Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Изкуствен интелект на театрална сцена

Снимка: Ангелина Грозева

"Импроботикс" е импровизирано театрално шоу и научен експеримент на живо, защото компанията представя изкуствен интелект на сцената, който импровизира наравно с актьорите. Никой от играещите на сцената, както и публиката, не знае какво ще се случи, защото въпросният чат бот, компютър, алгоритъм, не определя за какво ще става въпрос на сцената. Сюжетът на импровизационното шоу се построява в момента, в който се започва представлението, роботът слуша и се опитва да създаде нови линии на сцената с актьорите и да диктува техните реплики в слушалка, разказва Бен Верховен, актьор в компанията, която създава "Импроботикс":

"Когато казвам робот, имам предвид, че това всъщност е компютър, изкуствен интелект, програма, която генерира текстове, които предсказват какво би могло да бъде следващото изречение, реплика, която произнасяме на сцената. И за физическата форма на този чатбот в началото използваме само робот и след това превключваме на реални хора, които единствено могат да произнасят репликите продиктувани от чатбота. Това се превръща в киборг – човек контролиран от компютър.

Бен Верховен
Представлението работи и с теста на Тюринг, а това е тест, който може да даде класификация дали един компютър може да мисли или не, или иначе казано, да различи машина от човек. Създаден е от Алън Тюринг, известен математик и всъщност човекът, който е започнал идеята на изкуствения интелект по начина, по който, първо, компютрите започват да извършват определени калкулации. И как се решава този тест? – Когато взаимодействаш с компютър и с човек и не можеш да различиш кое е човек, кое компютър, тогава компютърът е видян като интелигентен, като можещ да мисли, равен на човека. Това означа, че компютърът може да приложи трик, за да ни заблуди, че мисли и че е човек.

Но проблемът с този тест е, че компютърът наистина може да те заблуди, не съзнателно, но може и човекът, който управлява компютъра, да иска да го направи. Ако ме питате дали е полезен, бих казал – не много, защото интелигентността сама по себе си е нещо субективно като квалификация, може би дори някои хора не са интелигентни, други са.

Ангелина Грозева и Бен Верховен
Това е въпросът – можем ли да говорим за общо понятие за интелигентен живот, общовалидно за всички, може ли да има такъв живот дори на други планети, и много зависи от това какво точно разбираме под интелигентност. Не мисля, че в реалния живот тестът има особено голяма употреба. Но ако искаме да го използваме като изследване, за да видим дали сме хора или компютри – тогава добре, съгласен съм. Използвайки го в представлението, наистина е много интересно – защото ние провокираме публиката да разпознае – кой човек, актьор на сцената е контролиран от чатбота и публиката невинаги успява да отговори правилно."

Хората в последните години започнаха масово да използват изкуствения интелект и това е факт, и все повече инструменти в тази област са налични, инструменти, които всеки с кредитна карта може да достигне, правиш си акаунт за GPT-3, което всъщност са новата генерация приложения и можеш да си направиш поеми, диалози, истории само с приложение, тоест с алгоритми в колаборации със самия себе си, разбира се. А Бен Верховен представя и уоркшоп в Белгия именно на тази тема – за креативно писане чрез изкуствен интелект.


По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Като по персийски килим

В редакция "Хумор и сатира" не ламтим за лукс, но от лукс разбираме особено когато става дума за много пари. Този път ще стане дума за страшно много пари, което ни подсказва, че ще има някакъв изумителен лукс.  Подробности кой дава парите и какъв е този лукс, можете да научите в неделя веднага след новините в 18 часа, когато ще чуете: - Увод с..

публикувано на 10.04.25 в 18:10

Чекмо се завръща за последно лудo приключение

През 2019 г. за пръв път на българската литературна сцена се появи персонажът Чекмо в едноименния роман на писателя Момчил Николов. Необикновеното, лудо и откачено приключение прерасна в продължението "Чекмо 2" (2022 г.). Историята намира и естествения си завършек с третата книга от поредицата – "Чекмо 3". Трите книги са вдъхновени от реален..

обновено на 10.04.25 в 17:34
Мая Бабурска, Валентин Ганев и Линда Русева (от ляво надясно)

Хора и животни, приятели и съзаклятници в "Хумор и сатира"

Нашите приятели животните са основни персонажи в последното издание на "Академия Комика", литературния салон на "Хумор и сатира". И то не какви да е животни. А животни, които са равноправни герои в произведението. Животни, за които се говори с нежност и любов, с психологически финес като за хора, или като за повече от хора… Но всъщност вие сами ще..

публикувано на 10.04.25 в 16:40

Дуо изложбата "Имаш отварата, аз имам лек" на Мартина Вачева и Мич Брезунек

Soldout Design & Untiled Gallery с дуо изложбата "Имаш отварата, аз имам лек", на Мартина Вачева и Мич Брезунек. Това е първата им съвместна изложба в този формат, обединяваща техните различни, но допълващи се подходи към наративната живопис. Те са семейство, което за пръв път се среща в общ артистичен проект, а основателката на галерия Soldout..

публикувано на 10.04.25 в 16:18
Руслан Беров на годишните награди

Руслан Беров представя интерактивен спектакъл

Аудиовизуален холограмен спектакъл ще се състои тази вечер в София лайв клуб.  Можете да чуете авторска музика на Руслан Беров, който работи като звукорежисьор в БНР, изпълнена от холографската му група и приятели-музиканти. Тя "ще ви отведе дълбоко в недрата на човешката душа", гласи поканата.   Ето какво сподели той за своя интерактивен..

публикувано на 10.04.25 в 15:20