Макар че финансирането на средното образование и заплащането на учителския труд не са на мечтаното равнище, е факт, че в последните години в сферата постъпват значителни суми по европейски програми и от държавния бюджет. Дали обаче похарчените милиони са довели до подобрение на резултатите на българските ученици. Отговорът е ясен и тревожен – почти половината от 15-годишните българи са функционално неграмотни, хиляди отпадат от училище или изобщо не влизат в него и не се виждат знаци тенденцията да се променя, а това е проблем не само за младите и техните семейства, но и за цялото ни общество.
Защо вложените средства не водят до решаване на проблемите, за чието преодоляване са определени, и какви стъпки биха променили това коментира Нели Колева, ръководителка на екип "Стратегически партньорства" във фондация "Заедно в час".
"Когато погледнем на макро ниво какво се случва в образованието, ние ще си дадем сметка много бързо, че средствата, да, са пристигнали някъде, но резултат по отношение на подобряване на тия неща, срещу които всъщност се борим с помощта на тези средства, не се наблюдава, т.е. нито се е намалил броят на отпадналите ученици от образователната система, нито са се повишили образователните резултати на учениците, нито учителите са станали по-доволни, по-удовлетворени от работата си, нито казват, че се чувстват по-подготвени, нито директорите се чувстват по-подкрепени и т.н. Напротив, наблюдаваме такова едно усещане за силно недоволство, изтормозеност, говори се страшно много за бърнаут… Най-общо можем да кажем, че от тая гледна точка не се справяме с тая изключително важна задача да образоваме учениците и да подсигурим бъдещето им."
"На мен ми се струва, че един много нужен завой е да започнем в образованието да се интересуваме от резултата, а не от дейността, защото ние в момента просто бъркаме действие с резултат, не се държим отговорни…И ми се струва, че голямата разлика и това, което действително би променило нещата отвъд плакатните фрази… е именно, когато се фокусираме върху резултатите и се държим отговорни за тях, защото вие си давате сметка, че няма нито една сфера в живота или много малко са тия сфери, където, ако просто с лека ръка ние усвоим, но не оползотворим такива колосални суми пари, то доста хора просто ще си загубят работата или поне възможността да програмират по същия начин следващия програмен период."
Чуйте цялото интервю в записа
В началото на новата учебна година гост в предаването "Другият до мен" беше Виолета Бимбова-Туфан, новата директорка на 75. ОУ "Тодор Каблешков" в софийския кв. "Факултета", където децата са изцяло от ромски произход. "Вярвам, че там, където има обич, морал, отдаденост, любов към знанието и добър пример, има всичко необходимо за успех на всяко..
Той е аерокосмически инженер. Роден е в Пловдив където завършва Английската езикова гимназия. От малък се интересува от математика, физика, химия и биология, но най-много го привлича вълшебството на звездите и космоса. От малък печели конкурси, посветени на аерокосмическата наука. Сред тях са Националният конкурс "Космосът – настояще и бъдеще на..
Високи цветни стени, покрити с причудливи мозайки, които улавят слънчевите лъчи и стават още по-ослепителни. На техния фон чисто бели статуи, фигури на светци, пеперуди от фаянсови плочки, емоционални фрази, които се преплитат, сливат се с архитектурата, за да се превърнат в чисто очарование. Къде е това? В Пулия, малкото градче Гуаняно, където се..
Проектът "Диаспората в движение: културни, социално-икономически и реемиграционни взаимодействия и нагласи у българите в Бесарабия с България в периода на XIX – началото на XXI в." е насочен към изследване на взаимните контакти на най-старата и многобройна българска историческа диаспора с нейната прародина, както и на представите, изградени..
Най-добрите български ученици по астрономия и астрофизика направиха блестящо представяне и спечелиха 3 златни и 1 сребърен медала и 1 почетна грамота от Международната олимпиада по астрономия и астрофизика (IOAA). Това е най-доброто представяне на България на тази олимпиада досега. Успехът на родните гимназисти бе постигнат в конкуренция с над 280..
Той е аерокосмически инженер. Роден е в Пловдив където завършва Английската езикова гимназия. От малък се интересува от математика, физика, химия и..
"Букварко" е образователен проект, който превръща българската азбука в музикално приключение. Той представлява колекция от 30 оригинални песни, които..
Петър Георгиев Рей е завършил НАТФИЗ. От 1991 г. живее и твори в Канада. В последната година се е установил в Берлин. Той е мултижанров творец актьор,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg