Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Парите за образование – не "усвояване" срещу дейност, а инвестиране срещу резултат

Нели Колева (вляво) и Венета Гаврилова
Снимка: Василена Мирчева

Макар че финансирането на средното образование и заплащането на учителския труд не са на мечтаното равнище, е факт, че в последните години в сферата постъпват значителни суми по европейски програми и от държавния бюджет. Дали обаче похарчените милиони са довели до подобрение на резултатите на българските ученици. Отговорът е ясен и тревожен – почти половината от 15-годишните българи са функционално неграмотни, хиляди отпадат от училище или изобщо не влизат в него и не се виждат знаци тенденцията да се променя, а това е проблем не само за младите и техните семейства, но и за цялото ни общество.

Защо вложените средства не водят до решаване на проблемите, за чието преодоляване са определени, и какви стъпки биха променили това коментира Нели Колева, ръководителка на екип "Стратегически партньорства" във фондация "Заедно в час".

"Когато погледнем на макро ниво какво се случва в образованието, ние ще си дадем сметка много бързо, че средствата, да, са пристигнали някъде, но резултат по отношение на подобряване на тия неща, срещу които всъщност се борим с помощта на тези средства, не се наблюдава, т.е. нито се е намалил броят на отпадналите ученици от образователната система, нито са се повишили образователните резултати на учениците, нито учителите са станали по-доволни, по-удовлетворени от работата си, нито казват, че се чувстват по-подготвени, нито директорите се чувстват по-подкрепени и т.н. Напротив, наблюдаваме такова едно усещане за силно недоволство, изтормозеност, говори се страшно много за бърнаут… Най-общо можем да кажем, че от тая гледна точка не се справяме с тая изключително важна задача да образоваме учениците и да подсигурим бъдещето им."

"На мен ми се струва, че един много нужен завой е да започнем в образованието да се интересуваме от резултата, а не от дейността, защото ние в момента просто бъркаме действие с резултат, не се държим отговорни…И ми се струва, че голямата разлика и това, което действително би променило нещата отвъд плакатните фрази… е именно, когато се фокусираме върху резултатите и се държим отговорни за тях, защото вие си давате сметка, че няма нито една сфера в живота или много малко са тия сфери, където, ако просто с лека ръка ние усвоим, но не оползотворим такива колосални суми пари, то доста хора просто ще си загубят работата или поне възможността да програмират по същия начин следващия програмен период."

Чуйте цялото интервю в записа






Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
„Обесването на Васил Левски“, худ. Борис Ангелушев, 1942

Левски: история и национална митология

152 години след обесването на националния герой Васил Левски говорим за личността и делото на Апостола по два познавателни вектора. Първият – историческата наука за тази забележителна фигура от нашите националноосвободителни усилия, а вторият – образът на Левски както в произведенията на класиците, така и в произведенията на нашите съвременници...

публикувано на 19.02.25 в 17:57

Как се рецитират стихове за герои

На 18 и 19 февруари с тържествени прояви България отбеляза 152 години от гибелта на най-светлата личност в историята на нашето национално възраждане и освобождение от петвековно потисничество и безправно съществуване в рамките на Османската империя. Васил Иванов Кунчев, Дякон Игнатий, Апостола, Левски – не просто обаятелен образ на герой, мъченически..

публикувано на 19.02.25 в 16:31
Медресето Хатуние в Караман

Караман – истории от Анадола

"Т ук, където се намираме сега, в Централен Анадол, са много почитани думите на персийския поет и философ Мевляна Джеляледдин Руми, който казва: "Ела, който и да си ти", разказва туристическият гид Гирай УУр Йозджаш. И той обяснява, че на територията на Република Турция днес съществуват седем региона, със седем различни климата, дори със седем..

публикувано на 19.02.25 в 13:05
Носител на наградата

Еврика! Успешни българи: д-р Мария Аргирова

Мария Аргирова.  Тя е млад учен с дълга професионална биография. Мечтае да стане археолог, но се запалва по химията. Д-р Мария Аргирова съвсем наскоро получи наградата "Еврика" за постижения в науката, но преди това е носител на съвместната награда на фондация "Еврика" и Съюза на учените в България за отличната защита на дисертационния си труд...

публикувано на 17.02.25 в 17:00
Александър Александров

Медици от "резерва"

В поредното съботно издание "За здравето" използвахме много военни термини, но говорихме по важни теми, може би най-болезнените за родната здравна система – липсата на лекари и сестри, обезлюдените лекарски кабинети по селата, в училища и детски градини, общественото безпокойство за това кой ще ни лекува в бъдеще? Всички сюжети аргументирахме..

публикувано на 17.02.25 в 15:51