Българското училище се сблъсква всекидневно с предизвикателството как да се справи с децата, които имат трудности с поведението, и често не успява да ги идентифицира като рискова група.
"Проблемът е, че българското училище не е просто административна институция, в която започва да се превръща в последните години. Българското училище трябва да носи познание. Да създава една сигурна среда и на учителите, и на учениците. Българският учител се страхува от постфундаментални промени“, казва в "Нашият ден“ доц. д-р Катерина Дончева, преподавател в Педагогическия факултет на Великотърновския университет "Св. св. Кирил и Методий“.
Тя допълва, че учителите се плашат от активната гражданска позиция на родителите, които в случая си търсят правата в съда. И учителите също търсят по някакъв начин своите права и искат да бъде чуто тяхното мнение. Това е показател, че гражданското общество се развива и то, разбира се, е свързано с колизии и някаква доза драматизъм.
"Не разбирам защо призивът "Спазвайте закона и наредбата" се тълкува като "Не налагайте наказание“, посочва доц. д-р Дончева.
Според нея писмо на началника на Районното управление по образование в София Ваня Кастрева до директори на училищата в столицата е напълно оправдано.
"От една страна, ние имаме Закон за предучилищното и училищното образование, чийто принципи не съответстват на съществуващите практики. От друга страна, съществува огромна пропаст между потребностите на учениците и очакваният на учителите“, коментира експертът.
Тя припомня, че образователната система трябва да бъде ориентирана към интересите, особеностите и промените в живота на детето. Имаме някакви принципи, които не съответстват на практиката. Учениците трябва да имат равен достъп до качествено образование и приобщаване на всяко дете и всеки ученик. Наистина ли всички деца са приети, включително тези със специални потребности и поведенчески проблеми?
"Всеки един индивид, всяко едно дете, което е в процес на развитие и има нужда, когато има някакви проблеми, когато има някакви обучителни трудности, да се работи в насока на преодоляване на тези трудности, включително когато става въпрос и за поведение“, твърди доц. д-р Дончева.
Тя пояснява, че при проблемно дете с неприемливо поведение, което не спазва социалните норми за поведение в училище, е нужно да се осигури обща подкрепа.
"Основното, към което трябва да се насочат бъдещите реформи в образователната система, трябва да е "инвестиция в отношение" – или как един учител да развива отношенията в класа между учениците, както и в колектива, и с родителите", казва още доц. д-р Дончева.
Чуйте повече в звуковия файл.
"Когато истината престане да има значение всякакви други неща, които нямат отношение към нея започват да имат значение. – казва д-р Стефан Марков – терминът "постистина" не означава, че нещо не е истина, а че това разделение вече няма значение. Факти, които не харесват на аудиторията, тя просто ги отрича. Хората искат да чуват само това, което ги..
В ефира на предаването "Време за наука" гостува Зорница Спасова , доктор по климатология от Софийския университет. Тя е експерт с дългогодишен опит в изследването на въздействието на климатичните промени върху човешкото здраве и активен член на Българското дружество по медицинска география. По време на интервюто тя разгледа важната тема за..
На 17 септември православната църква почита паметта на светите мъченици Вяра, Надежда, Любов и тяхната майка София, като отдава почит на християнските добродетели, които те олицетворяват. На този ден, освен духовния празник, се отбелязва и денят на град София, а повод за радост имат и колегите от Радио София, които днес празнуват 17 години от..
За политическите предизвикателства в страната ни в началото на есента и възпитанието в патриотизъм – разговор в "Нашият ден" с Красимир Каракачанов , историк, д-р по международно право и международни отношения, председател на ВМРО. В началото на разговора Каракачанов заявява: "Когато един народ няма дух, няма цел, няма кауза, той оставя да..
В рубриката "Епизоди от живота" на предаването "Нашият ден" вниманието се насочи към предстоящата през октомври лаборатория за креативни кампании – C o-Creating Labs 2024 . Тази инициатива има за цел да разкрие как артистичният подход и визуалният език могат да подкрепят успеха на всяка кампания. В рамките на двудневната творческа среща, шест..
В училище "Космос" всяка нова учебна година носи надежда за цялата местна общност. Откриването на това учебно заведение, преди години, връща живота..
На 28 септември, в Античния театър на Пловдив, публиката ще има възможността да се потопи в едно уникално музикално преживяване, водено от виртуозния..
Възпитанието на децата е като отглеждането на градина. То се нуждае от търпение, постоянство и любов. В първия учебен ден в импровизираното изнесено..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg