странни и по-нетрадиционни идеи, творчески концепции, клипове, картини. На комуникацията това ѝ е хубавото, че умее да обединява от алгоритмичния стратегически подход до изумително богати..

публикувано на 17.02.25 в 09:15
доц. Жана Попова

Един информационен жанр беше превърнат в апологетика на депутат

Как едно съобщение в телевизия за това, че Делян Пеевски "вади средства" и ще спаси българските щанги, може да наруши Закона за радио и телевизия (ЗРТ), коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" доц. Жана Попова, преподавателка във ФЖМК на СУ "Св. Климент Охридски". Какво не му е наред на съобщението, като жанр и съдържание "Няколко..

публикувано на 17.02.25 в 09:00